Men ser du inte skillnaden själv ?Freddola skrev:Vart går gränsen för dig?
Om en mygga försöker bita dig smäller du till den?
När du är ute och går letar du efter myror etc så du inte trampar på dom?
Du ser en spindel i bilen vad gör du? Tänker ahh en spindel gu så trevligt.
Eller försöker du "mörda" den?

Självklart lappar jag till myggan som biter mig, men jag försöker inte fånga den och slita isär den en lem i taget, för mitt eget nöjes skull.
Självklart scannar jag inte marken hela tiden så jag inte trampar på nån myra, men jag letar heller inte upp myrstackar och stampar ihjäl så många som möjligt.
Ser jag en spindel i bilen, så slänger jag helst ut den oskadd, mindre kladdigt då, och känns onödigt att ha ihjäl den. (Och då jag tycker ändå inte om spindlar.)
Känns ganska självklart, tycker jag.
Men du förstår inte den skilnaden ?

Edit: Förresten, mitt inlägg som du citerade var endast ett svar till Dee cati
Jag förstår inte logiken i när han å ena sidan säger att "en fisk är för mig bara en fisk", och tycker det är helt okej att kroka levande fiskar som bete.
Sen säger han att han ogillar sättet dom fångar haj (som ju också är en fisk), och bojkottar hajfenssoppa.
Det är väl klart att jag undrar var han drar gränsen, när han gör sån skillnad på fisk & fisk.
Om fiskar nu inte känner nån smärta, gäller det alla fiskar, eller bara vissa? Och var går då den gränsen i så fall?
När det gäller resten av dina "argument", så hänvisar jag till mina tidigare inlägg, där jag upprepade gånger säger att jag inte har något emot jakt & fiske.
Däremot ser jag ingen anledning att välja metoder som orakar onödigt lidande, för sin egen hobby's skull.
Eftersom det går att fiska även med "dött" bete, så behöver man ju inte använda onödigt grym behandling av "betet".
Respekt för moder natur, och djurlivet på vår planet helt enkelt.
Nyttja dess resurser, men överdriv inte, bara för att du kan.
Det ska väl inte vara så svårt att förstå?
Eller hör du till den kategori av människor som inte ser skillnad mellan att slå ihjäl en mygga, och att slita sönder den bit för bit, för nöjes skull?
Last edited: