DNA-registrera alla svenskar?

DNA-registrera alla svenskar?

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Detta missade jag, var har du fått det ifrån? Med tanke på vad ett DNA-test kostade 1975(var det öht möjligt på samma sätt som idag?) och på att jag aldrig sett uppgiften nånstans så betvivlar jag det starkt.

Blodprov (som självklart innehåller DNA) tas från alla nyfödda. Detta DNA register får endast användas för mediicinsk forskning om inte ett domstolsbeslut kan uppvisas...

Risken med ett DNA-register i syftet att lösa brott är ju att det för lättvindigt går att få tag på DNA-prov... En risk är ju att t.ex. försäkringsbolag köper tt dna-prov när någon försöker teckna livförsäkring... Vore ju inte så kul om någon nekades försäkring för att bolaget luskat reda på att denne bar på någon genetisk defekt..

EDIT1: Jag har ännu inte röstat för jag vet inte riktigt var jag står i frågan. Däremot är det häpnadsväckande at så många så lättvindigt tummar på personlig integritet och anonymitet med kommentarer som:
- äh vaddå, jag har minsan rent mjöl i påsen.. Jag bryr mig inte om varje rörelse jag gör registreras, mitt blod testas och mina gener analyseras..

Last edited:
Är det inte att man har en blodbank sedan 1975 och utifrån den kan man ta DNA-prov vid behov? Varför skulle man ta ett DNA-prov vid födseln? För att se om illbattingen begått några brott inuti mamsens mage? :rofl

Ninjaboy skrev:
Är det inte att man har en blodbank sedan 1975 och utifrån den kan man ta DNA-prov vid behov? Varför skulle man ta ett DNA-prov vid födseln? För att se om illbattingen begått några brott inuti mamsens mage? :rofl

Inom den medicinska forskningen är det nog inte så ovanligt at amn använder denna blodbank för att göra DNA-analyser för att t.ex. forska om ärftliga sjukdomar och eventuella egenskaper hos t.ex. enäggstvillingar..
Så det finns nog många ungar som inte hunnit lämna BB innan deras blod använts i forskningsyfte och analyserats..

Däremot är ju proverna i forskningssyfte avpersonifierade..

korvgubbe skrev:
Risken med ett DNA-register i syftet att lösa brott är ju att det för lättvindigt går att få tag på DNA-prov... En risk är ju att t.ex. försäkringsbolag köper tt dna-prov när någon försöker teckna livförsäkring... Vore ju inte så kul om någon nekades försäkring för att bolaget luskat reda på att denne bar på någon genetisk defekt..
Och vem skulle de köpa dna-prov av? Staten? Skulle de vara intresserade att sälja ut medborgarna till privata intressen? Tror knappast det är troligt. Det är väl hur lätt som helst att reglera i lag.

korvgubbe skrev:
EDIT1: Jag har ännu inte röstat för jag vet inte riktigt var jag står i frågan. Däremot är det häpnadsväckande at så många så lättvindigt tummar på personlig integritet och anonymitet med kommentarer som:
- äh vaddå, jag har minsan rent mjöl i påsen.. Jag bryr mig inte om varje rörelse jag gör registreras, mitt blod testas och mina gener analyseras..
Att de har en skvätt blod innebär väl inte att de registrerar mina rörelser. Lite överdrivet här. Jag ser det som att en dag kanske jag blir FRIAD från brottsmisstanke p g a DNA.

korvgubbe skrev:
Inom den medicinska forskningen är det nog inte så ovanligt at amn använder denna blodbank för att göra DNA-analyser för att t.ex. forska om ärftliga sjukdomar och eventuella egenskaper hos t.ex. enäggstvillingar..
Så det finns nog många ungar som inte hunnit lämna BB innan deras blod använts i forskningsyfte och analyserats..
Det är ju det blodbanken kom till för så det är ju knappast en chockerande tanke nu 30 år senare.

korvgubbe skrev:
Däremot är ju proverna i forskningssyfte avpersonifierade..
Precis.

Ninjaboy skrev:
Jag registrerar mig gärna, jag har inget att dölja.

Det är ett mycket vanligt argument. Att man kopplar samman moral med personlig integritet, oavsett om det gäller kameraövervakning,GPS-mottagare på folk eller DNA. Jag anser inte att det bara är brottslingar som behöver integritetsskyddas utan alla fria människor. DNA-registrering är ett ganska stort överförande av makt från medborgaren till staten. Du kan aldrig längre välja att vara anonym,försvinna eller gå under jorden, den mest "äkta" identitet du har är din genetiska identitet, den kan du aldrig ändra eller påverka. Däremot innebär maktförflyttningen att staten kan ändra eller helt enkelt upplösa din identitet. Man förstatligar helt enkelt människors identitet.

