Markus skrev:
Agree, har du någon tanke om vilka brott man skall registreras för? Alla brott
SSB skrev:
Så ett register över just dömda våldsbrottslingar, eller psykiskt sjuka med hög riskprofil tror jag kan vara en lämplig medelväg.
Där straffet överstiger 2 år, eller liknande. Skulle kunna vara alla brott där man sitter fängslad i 2 år för att underlätta vid t.ex. eko-brott. Även fast det känns mest aktuellt vid våldsbrott.
Man har, om jag minns rätt, redan någon form av straffgräns vad gäller registrering av brottslingar. Dvs 2 år för att lagra deras fingeravtryck, eller vad det nu är. Kan självklart ha fel. Men 2 år låter ok för mig.
Jag är mer rädd för en maktfullkomlig statsapparat som efter regimskifte får för sig att använda registret till obehagliga syften än jag är för våldsverkare i skogen. För egen personlig del är jag möjligtvis räddare för en våldsverkare i skogen, men för samhällets del är en stat med för mycket information farligare.
Låtsas för en sekund att man i Tyskland 1925 kom på att det vore bra att lagra DNA för folk (låtsas nu också att de har vår teknik). 1933 skiter det sig och plötsligt har AH med sitt trevliga SS och Gestapo tillgång till denna databank.
Ja, det är kanske vad vissa tycker ett dumt exempel. Men poängen är att tänka lite frammåt. Lite "what if". Jag är ingen Militia snubbe som sitter i skogen i en stuga med 10 års konserver, men kunskap är makt, makt korrumperar...och denna makt skall vi ge informationen till. Utan minsta koll egentligen på hur den kommer att användas, av vem, när och varför. Och nu menar jag inte vad dom
skriver/säger att den ska användas till. Utan vad som verkligen händer. IB-affären hände ju inte heller eftersom något sådant inte kan hända i sverige...eller vad Tage Danielsson nu sa
Låter som värsta anti-government konspiratorikern nu, ha ha, men det är jag inte.