DN hatar sporthojsåkare

DN skrev:
"Samtidigt har motorcykeldöden bara det senaste året fördubblats i Stockholm"

Fatter inte allt babbel - det är ju sant. Från 7 avlidna till 14 = Dubbelt upp eller hur?

sandstream skrev:
...Om det stämmer att många av olyckorna sker i hög fart på 70-vägar under bra förhållanden så borde vägverket jobba mer med att få folk till banorna.
Där har iaf jag lärt mig hur snabbt man kan köra utan att tumma på säkerheten (ligger själv en bra bit från gränsen av vad hojen klarar av och kör lugnare i trafiken än på bana).

Yesbox - hur får vi folk till banorna??
1. Försäkringen får funka (SMC har typ löst detta, för SMC´s kurser!)
2. Ska SMC köre flere "kurser" - behövz det flere Instruktörer (sök t. ex nu på www.sporthoj.com/smc)
3. Risken finns sålunda att det blir möjligt att få mycket tid på bana :tummenupp

Och i relation till DN´s comments bör vi fixa en pressrelease någonstans vart vi Motorcyklister önsker bättra koll på alkohol/droger/folk utan körkort/stulna MCs som står f. en stor del av dödolyckorna ....

Olzki skrev:
Ja...men var hittade du infon om att din VFR800 är klassad som supersport?
De redogjorde för en klassificering i början men inget om vilka modeller som de ansåg ingick i respektive kategori. Kan det kanske vara så att man väljer att dölja detta i linje med rapportens syfte eller har jag bara missat något?

/O
Sidan 7-8 i bildpresentationen "MODELLER OCH KLASSER" i vilken man redogör modeller som varit inblandade i olyckor.
Där finns modellerna listade samt hur många av varje sort som varit inblandade i en olycka.
1 st VFR 750 fanns det och den var klassad som supersport, själv tycker jag den borde hamnat med Blackbirden i sporttouring. Annars ljuger ju statistiken... :)

Maverick_ou812 skrev:
Sidan 7-8 i bildpresentationen "MODELLER OCH KLASSER" i vilken man redogör modeller som varit inblandade i olyckor.
Där finns modellerna listade samt hur många av varje sort som varit inblandade i en olycka.
1 st VFR 750 fanns det och den var klassad som supersport, själv tycker jag den borde hamnat med Blackbirden i sporttouring. Annars ljuger ju statistiken... :)

Mig tycks det lite som att de har stoppat in alla hojar med mycket kåpor under 'supersport'. Jag vet inte om man annars kan lägga en R1 och en RD 350 i samma klass? :confused:
Fast de kanske är likvärdiga, vad vet jag. :tummenupp

Strider skrev:
Eller annorlunda uttryckt min frihet blir någon annans ofrihet. För mycket frihet kan hur märkligt det än låter vara sämre än lite mindre frihet ibland.
Precis den teorin drog jag för en klasskompis i gymnasiet som förespråkade anarki :D

UrbanTiger skrev:
Alla motorcyklar med ett styre som i orginal har handtagen lägre än övre gaffelkronan klassas som dödsmaskiner.

Klart folk kör ihjäl sig på sådana hojar.
Man har ju inte sett det, men man vet ju. :skrämd

Jag tycker att det är synd att man inte fokuserar mer på en minst lika viktig grupp i olycksstatistiken, nämligen de som överlever med svåra skador och kanske även handikapp för livet. Deras nära och kära påverkas också i hög grad och dessa olyckor påverkar samhället (oss skattebetalare och våra försäkringspremier) i mycket högre grad än dödsolyckorna. Personligen skulle jag föredra döden framför förlamning. Självklart är det ingen som väljer att bli förlamad frivilligt, men man väljer var man gasar och vilket skick man har på hoj och utrustning. Jag tycker inte synd om den som gör illa sig pga idioti. Den som oskyldigt drabbas av andras misstag är den man bör ha medkänsla med.
Vi är alla mycket väl medvetna om de risker vi utsätter oss för när vi ger oss ut på våra hojar men samtidigt är det en del av detta som gör det så roligt med hojåkningen, eller hur? Tänk efter innan du svarar nåt spydigt på detta. Själv håller jag till stor del med om att "man känner sig som mest levande när man leker med döden" och på sätt och vis är det väl det alla hojåkare gör eftersom vi är så mycket mer utsatta är bilisterna.

