djurplågeri...

Jag tillhör en av de som gärna fiskar abborre med levande betesfisk.

Personligen har jag inga moraliska problem med detta. Jag förstår dock att andra kan ha det. Jag är inte den som är den.

Men. Jag stör mig på en sak i detta.
Om våra myndigheter ska börja detaljstyra vad vi får och inte får göra på den här nivån börjar det bli patetiskt. Som många andra har skrivit så är inte sånt här svart och vitt. Var ska vi dra gränsen för vad som är djurplågeri och inte? När är liv värdigt och vilka djur är medvetna om sin egen existens?

Den egna invididens ansvar måste vara värt mer än att vi ska måste införa saker som dessa.

Agnar hellre på död fisk själv, om bete nu ska tas till. Dödar även all fisk jag får upp direkt istället för att låta den självdö. Det är iaf vad jag tycker är sunt, men alla har inte samma värdegrund här.

JonasSE skrev:
Mörten rör sig mer och hänger inte bara död. Attraherar på så sätt mer fisk.
Just det, "mer" fisk.
Det går alltså utmärkt även med dött bete, blir bara lite mer sport då.
Annars kan du ju lika gärna skaffa en trålare, om du är så beroende av en lyckad fångst.

Du fiskar ju för nöjes skull, så är det bara resultatet som räknas, så kan du ju lika gärna fiska med dynamit.
Jag tror inte många jägare skulle gilla att skjuta älgar som står i en liten inhängnad, bara för att jaktlyckan blir bättre då.
Thundercat skrev:
Det är skillnad om du fiskar med dött eller levande agn. :fakta
Se ovan...

Den skillnaden ursäktar inte den behandlingen av levande varelser.
Som jag sa tidigare, det går säkert bättre att fånga haj med levande småbarn som bete, men det går ju även utan såna metoder.

Visst, gapa på bara, om att man inte kan jämföra småbarn & mörtar.
Men poängen är att man kan faktiskt försöka visa lite respekt för våra grannar, på denna planet.

Visst ska vi utnyttja dom resurser som vi får av moder natur, men vi behöver ju inte pissa henne i nyllet medans vi skördar hennes frukter.
Vi behöver ju t.ex. inte bry oss om vi råkar trampa på några myror, men om vi kan ju försöka att inte göra det med flit.

Last edited:
Rohlen skrev:
Största andledningen till att kräftdjur kokas levande är
1. Om det har självdött kan det vara drabbat av parasiter och annat elände, vilket kräftdjur är känsliga mot. Särskillt musslor.
2. Om man gör hål i skalet rinner köttsafterna ut och det smakar...torrt.

Vad är det för ras på den?

Jo parasiter och sånt känner jag till men då ska de ha varit döda ett tag. Det andra visste jag inte däremot att de smakar torrt men det känns som att det stämmer.
Det är en Rag Doll men alla tror det är en Birma, vilket iofs inte är konstigt då det inte skiljer något markant dem emellan.

War-psyko, jag är med på hur du tänker men sympatiserar inte ett dugg med dig. Jag nöjesfiskar så ofta jag kan och bryr mig inte det minsta om att kroka fisken levande. Men det är ju mina värderingar, en fisk är inte mer än en fisk i mina ögon medans andra tycker de är lika mycket värda som ett sällskapsdjur och det är inget jag hänger upp mig på.
Så är det med allt, alla har olika värderingar vad gäller allt mellan himmel och jord. Då jag ser mig själv som en egoist så bryr jag mig inte direkt om vad andra tycker och kommer följaktligen fortsätta agna levande, koka kräftorna levande mm.
Och jag tycker det är gott att ta en grogg i båten också när jag är ute och fiskar och kommer inte sluta med det heller om det nu är olagligt. Det är en roddbåt btw som kommer få en elmotor i sommar...

Ja vad ska man säga, alltid kört med levande agn. Funkar bäst!

Snart ska de väl förbjuda att ha fiskar i ett akvarium eftersom det är begränsat utrymme för stackars fiskarna. :va

Vart drar man gränsen då?

Finns ju fiskare i andra länder som använder levande hundar som bete.
Dom tycker ju att "för mig är en hund inget annat än en hund".

Och hajarna som stympas levande på sina fenor, och kastas tillbaka i vattnet.
Är det också okej, de är ju också "bara en fisk" ?

Vem vill leka allsmäktig och berätta var gränsen för vilka liv som ska respekteras eller inte ?

Dee_cati skrev:
Jo parasiter och sånt känner jag till men då ska de ha varit döda ett tag. Det andra visste jag inte däremot att de smakar torrt men det känns som att det stämmer.
Det är en Rag Doll men alla tror det är en Birma, vilket iofs inte är konstigt då det inte skiljer något markant dem emellan.

War-psyko, jag är med på hur du tänker men sympatiserar inte ett dugg med dig. Jag nöjesfiskar så ofta jag kan och bryr mig inte det minsta om att kroka fisken levande. Men det är ju mina värderingar, en fisk är inte mer än en fisk i mina ögon medans andra tycker de är lika mycket värda som ett sällskapsdjur och det är inget jag hänger upp mig på.
Så är det med allt, alla har olika värderingar vad gäller allt mellan himmel och jord. Då jag ser mig själv som en egoist så bryr jag mig inte direkt om vad andra tycker och kommer följaktligen fortsätta agna levande, koka kräftorna levande mm.
Och jag tycker det är gott att ta en grogg i båten också när jag är ute och fiskar och kommer inte sluta med det heller om det nu är olagligt. Det är en roddbåt btw som kommer få en elmotor i sommar...

Om de angreps av parasiten medan de levde och dog av den så känns det ju inte som en höjdare att äta dem.
Ang. agn så använde jag levande småfisk förut men har slutat med det nu, mask och flugor funkar lika bra för mig, kanske blivit blödig :gnissla
Aldrig hört talas om den rasen, frän iaf.

War-psycho skrev:
Vart drar man gränsen då?

Finns ju fiskare i andra länder som använder levande hundar som bete.
Dom tycker ju att "för mig är en hund inget annat än en hund".

Och hajarna som stympas levande på sina fenor, och kastas tillbaka i vattnet.
Är det också okej, de är ju också "bara en fisk" ?

Vem vill leka allsmäktig och berätta var gränsen för vilka liv som ska respekteras eller inte ?

Jag tycker inte det är ok att stympa hajar eller elefanter eller dylikt för att plocka dem på delar. Jag älskade hajfenssoppa förut men bojkottar det då jag inte gillar det sättet det görs på. Jag är ju inte skadeglad bara för att jag inte är helt i linje med dig :)
Jag vill däremot inte att farbror Persson ska sitta och bestämma om jag får agna med levande eller inte, det är upp till mig.
Lite off-topic bara: Är det någon som vet om det stämmer att det funkar bra att agna kräftburen med duva (jepp, fågeln), sen har jag även hört att kräftorna är galna i terpentin :va Jag kör det sedvanliga och agnar med halvrutten fisk men vill ju gärna få lite mer kräftor i burarna...

Dee_cati skrev:
Jag tycker inte det är ok att stympa hajar eller elefanter eller dylikt för att plocka dem på delar. Jag älskade hajfenssoppa förut men bojkottar det då jag inte gillar det sättet det görs på. Jag är ju inte skadeglad bara för att jag inte är helt i linje med dig :)
Jag vill däremot inte att farbror Persson ska sitta och bestämma om jag får agna med levande eller inte, det är upp till mig.
Lite off-topic bara: Är det någon som vet om det stämmer att det funkar bra att agna kräftburen med duva (jepp, fågeln), sen har jag även hört att kräftorna är galna i terpentin :va Jag kör det sedvanliga och agnar med halvrutten fisk men vill ju gärna få lite mer kräftor i burarna...
Ren nyfikenhet, hur har du lyckats få ett överskott på duvor?

Rohlen skrev:
Ren nyfikenhet, hur har du lyckats få ett överskott på duvor?

Jag har ju inget överskott på duva men det fixar man ju lätt med 22:an och en limpa utplacerad på torget. Håv funkar ju det med eller lite sömnmedel i limpan.

Dee_cati skrev:
Jag har ju inget överskott på duva men det fixar man ju lätt med 22:an och en limpa utplacerad på torget. Håv funkar ju det med eller lite sömnmedel i limpan.
Ja, det kanske t.o.m. funkar ännu bättre om du använder levande duvor ? :hihi

War-psycho skrev:
Ja, det kanske t.o.m. funkar ännu bättre om du använder levande duvor ? :hihi

Får trä en påse över huvudet på duvjäveln innan jag sänker ner honom i vattnet, då kanske han överlever en timme iaf? :tummenupp

KGK skrev:
Utvecklingen går långsamt framåt, dödsstraff är avskaffat osv., i Kina äter man typ grillad hund, i Sverige är det inte lika populärt.

klart man ska se till djuren också

Börja inte klaga på grillade hundar. Det bästa sättet jag kan hedra min bäste vän, är att äta upp honom.