Sen kan man fråga sig hur säkert ett register över folks genetiska identitet skulle vara. Hackers har tagit sig in på de säkraste av ställen och svenska statens register är inget undantag. Tänk om någon skulle komma in och ändra i folks genetiska koder, eller om data skulle falla i fel personers händer (som stavgren redan varit inne på). I framtiden kommer allt fler saker enkelt kunna läsas ur ett enkelt DNA-prov och det faktum att det är helylle-svenska staten som har tillgång till registret ändrar ingenting. Ingen vet hur Sverige ser ut om 20 eller 30 år då kan det mycket väl användas till annat än brottsutredningar.

Det finns givetvis goda argument för ett DNA-register också, inte minst ur medicinsk- samt rättssynpunkt. Men man bör tänka efter både en och två gånger innan man ställer sig odelat positiv.

Visst är jag överdrivet paranoid men jag tror man ska vara lite försiktig när det gäller att registrera människors liv. Personligen skulle jag kunna tänka mig en gps-sändare innanför nackskinnet om jag var 100% säker på att det aldrig skulle missbrukas. Tveksamt om nån kan ge mig såna garantier.

Jag känner mig inte övervakad av att de har en skvätt blod någonstans. Jag kan fortfarande befinna mig var jag vill och göra vad jag vill utan att "de" vet om det så länge det inte finns kameror som registrerar saker och ting. Där håller jag med och det känns obehagligt att det finns så mycket oregistrerade kameror och inte upplyser man mig heller om att jag kan tänkas bli filmad, det känns ju lite obehagligt om man skulle ha en "bad hair day" eller något. Jag har inte bett om att vara med i Big Brother.

Blodbanken innehåller just blod, råvaran. En hacker kan inte via dator ändra mitt blod. Visst, någon kan väl bryta sig in och flytta om lite behållare men det känns lite James Bond. DNA-provet är att dra DNA-information ur något, till exempel blod från en känd person och ett hårströ från en icke känd och jämföra dessa. Man registrerar inte DNA-prov och kan inte göra dem i förväg på något konstigt vis.

Om staten skulle få för sig att det helt plötsligt skulle vara en lysande affär att sälja DNA-prov till privata intressen så tror jag definitivt det skulle krävas en folkomröstning först och det är ju inget tvivel att den skulle ge ett rungande nej.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Jag känner mig inte övervakad av att de har en skvätt blod någonstans. Jag kan fortfarande befinna mig var jag vill och göra vad jag vill utan att "de" vet om det så länge det inte finns kameror som registrerar saker och ting. Där håller jag med och det känns obehagligt att det finns så mycket oregistrerade kameror och inte upplyser man mig heller om att jag kan tänkas bli filmad, det känns ju lite obehagligt om man skulle ha en "bad hair day" eller något.

Blodbanken innehåller just blod, råvaran. En hacker kan inte via dator ändra mitt blod. Visst, någon kan väl bryta sig in och flytta om lite behållare men det känns lite James Bond. DNA-provet är att dra DNA-information ur någon, till exempel blod från en känd person och ett hårströ från en icke känd och jämföra dessa. Man registrerar inte DNA-prov och kan inte göra dem i förväg på något konstigt vis.

Om staten skulle få för sig att det helt plötsligt skulle vara en lysande affär att sälja DNA-prov till privata intressen så tror jag definitivt det skulle krävas en folkomröstning först och det är ju inget tvivel att den skulle ge ett rungande nej.

Blodproverna i sig är ointressanta så länge det ser ut som det gör idag. Om man skulle göra DNA-analyser av dem och registrara dessa har vi en annan situation. Det är denna jag behandlar i mitt inlägg och tråden från början. Det finns 2000 personer vars DNA är registrerad i Sverige idag, i framtiden kan det bli tal om 9 miljoner.

Man kan väl börja med att registrera alla dömda brottslingar på samma sätt som man registrerar fingeravtryck. Återfallsfrekvensen är ju onekligen hög så det borde ju hjälpa det kriminella en hel del.

mycket snack om personlig integritet, men vad är det för tröst för brottsoffren & deras familjer????
nu vill jag påpeka att dna register skall finnas tillhans för polisen.
om det fanns så skulle Pernilas mödare varit fast nu, om din syster blivit våldtagen & mördad sedan lämnad naken i skogen så ändras nog tonläget.

jag önskar ingen det psykiska lidande som mordet av ens barn medför, och en värre när mordaren fortfarande går fri för det inte finns ett dna register, för dna finns det på förövaren, men inget att jämföra med...
tekniken finns, använd den..

vad är det för personlig integritet för brottsoffret???
if you can't do the time, don't do the crime!!!!!!!!!!!!!!

Vegas skrev:
mycket snack om personlig integritet, men vad är det för tröst för brottsoffren & deras familjer????
nu vill jag påpeka att dna register skall finnas tillhans för polisen.
om det fanns så skulle Pernilas mödare varit fast nu, om din syster blivit våldtagen & mördad sedan lämnad naken i skogen så ändras nog tonläget.

jag önskar ingen det psykiska lidande som mordet av ens barn medför, och en värre när mordaren fortfarande går fri för det inte finns ett dna register, för dna finns det på förövaren, men inget att jämföra med...
tekniken finns, använd den..

vad är det för personlig integritet för brottsoffret???
if you can't do the time, don't do the crime!!!!!!!!!!!!!!

Frågan är hur stor den förebyggande effekten är? Det är en avvägningsfråga, vinsten i trygghet vägd mot förlusten av kontroll över sin identitet.

Chris Ash skrev:
Frågan är hur stor den förebyggande effekten är? Det är en avvägningsfråga, vinsten i trygghet vägd mot förlusten av kontroll över sin identitet.

det är inte den förbyggande effekten man är ute efter, det är den fälland...
vad är det för kontroll du vill ha på din identitet??? ditt personnumer finns väl på ett 60 tal sällen redan...
den enda nytta polisen har av ditt dna är om du är GROV brottsling, & sådana personer ska inte springa om kring i sammhälet ostraffade/utan psykvård...

Vegas skrev:
det är inte den förbyggande effekten man är ute efter, det är den fälland...
vad är det för kontroll du vill ha på din identitet??? ditt personnumer finns väl på ett 60 tal sällen redan...

Mitt personnummer är bara några siffror på ett papper. Inget jag fäster någon större vikt vid.

Vegas skrev:
den enda nytta polisen har av ditt dna är om du är GROV brottsling, & sådana personer ska inte springa om kring i sammhälet ostraffade/utan psykvård...

Äh, dumheter, bara möjligheten att det ska kunna användas till annat än brottsutredning eller komma på villovägar, nu eller i framtiden, borde ställa de flesta tvekande.

Chris Ash skrev:
Men polisen har väl inte tillgång till alla medborgares fingeravtryck?
Nej förstås, här finns ingen central fingeravtrycksbank som alla medborgare är med i. Däremot tas ju avtryck på folk som är inblandade i utredningar m.m.

Har för mig att britterna har miljontals dna-profiler lagrade och att hanteringen kan jämföras med hur vi hanterar fingeravtryck i sverige.

Red: miljontals var kanske att ta i, minns att det är en häftig siffra iaf

Last edited:
Orkar inte läsa tråden. En sak jag funderar på med sånna här saker, likaså med kameraövervakning och annat. De flesta som rör sig i samhäller ÄR oskyldiga och gör inte allt för många flugor förnära. Om man då VET att man för jämnan har rent mjöl i påsen, varför gnäller man över att bli övervakad i tex taxibilar, spårvagnar och annat?

Förstår verkligen itne problemet.

korvgubbe skrev:
Jag tycker det är häpnadsväckande att så många prioriterar flummiga principer om personlig integritet framför ett ökat uppklarande av brott.

mb skrev:
Nej förstås, här finns ingen central fingeravtrycksbank som alla medborgare är med i. Däremot tas ju avtryck på folk som är inblandade i utredningar m.m.

Har för mig att britterna har miljontals dna-profiler lagrade och att hanteringen kan jämföras med hur vi hanterar fingeravtryck i sverige.

Red: miljontals var kanske att ta i, minns att det är en häftig siffra iaf

Jo det stämmer, Britterna har 2 miljoner DNA-profiler lagrade.

Chris Ash skrev:
Äh, dumheter, bara möjligheten att det ska kunna användas till annat än brottsutredning eller komma på villovägar, nu eller i framtiden, borde ställa de flesta tvekande.

det säger du inte om din mor/syster(God forbid) blir våldtagen & mördad & dna är det enda spåret!!!

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back