Att tro att man kan få bort olyckor där människor på nåt vis är inblandade är befängt. Nollvisionen är bland det dummaste jag nånsin hört talas om. Att med sunt förnuft och attitydförändring få folk att minska de risker de utsätter sig för utan att ta bort det roliga tycker jag är rätt väg att gå. Fler sanktionerade och välorganiserade bandagar i alla former för alla typer av motorister är ett jättebra sätt. Nu gäller det för oss att få myndigheter och försäkringsbolag att fatta detta.
I England gjorde ett försäkringbolag en enkät bland mc-åkande kunder och många ville ha fler bandagar för att på säkert sätt lära sig hantera sin hoj bättre. Nu har detta försäkringsbolag anordnat flera bandagar!!! Vakna Trygg-Hansa!!!

K-Man skrev:
Personligen skulle jag föredra döden framför förlamning.

I England gjorde ett försäkringbolag en enkät bland mc-åkande kunder och många ville ha fler bandagar för att på säkert sätt lära sig hantera sin hoj bättre. Nu har detta försäkringsbolag anordnat flera bandagar!!! Vakna Trygg-Hansa!!!
nä inte vill du det, bara att rejsa vidare ju..

läste också om det där , kolla här http://www.bennetts.co.uk/track_day.htm

Bifogat

• knut2003b2.jpg
    knut2003b2.jpg
    67.3 KB · Visningar: 44
K-Man skrev:
Vi är alla mycket väl medvetna om de risker vi utsätter oss för när vi ger oss ut på våra hojar men samtidigt är det en del av detta som gör det så roligt med hojåkningen, eller hur? Tänk efter innan du svarar nåt spydigt på detta. Själv håller jag till stor del med om att "man känner sig som mest levande när man leker med döden" och på sätt och vis är det väl det alla hojåkare gör eftersom vi är så mycket mer utsatta är bilisterna.

Att tro att man kan få bort olyckor där människor på nåt vis är inblandade är befängt. Nollvisionen är bland det dummaste jag nånsin hört talas om. Att med sunt förnuft och attitydförändring få folk att minska de risker de utsätter sig för utan att ta bort det roliga tycker jag är rätt väg att gå. Fler sanktionerade och välorganiserade bandagar i alla former för alla typer av motorister är ett jättebra sätt. Nu gäller det för oss att få myndigheter och försäkringsbolag att fatta detta.I England gjorde ett försäkringbolag en enkät bland mc-åkande kunder och många ville ha fler bandagar för att på säkert sätt lära sig hantera sin hoj bättre. Nu har detta försäkringsbolag anordnat flera bandagar!!! Vakna Trygg-Hansa!!!
Bland det bästa jag läst på länge här på SH! :tummenupp
Det är detta vi behöver arbeta för!

Egentligen är det ju heller inte de döda som kostar, det är alla skadade.
Om det nu var det som var det upprörande.
Men så länge det finns ett fritt val så lär folk dö eller skadas.

K-Man skrev:
Jag tycker att det är synd att man inte fokuserar mer på en minst lika viktig grupp i olycksstatistiken, nämligen de som överlever med svåra skador och kanske även handikapp för livet....

:tummenupp

jag har sagt det förut och säger det igen..
varför ska vi betala moms på hjälm och ryggskydd? helt snevridet.

Maverick_ou812 skrev:
Jag har grubblat på den där DN artikeln hela dagen då jag kände mig "träffad" tro det eller ej! Varför det då undrar du? Jo jag äger tydligen en Supersporthoj (Honda VFR800Fi). :va
Jodå, det är sant!
Iallafall enligt statistiken... i Vägverkets "Djupstudie över MC olyckor 2000-2003"

Till sist... En Honda VFR 800Fi är ingen Supersporthoj. Det är en sporttouring. Det sägar alla till mig heeeela tiden. :hihi

Läste rapporten. Inget överraskande där. Läget är väl precis så som man kunde tänka sig. Även om man skulle vilja att det var annorlunda.

Står inget om att det är en VFR750F i rapporten. Det finns VFR750R (RC30) också. En sådan som man kunde se krashad i en bil på mässan i sollentuna. Den tycker jag klassas som supersporthoj. Förmodligen var det den som var i statistiken.

R2 skrev:
nä inte vill du det, bara att rejsa vidare ju..
läste också om det där , kolla här http://www.bennetts.co.uk/track_day.htm
Skulle nog bli Radical-racing isf.
Bennets var rätt dyr ändå...
Håller definitivt med om slopad moms på skyddsutrustning!!!!
Maverick_ou812 skrev:
Bland det bästa jag läst på länge här på SH! :tummenupp
Det är detta vi behöver arbeta för!
Tack! Det var kul att höra!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show