Distans, hur få tag i?

Var påstod jag att jag vet att det är för mjukt? :mad:

Jag tror inte det är det som är problemet, men det gäller att välja rätt legering. EN-AW 2011 ska man t ex inte använda för produkter som ska användas utomhus. Finns det dessutom risk att salt tränger in på väg till isbanan bör man inte använda obehandlad aluminium överhuvudtaget. Då hade jag föredragit brons. Titan är också bra men svårbearbetat och dyrt.

Det där är nog mest ett teoretiskt problem.

Det där är nog mest ett teoretiskt problem.
Jag lät tillverka en styraxel i alu i vintras och trots att jag bara körde hojen 280 mil i våras innan topplocket rasa så var styraxeln totalt sönderärgad när jag bytte styrkrona. Så använd INTE 2011 alu.

Ser att ni använder lite konstiga ord för att förklara det förskjutna hålet "asymmetriskt" "off-centrum" och "offset". Korrekt benämning för detta är att hålet är excentriskt. T ex ska min nya styraxel tillverkas excentriskt för att kunna justera försprånget med 2mm.

Last edited:
Jag hade nog försökt svarva till en bit och sticka av den i fyra delar för att slippa spänna upp flera gånger. Fast jag har ju varken fyrbackschuck eller backskiva och kan inte svarva på riktigt heller så vad vet jag?

Brons och mässing har ju används länge för just detta ändamål, som remsor som lades in för att shimsa in gaffelben. Så det verkar rimligt.

I detta fall duger alu anser jag.

Den som svarvar kanske föredrar mässing. Mässing är allmänt enklare att bearbeta.

Mjukare?
Syftar du på hårdheten i brinell / vickers och liknande?

Aluminium har ju lägre elasticitetsmodul, så på det sättet är det ju tvärtom. En del mässingskvaliteter har nästan dubbla elasticitetsmodulen.

Hårdheten beror ju så mycket på hur metallen är värmebehandlad. En del kvaliteter av aluminium är ju väldigt mjukt, kladdigt och otäckt att bearbeta. Många varianter av mässing är nog hårdare än den typen av aluminium. Svarvstålen skär bra i mässing, tycker jag, och det gillar jag. Fast det finns ju andra kvaliteter av aluminium som är helt OK att bearbeta. Du kan nog mycket mer än mig om sånt.

Angående distanshylsor kanske mässing bara passar på en viss typ av hojar, utseendemässigt. Medan aluminium nog passar på alla typer. Förutom kanske just de typer som passar i mässing.

Last edited:
Undra om folk har läst va som står överst på sidan???

Verkar som man googlat på bearbetning å materialval...

Undra om folk har läst va som står överst på sidan???

Verkar som man googlat på bearbetning å materialval...

Jag tror inte att någon kommer rapportera att dom sprang på precisionssvarvade shotsglas i aluminium med exakt 41mm ytter och 33mm inner i 4-pack för 49kr, när de letade julklappar på In&Finn i Fredags.

Allt annat i tråden är väl utanför ämnet?

Angående din beskyllning, tror jag att alla "googlare" faktiskt arbetar med och/eller äger bearbetningsmaskiner / svarvar.

Jag själv har faktiskt två stycken svarvar. Men jag använder dom sällan. Den ena är nedplockad. Den andra är en liten Myford. Har faktiskt en bit 50mm aluminiumstång, och skulle säkert kunna svarva några hylsor. Men eftersom att jag är så oerfaren, och har så dålig kvalitet på verktygen, tror jag att resultatet skulle få en matt och ojämn yta, och det skulle jag inte vilja ta betalt för. Och jag är inte så sugen på att jobba gratis eftersom att jag har mycket annat på gång just nu.

Jag har även gått maskinutbildning, och är allmänt nördig när det gäller siffror, så jag visste så klart att aluminium har lägre elasticitetsmodul än mässing.

Last edited:
Jag tror inte att någon kommer rapportera att dom sprang på precisionssvarvade shotsglas i aluminium med exakt 41mm ytter och 33mm inner i 4-pack för 49kr, när de letade julklappar på In&Finn i Fredags.

