Chris Ash skrev:Detta missade jag, var har du fått det ifrån? Med tanke på vad ett DNA-test kostade 1975(var det öht möjligt på samma sätt som idag?) och på att jag aldrig sett uppgiften nånstans så betvivlar jag det starkt.
Blodprov (som självklart innehåller DNA) tas från alla nyfödda. Detta DNA register får endast användas för mediicinsk forskning om inte ett domstolsbeslut kan uppvisas...
Risken med ett DNA-register i syftet att lösa brott är ju att det för lättvindigt går att få tag på DNA-prov... En risk är ju att t.ex. försäkringsbolag köper tt dna-prov när någon försöker teckna livförsäkring... Vore ju inte så kul om någon nekades försäkring för att bolaget luskat reda på att denne bar på någon genetisk defekt..
EDIT1: Jag har ännu inte röstat för jag vet inte riktigt var jag står i frågan. Däremot är det häpnadsväckande at så många så lättvindigt tummar på personlig integritet och anonymitet med kommentarer som:
- äh vaddå, jag har minsan rent mjöl i påsen.. Jag bryr mig inte om varje rörelse jag gör registreras, mitt blod testas och mina gener analyseras..
Last edited: