Distans, hur få tag i?

Jo man kan nog tjäna några sekunder på att göra så om man nu har rätt plåtbit liggandes :hihi
Det var mer ett tips om att det går att göra detaljerna lätt med precision om man vill utan större bekymmer.

Skulle tro att jag är en sådär 1800 sekunder snabbare än dig så det är väl i runda slängar 300 kr billigare inkl moms.

Om distanserna slutar som asymmetriska har jag, intressant nog, möjligheten att ändra försprånget rent praktiskt, trots att det teoretiskt inte ska gå.

Jag har styrt ihop lite rörstumpar i ädla material nu, men nä, jag vill ha en svarvad och fräst aluklump ändå tror jag.

Det började faktiskt med en tanke, att underbenen faktiskt är exakt 41 mm, och sätta en distans som fyller upp mellan kronorna, och sen bälgar över mellanrummet.

Då skulle man kanske kunna få en cool look av typ....stel gaffel? Eller bara förvirra..

Sällan ser man ett helt gaffelben i samma dim från topp till botten, skulle kanske se kul ut:rolleyes:

Jo man kan nog tjäna några sekunder på att göra så om man nu har rätt plåtbit liggandes :hihi
Det var mer ett tips om att det går att göra detaljerna lätt med precision om man vill utan större bekymmer.

De svåra me konstruktion å arbetsmetoder är att göra de enkelt... Enkelt gör att det går fortare å säkrare å de i sin tur gör att kostnaderna för arbete/detalj blir lägre... De är svårare att göra de enkelt än böka till saker...
Till en 3-backs chuck är det enklare att använda passandepassbit lagom till hur mycke man vill ha ur centrum...
En 4-back chuck är centrerande lika som en 3-backs chuck så då blir det svårt att indikera in hur mycke man vill ha ur centrum.. Annat me en backskiva som man kan justera varje back för sig, men när den första är gjord å man ska ta nästa av alla fyra så får man justera igen... Enklare då me centrerande chuck me passbit imellan..

Häftigt.
Du borde få börja jobba hos oss :rolleyes:

Jag tolkar den smilyn som ironi och du monterar alltså fyrbackschucken, indikerar upp och riktar fyra bitar med indikatorklocka samt därefter monterar tillbaka trebackschucken på mindre än 30 minuter så är du en drömpersonal.

Utöver det så är ju bearbetningstiden är ju densamma i bägge fallen.

De svåra me konstruktion å arbetsmetoder är att göra de enkelt... Enkelt gör att det går fortare å säkrare å de i sin tur gör att kostnaderna för arbete/detalj blir lägre... De är svårare att göra de enkelt än böka till saker...
Till en 3-backs chuck är det enklare att använda passandepassbit lagom till hur mycke man vill ha ur centrum...
En 4-back chuck är centrerande lika som en 3-backs chuck så då blir det svårt att indikera in hur mycke man vill ha ur centrum.. Annat me en backskiva som man kan justera varje back för sig, men när den första är gjord å man ska ta nästa av alla fyra så får man justera igen... Enklare då me centrerande chuck me passbit imellan..

Jag menar såklart icke självcentrerande 4 backskiva.
Annara blir det väldigt jobbigt att försöka justera in med skruvarna när biten ramlar ur.

Jag tolkar den smilyn som ironi och du monterar alltså fyrbackschucken, indikerar upp och riktar fyra bitar med indikatorklocka samt därefter monterar tillbaka trebackschucken på mindre än 30 minuter så är du en drömpersonal.

Utöver det så är ju bearbetningstiden är ju densamma i bägge fallen.

Jag kanske är bortskämd med maskiner som har 4 back standard.
Men ja, vi pratar om sekunder och samma jobb.

Blev en lite onödig diskussion om mer eller mindre samma sak =)

Vem kunde någonsin anat att min tråd skulle resultera i ett full blown maskin-bearbetar-battle där den som inte kan sätta upp saker i chucken blir påhoppad, inte sällan med en oneliner som näpperligen förstås i kretsarna utanför yrkesgymnasium:brynad

Vem kunde någonsin anat att min tråd skulle resultera i ett full blown maskin-bearbetar-battle där den som inte kan sätta upp saker i chucken blir påhoppad, inte sällan med en oneliner som näpperligen förstås i kretsarna utanför yrkesgymnasium:brynad

Lägg dig inte i.
Proffsen pratar här.

Det är mycket viktigare att teoretisk veta hur man gör att att vi orkar göra det :D.

Jag bor ju på sidan Sverige så det blir nog onödigt dyrt att skicka.

Edit:
Ett sånt under av Autocorrect fel i detta inlägg.
Jag låter det va

Last edited:
Lägg dig inte i.
Proffsen pratar här.

Det är mycket viktigare att teoretisk veta hur man gör att att vi orkar göra det :D.

Jag bor ju på sidan Sverige så det blir nog onödigt dyrt att skicka.

"Backar långsamt bakåt offrandes åtskilliga lamm"

Någonstans i all det här måste man vara vaksam på att det är viktigt att hålla distans. Jag skulle hemskt gärna hålla distans.

Hallå, här borta!! Jag saknar fortfarande distans:rodnar

Svårt konkurrera med din lokala verkstad som slipper fraktkostnaden.

Men om du är flexibel med material och kan du vänta på leverans till slutet av februari så fixar jag 4 st åt dig för 400 plus frakt om du inte hämtar dom på Arlanda när jag mellanlandar. Har nämligen en svarvgubbe i Filippinerna som gärna lurar Americano på pengar.

Jag menar såklart icke självcentrerande 4 backskiva.
Annara blir det väldigt jobbigt att försöka justera in med skruvarna när biten ramlar ur.

Har ju själv använt fel ord i flera år... 4-backs schuck är centrerande backskiva är den man justerar varje back för sig...

Svårt konkurrera med din lokala verkstad som slipper fraktkostnaden.

Men om du är flexibel med material och kan du vänta på leverans till slutet av februari så fixar jag 4 st åt dig för 400 plus frakt om du inte hämtar dom på Arlanda när jag mellanlandar. Har nämligen en svarvgubbe i Filippinerna som gärna lurar Americano på pengar.

Grymt schysst:tummenupp Men i Februari hoppas jag brappa runt på isen sen veckor tillbaka:rock

....... Annat me en backskiva som man kan justera varje back för sig, men när den första är gjord å man ska ta nästa av alla fyra så får man justera igen... Enklare då me centrerande chuck me passbit imellan..

Använder man backskiva viket jag tycker är smidigast så lossar man bara två av backarna, då kommer man i alla fall lika inom någon tiondel om man drar ungefär lika hårt.
Nackdelen med 4-backschuckar är att dom håller dåligt på draget eller strängsprutat material eftersom det inte är absolut runt.
Sedan finns det ju centrerande 3 och 4 backiga chuckar som dessutom har individuell justering av backarna, om man vill krångla till det riktigt.

Sakta i backarna nu, jag skulle inte rekommendera att göra distanserna i Aluminium. Dels är det mjukt och dels har det en förmåga att ärga fast som få. Jag rekommenderar att du tillverkar distansen i Brons. Jag kan fixa en professionell ritning om du vill det med toleranser och hela kitet. :)

Kan gå att göra distansen i EN-AW 6026 Aluminium, mycket bra svarvlegering med hög resistans mot korrosion.

Last edited:
Sakta i backarna nu, jag skulle inte rekommendera att göra distanserna i Aluminium. Dels är det mjukt och dels har det en förmåga att ärga fast som få. Jag rekommenderar att du tillverkar distansen i Brons. Jag kan fixa en professionell ritning om du vill det med toleranser och hela kitet. :)

Kan gå att göra distansen i EN-AW 6026 Aluminium, mycket bra svarvlegering med hög resistans mot korrosion.

Har du räknat på vad yttrycket blir när du vet att det är för mjukt? :7peta

Har du räknat på vad yttrycket blir när du vet att det är för mjukt? :7peta
Var påstod jag att jag vet att det är för mjukt? :mad:

Jag tror inte det är det som är problemet, men det gäller att välja rätt legering. EN-AW 2011 ska man t ex inte använda för produkter som ska användas utomhus. Finns det dessutom risk att salt tränger in på väg till isbanan bör man inte använda obehandlad aluminium överhuvudtaget. Då hade jag föredragit brons. Titan är också bra men svårbearbetat och dyrt.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...