Allt annat i tråden är väl utanför ämnet?

Angående din beskyllning, tror jag att alla "googlare" faktiskt arbetar med och/eller äger bearbetningsmaskiner / svarvar.

Jag själv har faktiskt två stycken svarvar. Men jag använder dom sällan. Den ena är nedplockad. Den andra är en liten Myford. Har faktiskt en bit 50mm aluminiumstång, och skulle säkert kunna svarva några hylsor. Men eftersom att jag är så oerfaren, och har så dålig kvalitet på verktygen, tror jag att resultatet skulle få en matt och ojämn yta, och det skulle jag inte vilja ta betalt för. Och jag är inte så sugen på att jobba gratis eftersom att jag har mycket annat på gång just nu.

Jag har även gått maskinutbildning, och är allmänt nördig när det gäller siffror, så jag visste så klart att aluminium har lägre elasticitetsmodul än mässing.

Men JO! Det är ju det jag hoppas på:D

Annars tar jag gärna ett par flammiga och ojämna för några hundringar:) De syns ju faktiskt inte, klämda mellan gaffelben och tripleclampsen ( hittade inget bättre ord ):yoparty

Jag har nu testat med 41 mm - 2 mm alu, i dubbla lager, men eftersom diametern inte stämmer på de inre, och jag inte kan få dem helt runda, så får jag inte in benet!

Hela jag vill egentligen lösa det på det enda rätta sättet, att skaffa 41 mm gaffelben, men då får inte mitt feta 18" hjul plats..

Last edited:
Men JO! Det är ju det jag hoppas på:D

Annars tar jag gärna ett par flammiga och ojämna för några hundringar:) De syns ju faktiskt inte, klämda mellan gaffelben och tripleclampsen ( hittade inget bättre ord ):yoparty

Jag har nu testat med 41 mm - 2 mm alu, i dubbla lager, men eftersom diametern inte stämmer på de inre, och jag inte kan få dem helt runda, så får jag inte in benet!

Hela jag vill egentligen lösa det på det enda rätta sättet, att skaffa 41 mm gaffelben, men då får inte mitt feta 18" hjul plats..

Skakar du fram en bit aluminium i vettig svarvlegering med min 55 mm diameter och tar till så att det blir 350mm över (behöver det till ett eget projekt) när vi har gjort dina bussningar så kan jag fixa till dom. Hör av dig med ett PM innan torsdag i så fall.

Riktigt schysst TriumphNynäs:yoparty

Men, idag så plötsligt löste det sig med en kontakt i närheten, som svarvar dem i mässing bara för att "det är så jävla hårt men ändå mysigt att svarva" så slutet gott allting gott, tack alla för hjälpen.

Kostar bara fikabröd, eller snarare en smörgåstårta om det blir bra:Bugar

Men.
Vi hade ju inte tagit ett enhälligt beslut ännu.

Förjävligt...:4skrika

Bra att det löste sig :tummenupp

Men.
Vi hade ju inte tagit ett enhälligt beslut ännu.

Förjävligt...:4skrika

Bra att det löste sig :tummenupp

Han började hallucinera, tala i tungor och medans huvudet roterade berättade han allt om dess egenskaper, hårdhet, fina bearbetningsmöjligheter och när han lugnat ner sig fick jag även hålla hans stång. Fina tider, riktigt tung och hård.

..Så..jag var såld direkt, sorry:)

Han började hallucinera, tala i tungor och medans huvudet roterade berättade han allt om dess egenskaper, hårdhet, fina bearbetningsmöjligheter och när han lugnat ner sig fick jag även hålla hans stång. Fina tider, riktigt tung och hård.

..Så..jag var såld direkt, sorry:)
Fyfan så romantiskt! Inte varje dag man får hålla i maskinbearbetarens tunga, hårda stång! ?

Hoppas kunna knyta ihop säcken/tråden med ett par bilder på mina schnygga distanser. Snart.

Killen som svarvar är en nyanställd som svarvat grejer med sinnessjuka toleranser i åratal, typ tusendelar av mm. My?

Undrar vad han tyckte om min servettskiss:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...