Distans, hur få tag i?

Otroligt snyggt mot krom, känns lyxigt.

Men ja, svintungt:mad:

Jag betalde ingenting, så materialvalet var deras. De jobbar inte med alu överhuvudet taget.

Men de passade perfekt:yoparty

Fint! :tummenupp

Hur står sig mässing mot aluminium på en "snik-isåka hoj"?
Jag tror inte att skillnaden är mätbar. :)

Undra om folk har läst va som står överst på sidan???

Verkar som man googlat på bearbetning å materialval...

Har missat den här tråden, hade varit kul att vara med från början.
Jobbat med maskinbearbetning i 24 år där första halvan bestod i att vara operatör och bygga maskiner till den egna serieproduktionen med små detaljer från några gram med stycktider ner till 3,5 sekunder inklusive byte av detalj...styrningen skötte vi med PLC som kopplades till maskinerna.
Andra halvan har bestått i större detaljer från det man håller i handen upp till 10 ton, mestadels enstyckstillverkning....eller små serier.
Ger ibland konstruktörer råd om konstruktioner och materialval för härdning eller konstruerar själv, kalkylerar fram kostnader och har hand om inköp....vi har 20000 maskinbearbetningstimmar per år.

Dyrt är det men hur det går att bearbeta hänger mycket på hur rutinerad hand som styr rattarna....ja och att använda rätt grejor då förstås.
Rätt skär och ingrepp har jag hört ska vara viktigast, inte för låg matning kan jag tänka mig är viktigt också och att man har en släckare för brinnande metall tillgänglig, inget man hittar på biltema! Tro jag... :näsblod

Fixar du att göra en sådan här lika billigt? ;)
Excentrisk_fixtur_till_styraxel.png

Rätt skär och ingrepp har jag hört ska vara viktigast, inte för låg matning kan jag tänka mig är viktigt också och att man har en släckare för brinnande metall tillgänglig, inget man hittar på biltema! Tro jag... :näsblod

Titan är inte så eldfängt som man tror, jag svetsar och smider i det emellanåt för nöjes skull.

Titan är inte så eldfängt som man tror, jag svetsar och smider i det emellanåt för nöjes skull.

Magnesium är mycket roligare än titan. :hihi
Såg en slagghög av magnesium brinna när jag jobbade på ett gjuteri. Much brightness!
En gjuthall i storlek av en fotbollsplan med 4 våningars takhöjd lystes upp så det var bländande att vara därinne.

Lika billigt som vadå? Ja den där går att tillverka.....
Varför är alla invändiga mått så noga när du samtidigt har +- 0,3 mm på utvändig Ø44 och +-0,2 på längden 26mm?
Ska något glida i detaljen med ditt materialval?

Vi tar 655kr +moms för svarvning så din timpenning är ett vrakpris för den som vill göra något billigt.

:tummenupp Min timdebitering varierar lite beroende på vad jag gör.
Jag uppskattade timpriset från en verkstad jag var på på väg att köpa för ett antal år sedan. Den gubben tog aningen under 400 kr/h plus moms så det är vad jag begär för lågkvalificerade arbeten.
Sen har jag låga kostnader. Svarven står i en container och jag slår bara på strömmen/värmen ifall jag ska jobba där. :D

Vintertid har jag dock inte så fulltecknad kalender så jag kan gärna ta på mig lite mindre jobb så kan ni ta mellanskillnaden. Och har ni inte så bråttom samt låga krav på materialet så kan jag fixa tillverkning i Filippinerna för halva priset inkl frakt. Jag står för garantin med avseende på måttnoggrannheten men inte avseende materialet. Jag har tyvärr aldrig lyckats hitta någon där som fattar att det finns olika kvaliteter på stål.

Lika billigt som vadå? Ja den där går att tillverka.....
Varför är alla invändiga mått så noga när du samtidigt har +- 0,3 mm på utvändig Ø44 och +-0,2 på längden 26mm?
Ska något glida i detaljen med ditt materialval?
... Som fyra distanser.

Min styraxel ska sitta inuti och där vill jag ha minsta möjliga glapp. Utvändigt ska den bara spännas i en svarv och längden är bara tillräcklig för att kunna låsa axeln med en skruv på baksidan.

Jag måste ha ett material som är hårt som stål men som inte rostar. Då finns det typ bara brons, ja titan också då men det är lite overkill för en fixtur.

Pulversläckare eller en spann med sand och hälla över.
Metallbrandsläckare är en pulversläckare med en skål över munstycket så den häller det över härden
så att säga.

Räddningstjänster har pulveraggregat just för detta - typ 200kg pulversläckare i king size

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT