"Djurvårdare död i varghägn"

Ja vilken jävla sommar....regn & blåst, finanskriser, flopp i fotbolss EM...& nu börjar djurparksdjuren äta folk också, var fan ska det sluta?

Långsökt....

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/opassande-reklamskylt-togs-ner

Opassande reklamskylt togs ner

En McDonald's-skylt med texten ”Hungrig som en varg?” utanför djurparken i Borås har plockats ner. Anledningen är att den kritiserats och upplevts som opassande efter olyckan i Kolmårdens djurpark i helgen där en kvinna dödades av vargar, skriver P4 Sjuhärad.

Kamp-hästar verkar farligare:
Fast vi diskuterade ju huruvida kamp-hästar var farligare än vargar.

Det finns ju något fler hästar än vargar i Sverige, men nog dör det fler av hästar än vargar alltid! Kul liknelse. :3freak Men jag skulle inte våga säga så i Furudal, för då överlever jag nog inte. :skrämd

Ja, jag tror inte det är vargen/hästen/hunden det är fel på. Det är ägaren.

En kompis till mig hittades död i stallet för många år sedan. Hon var ridlärare och gick vidareutbildning på Strömsholm. Var ensam och skötte hästar på kvällen. Hittades dagen därpå. En veterinär och hästuppfödare blev ihjälsparkad när hon skulle ta in unghästar. De gjorde samma sak som de gjort hundratals om inte tusentals gånger förut, ändå gick det snett...

En häst sparkar lika långt som den är lång. Det är den säkerhetszon man bör ha. :)

Edit: Själv har jag bara blivit sparkad tre gånger, och omkullsprungen en gång. :D

Last edited:
Djur i fångenskap är fortfarande djur. Du kan inte resonera med dem så du får finna dig i att det sker på deras villkor.

Men vad roliga ni är! -Hon fick gå in ensam!!
Vad tror ni en kollega eller två kunnat göra om flocken anfaller? Gå emellan? Ropa Plats! ? Peta bort dem med en pinne?

Se till att hon inte blev överraskad och, just precis, ge den varg som försökte mopsa sig ett rejält rapp med en pinne. Vargarna försökte med största sannolikhet inte döda. De skulle bara försöka etablera en ny ordning i flocken och gav därför ett nafs som en varg hade känt men klarat. De fattar inte att människor är bräckliga.

Hade det gjort ont direkt de försökte markera statusförändring hade det med största sannolikhet tagit stopp där.

Inte expert, har fan inte ens haft hund, men det är ju inte direkt okänt hur djuren i fråga fungerar.

Annars var jag ute och vandrade i veckan och hittade vargspår som var mindre än dygnet gamla. Häftigt som fan! :tummenupp Kan intyga att det är stora hundar - de tassarna gick inte av för hackor.

Se till att hon inte blev överraskad och, just precis, ge den varg som försökte mopsa sig ett rejält rapp med en pinne. Vargarna försökte med största sannolikhet inte döda. De skulle bara försöka etablera en ny ordning i flocken och gav därför ett nafs som en varg hade känt men klarat. De fattar inte att människor är bräckliga.

Hade det gjort ont direkt de försökte markera statusförändring hade det med största sannolikhet tagit stopp där.

Inte expert, har fan inte ens haft hund, men det är ju inte direkt okänt hur djuren i fråga fungerar.

Annars var jag ute och vandrade i veckan och hittade vargspår som var mindre än dygnet gamla. Häftigt som fan! :tummenupp Kan intyga att det är stora hundar - de tassarna gick inte av för hackor.

Så funkar inte en rangordningsstrid.
Bråk inom flocken undviks.
Men när det är dags, så är det allvar.

Skrotnisse,
har de de facto ihjäl varandra när de vill sortera om rangordningen? Du vet något jag inte vet i så fall.

Naturhistoriska museet skrev:
När vargarna blir äldre kan styrkeförhållandena ändras. Prövande strider leder till att också rangordningen skiftas. Rangordningen är i själva verket två rangordningar: en för hanar och en för honor. Strider om rang sker alltid mellan individer av samma kön.

Svenska djurskyddsföreningen skrev:
När ledaren blir gammal eller sjuk kan han bli utmanad av den som står på tur att bli ledare. Detta sker genom olika kraftmätningar och ritualer. Det är sällan att någon blir dödad eftersom den svagare av dem visar underkastelse genom att blotta sin strupe och erkänna sig som förlorare.

Last edited:
Det är rovdjur vi pratar om. Hur mycket dom än försöker få det till att dom är tama, så dom rovdjur in till benen, och denna "olycka" var bara en tidsfråga. Det är inga kaniner dom håller på med.

Att en ensam person får gå in till rovdjur är bara helt sjukt. Ingen av vårdarna är något i vargpakten. Vargarna ser dom snarare som någon som ger dom mat. Att det var en kvinna är nog inte heller en slump i dessa sammanhang.

Jag vill bevara vår rovdjurs stam vi har i Sverige, passar det inte folket, runt omkring så får dom flytta på sig. Men som tidigare nämt, rovdjur är rovdjur hur snälla dom än må vara så har den en sida med fruktansvärda krafter när dom sätter den sidan till, och det är inget vi någonsin kommer kunna prata bort med dom.

Människor har fortfarande kvar sin beskärda del av det också, så att det förekommer våld oss mellan är bara naturligt, hur än folk försöker få det till att dom som slåss är lågintelligenta neandertalare, så är vi faktiskt också ett rovdjur! Den värsta sorten också!

Prexis, vilket oftast är då en jycke rullar över och visar strupen. Det är väldigt otaktiskt för en flock att ha ihjäl varandra vid interna stridigheter.

Du menar att djurskötaren skulle rullat över och visat strupen?

Vid en vanlig tillrättavisning brukar det se ut som du beskriver.
Vid en ordentlig rangstrid handlar det sällan om att en individ vill byta plats i hierakin med en annan individ.
Det handlar om att en individ skall ta över en annan individs plats och den förlorande individen förlorar sin plats i flocken.
Förlorar individen sin plats, så behandlas den som en utomstående/inkräktare.
Inte ovanligt att individen blir dödad om den inte smiter undan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman