DN hatar sporthojsåkare

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Slog upp dagens dn och nådde sidan 10 då jag satte kaffet i halsen... "Ojämn kamp mot mc döden". Sällsynt värdelös artikel verkar som journalisten har svalt propagandan från någon sporthojshatare med hull och hår.
Statistiken verkar komma från den vägverkstudie som Swedie presenterade för en tid sedan fast duktigt friserad :4skrika .
Har du studien någonstanns Swedie?

För antalet döda i sthlm ökade väl inte 60% i fjol?
Den genomsnittlige döda var väl inte heller en sporthojsåkare med utrustning på bra väg utan sporthojsåkare utan hjälm som var påverkad/utan körkort,vill jag minnas...
 
Last edited:
Ja det är den.... Har mailat vägverket för att få tillgång till den kompletta statistiken för att reda ut hur många av de som dog avled pga saknad skyddsutrustning/alkohol/inget körkort/stulen motorcykel etc och hur många som verkligen dog pga de såååå farliga supersportmotorcyklarna
 
Direkt ur artikeln:

"Samtidigt har motorcykeldöden bara det senaste året fördubblats i Stockholm och ökat med 60 procent i Sverige som helhet.

Nästan var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen, och av dessa var 90 procent alkoholpåverkade. Samtidigt visar Vägverkets djupstudier av de senaste årens motorcykelolyckor i Stockholmsregionen vilken grupp av förare som står för de flesta dödsolyckorna.

Den typiske dödsföraren är en man som kör en mycket snabb motorcykel i klassen supersport. Han avlider av skallskador i en singel*olycka. Olyckan sker på en fin 70-väg, mitt på dagen, när vädret är vackert och sikten är god. Föraren kör mycket fort, långt över tillåten hastighet. Han använder hjälm och full skyddsutrustning."


Alltså man börjar undra... Får man blanda fakta hur som helst när man skriver i DN?
Texten som jag har markerat med fet stil är tagen direkt ur artikeln. Men går det att kombinera full skyddsutrustning och hjälm (den typiske dödsföraren) med ingen hjälm (20% av alla dödliga MC olyckor)? :va
 
Last edited:
Man säljer inga tidningar om man inte friserar så det blir sensationellt, rena fakta är tråkigt och ointressant... :7peta

Att dessutom begära att dessa (numera) sensationsjournalister ska vara insatta eller intresserade av källforskning är att sätta för stor tilltro till dem.
 
Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
går det att kombinera full skyddsutrustning och hjälm (den typiske dödsföraren) med ingen hjälm (20% av alla dödliga MC olyckor)? :va

Nej det går inte kombinera, men de 20% anses väl inte vara "den typiske" dödsföraren jag tolkar det bara som ett konstaterande att så många förolyckade körde hjälmlöst.

"den typiske" dödsföraren på sporthoj och MED full skyddsutrustning hittar man således bland de övriga 80 procenten av alla dödsförare, därmed inte sagt att de utgör alla 80 procenten.
 
Då jag blev lite undrande efetr att ha läst artikeln skrev jag ett mail till de två på vägverket som står som kontaktpersoner för Mc-Ola.

Medelandet följer:
Läste en artikel i dagens DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2
och efter jag läst artikeln belv jag något undrande över journalistens
användande av den statistik ni presenterat i er djupstudierapport
vilken presenteras på er hemsida. Då jag jämförde journalistens
slutsatser med mina egna kom vi fram till olika saker. Har denna
journalist tillgång till statistik som inte presenterats för
allmänheten?

Är det möjligt att få tillsänt statistik där orsaker och faktorer
såsom användande av skyddsutrustning ,alkoholpåverkan, körkortsinnehav etc
speceficeras istället för att klumpas ihop som i er rapport.

En av de frågor jag vill söka svar på med detta material är, i hur
många av olyckorna var föraren körkortslös, alkohol/drågpåverkad,
körde stulet fordon, saknade adekvat skyddsutrustning och därmed hur
många dog trots att "allt var i sin ordning"?

MVH

Skall bli intressant att läsa vad de svarar och ännu intressantare vad tidningen säger när jag konfronterar dem med att statistiken de presenterar (troligtvis) är felaktig :D

Att Aftonbladet presenterar denna typ av skit kan jag förstå men DN aspirerar ju på att vara en seriös tidning :rolleyes:
 
[Ironi on]

SNIP: - Eller titta på den här värstingmotorcykeln, en Honda CBR 1.000 RR Fireblade. Den väger bara 179 kilo men har 172 hästkrafter och gör 0-250 kilometer i timmen på tio sekunder.