A.meiwes

Dee_cati skrev:

Håller med! Slopa lagen om djurplågeri helt! Det är väl för fan upp till var och en om man vill släpa hundvalpen efter bilen i 120 km/h bara för att den ser så kul ut efteråt. Det skall Persson skita i!

Thundercat skrev:
Det är skillnad om du fiskar med dött eller levande agn. :fakta

Hahahahahahahahahahaha!

:3freak

Döda djur är lättare att äta:
:D

Hade fisken haft möjlighet att visa med ansiktsmimik och vokalisering att det faktiskt gör lika ont på den som vilket ryggradsdjur som helst, när man kör en krok genom köttet på dem... så hade det nog varit lika populärt att agna med levande fisk som att agna med levande hundvalpar.

Slakt av fisk, ska precis som med övriga djur ske genom bedövning (slag mot skallbasen/hjärnan, hårt) och avblodning (kapning av kärlen till/från gälarna)...

Kuritas skrev:
Håller med! Slopa lagen om djurplågeri helt! Det är väl för fan upp till var och en om man vill släpa hundvalpen efter bilen i 120 km/h bara för att den ser så kul ut efteråt. Det skall Persson skita i!

Ja, och du är så dum som du ser ut och tror det var så jag menade? Givetvis syftade jag på fiskarna ENDAST, inte att man ska plocka bort redan befintliga och fullt fungerande lagar.

Svårt veta var gränsen går och när det är dags att flytta fram den, kommer alltid finnas för och emot, björn/rävsaxar, snaror osv. har det väl lagstiftats om på senare år.

Dee_cati skrev:
Kuritas skrev:
Ja, och du är så dum som du ser ut och tror det var så jag menade? Givetvis syftade jag på fiskarna ENDAST, inte att man ska plocka bort redan befintliga och fullt fungerande lagar.
Men faktum är att du inte är riktigt konsekvent du heller: :fakta

Dee_cati skrev:
...Jag nöjesfiskar så ofta jag kan och bryr mig inte det minsta om att kroka fisken levande. Men det är ju mina värderingar, en fisk är inte mer än en fisk i mina ögon...
Dee_cati skrev:
...Jag tycker inte det är ok att stympa hajar eller elefanter eller dylikt för att plocka dem på delar. Jag älskade hajfenssoppa förut men bojkottar det då jag inte gillar det sättet det görs på...
Hajar är ju också fiskar... så vart går gränsen enligt dig egentligen? :va

(Är det så att vissa fiskar känner smärta, medans andra inte gör det ?)

Last edited:
War-psycho skrev:
Men faktum är att du inte är riktigt konsekvent du heller: :fakta

Hajar är ju också fiskar... så vart går gränsen enligt dig egentligen? :va

(Är det så att vissa fiskar känner smärta, medans andra inte gör det ?)

Vart går gränsen för dig?
Om en mygga försöker bita dig smäller du till den?
När du är ute och går letar du efter myror etc så du inte trampar på dom?
Du ser en spindel i bilen vad gör du? Tänker ahh en spindel gu så trevligt.
Eller försöker du "mörda" den?

Om det nu är djurplågeri att sätta en krok i en fisk som agn.
Är det inte samma sak som när fisken hugger på kroken o fastnar?
Jag har krokat åtskilldiga fiskar i ryggen med drag.
Kanske borde förbjuda dom med? Lr en lag om hur lång tid det tar innan man måste göra mothugg då fisken kan svälja kroken och kroka sig i magsäcken.

Eller hur tycker du vi ska lösa detta problemet?
Nog smartast och förbjuda sportfiske lr? :va

Tyvär tycker jag inte ditt resonemang håller...
Är väll djurplågeri att Jaga Rådjur etc, samt kroka fiskar i käften med?
Nätfiske kan ja säga dig är inget djurvänligt sätt heller att fånga fisk.
Fisken överlever oftast flera timmar och får fjällena och sitt skyddande slem avskavt. Slemmet är som skinn för oss så tänk att bli skållad över hela kroppen.
Förbjud allt för gudsskull så kan alla sitta hemma instänga så inget kmr till skada! :4skrika

Last edited:
Back