De e de jag alltid har sagt, Honda e livsfarligt :hihi

[Ironi off]
 
Jag känner inte igen mig i DN artikeln förutom sista meningen.

CITAT
Jag tycker om att åka i Roslagen på våren, på smala, kurviga vägar, i lagliga hastigheter, och att känna vårens naturdofter och se vitsipporna blomma, säger han. :D
 
Han har rätt angående hjälm .. det är "där hjälp saknas eller där hjälmen blivit tappad".

Det är nytt möte imorgon, dock vet jag inte om jag kommer delta.
 
Swedie skrev:
Han har rätt angående hjälm .. det är "där hjälp saknas eller där hjälmen blivit tappad".

Det är nytt möte imorgon, dock vet jag inte om jag kommer delta.

Av bristande intresse eller helt enkelt inte tid? Det känns som du är en rätt bra människa på att representera detta förums åsikter och det är ju ändå en hel del människor.

/urban
 
Vi kan ju tillsammans se till att journalisterna tänker sig för innan de skriver.
Om Borsiin kan få fram ett vettigt underlag efter svaret från vägverket så kan vi sedan ta fram en mailmall som vi alla kan använda och skicka till de journalister som kommer med felaktiga fakta i sina artiklar.

Om det stämmer att många av olyckorna sker i hög fart på 70-vägar under bra förhållanden så borde vägverket jobba mer med att få folk till banorna.
Där har iaf jag lärt mig hur snabbt man kan köra utan att tumma på säkerheten (ligger själv en bra bit från gränsen av vad hojen klarar av och kör lugnare i trafiken än på bana).
 
Borsiin JR skrev:
Slog upp dagens dn och nådde sidan 10 då jag satte kaffet i halsen... "Ojämn kamp mot mc döden". Sällsynt värdelös artikel verkar som journalisten har svalt propagandan från någon sporthojshatare med hull och hår.
Statistiken verkar komma från den vägverkstudie som Swedie presenterade för en tid sedan fast duktigt friserad :4skrika .
Har du studien någonstanns Swedie?

För antalet döda i sthlm ökade väl inte 60% i fjol?
Den genomsnittlige döda var väl inte heller en sporthojsåkare med utrustning på bra väg utan sporthojsåkare utan hjälm som var påverkad/utan körkort,vill jag minnas...

Läste i Bike att statistiken för motorcyklar var väldigt snedvriden vad gäller fjolåret. men som vanligt så ökar antalet olyckor då antalet utövare ökar. som svar på tal till rubriken i tråden, Alla som inte kör hoj hatar väll sporthojsåkare`? :yoparty
David
 
Vilken jävla pajsig artikel...trodde inte DN kunde sänka sig så lågt..."åh titta på den där hemska motorcykeln som går sååå fort...hur ska man kunna titta på vitsipporna då??" :kocko :kocko

Dessutom verkar ytterligare en journalist ha fått statistiken om bakfoten. Enligt den jag har från Vägverket och SMC så dödades 47 personer -03 mot 59 -04. Enkel matematik ger vid handen att ökningen är 25%, inget annat.... :fakta
 
Last edited:
Raljera ändrar inte verkligheten ett skit. Struts är en fin fågel, speciellt filen..
/u
 
crashtestdummy skrev:
...men som vanligt så ökar antalet olyckor då antalet utövare ökar....

Stämmer. Men frekvensen har minskat extremt de senaste ca 10 åren. Faktan finns här. (VV)


Bl a kan man läsa följande som kanske sätter en käpp i hjulet hos en kändis-polis som gav kängor till sportmotorcyklar nyligen.

(citat)
...På grundlag av dessa tal kan det konkluderas med att det knappast finns någon säkerhetsvinst att hämta genom att förbuda de största tunga motorsyklarna eller reglera användningen av dessa strängare än i dag. Schultz (1998) stödjer denna konklusion och hävdar att föraren och förarbeteendet är huvudorsaken till olyckor, inte motorstorleken på MC.

Motorcykelns ”image” kan vara en variabel av större betydelse för olycksinvolvering än motorcykelns motoreffekt. En norsk undersökning tyder på att racingaktiga motorcyklar (särskilt så kallade supersportcyklar) är upptill tre gånger så olycksutsatte som andra typer (MC Rådet, 1999). Detta till trots för att dessa motorcyklar har de bästa bromsarna och säkraste köregenskaperna. En förklaring på detta fyndet är att förare med hög riskvillighet gärna köper denna sorts motorcyklar.
(slut citat)

Skönt att det äntligen sägs :tummenupp
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top