Diskutera Veidecs avhopp från STCC

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Nedanstående har diskuterats flitigt i ett par andra trådar här på SH men de har tyvärr kommit in i en återvändsgränd då vissa har svårt att förstå de fakta som finns och att svensk RR handlar om ekonomi och inte tävlingar med de närmast sörjande på läktarna. Tro det eller ej men det finns faktiskt förare som vill köra i den serie som får mest mediabevakning och som hoppas på att komma ut i Europa med tiden.

Som de flesta med lite intresse för svensk roadracing känner till vid det här laget har huvudsponsorn för den mc-klass som körs ihop med STCC, Veidec, bestämt sig för att hoppa av inför 2005. Enligt säkra källor är grundproblemen dels de höga kostnaderna för teamen i den 600-klass som kördes i år och som tillät en mängd modifieringar av originalcykeln, dels det faktum att 600:or säljer dåligt i Sverige och "svensson" har lärt sig att ju mer kubik ju mer hästkrafter ju tuffare och tätare racing.

Diskussionerna om en förändring av klassen inleddes redan innan säsongen började och i dagsläget är huvudsponsorn (Veidec), förarna, importörerna och övriga sponsorer överens om att man nästa år borde köra en klass med standard 1000cc hojar. Exakt vilka modifieringar som skulle få göras känner jag inte till men kostnaderna för teamen skulle sjunka avsevärt och ännu fler av årets startande skulle kunna vara med och slåss i toppen.

För normala människor som bryr sig om RR-sporten i Sverige står det helt klart att 1000cc är det som borde köras nästa år men tyvärr så har RR-förarnas förbund SVEMO bestämt sig för att så inte är fallet. En 1000cc-klass skulle krocka med en annan 1000cc-klass som har SM-status. Förarna har i ett offentligt brev till SVEMO sagt att de klarar sig bra utan SM-status och för deras del kan de heta Kalle Anka Cup om SVEMO mår bättre av det.
Viedec har förklarat att SM-status inget är något krav.

Tyvärr så verkar SVEMO vara en klubb för inbördes beundran och lätt diktatoriskt styrd En av ledamöterna i RR-sektionen avgick förra veckan pga SVEMOS beslut. En annan av ledamöterna är klart jävig då han själv ska satsa hårt i en 1000cc-klass med SM-status nästa år (eller om det var Norden-status? Ingen bryr sig).

Vad tycker ni?
Innebär SVEMOs nej till en 1000cc klass ihop med STCC nästa år fördelar eller nackdelar för svensk RR?

Nu får du väl ändå ge dig. Vi har haft trådar om detta till förbannelse och det leder ingenstans. Vad vill du uppnå förutom att smutskasta SVEMO?
Besök race och samtala med folk på plats och på de träffar som finns istället för att hänga på internet och försöka förändra. Varför så upprörd?

Johan skrev:
Nu får du väl ändå ge dig. Vi har haft trådar om detta till förbannelse och det leder ingenstans. Vad vill du uppnå förutom att smutskasta SVEMO?
Besök race och samtala med folk på plats och på de träffar som finns istället för att hänga på internet och försöka förändra.
Ingen tvingar dig att diskutera så jag förstår inte ditt inlägg... :va
Ska jag söka upp Peter Sköld för ett enskilt samtal? :hihi

sandstream skrev:
Ingen tvingar dig att diskutera så jag förstår inte ditt inlägg... :va
Ska jag söka upp Peter Sköld för ett enskilt samtal? :hihi
Ingen dum idé. Eller nån annan inom sektionen, de har säkert bättre svar än du får här.

Det finns en sådan här tråd redan.

Är det bra att du sköter detta när du själv inte kör eller tittar på svensk RR?

OBS det gör inte jag heller, men jag vill inte gärna köra över de som är mer insatta.

Johan skrev:
Ingen dum idé. Eller nån annan inom sektionen, de har säkert bättre svar än du får här.
Nu lever vi i en tid där vem som helst kan svara på vad som helst vart som helst i från och att herr Sköld inte kan få tummen ur och bemöta Cralles kritik någonstanns är direkt pinsamt!

Men som sagt, har du inget att tillföra diskussionen så kan du låta bli att vara med!

Poacher skrev:
Det finns en sådan här tråd redan.
Är det bra att du sköter detta när du själv inte kör eller tittar på svensk RR?
OBS det gör inte jag heller, men jag vill inte gärna köra över de som är mer insatta.
Sköter vad? Helt plötsligt har den här diskussionen om Veidec blivit så allvarlig att ingen som inte är med i SVEMO eller kör i Veidec själv ska få diskutera. Helt sjukt!

Jag startade den här tråden för att få en lite seriösare diskussion men det ser ut att gå åt skogen eftersom folk inte kan ge fan i att göra inlägg som ingen vill se :huvet

sandstream skrev:
Sköter vad? Helt plötsligt har den här diskussionen om Veidec blivit så allvarlig att ingen som inte är med i SVEMO eller kör i Veidec själv ska få diskutera. Helt sjukt!

Jag startade den här tråden för att få en lite seriösare diskussion men det ser ut att gå åt skogen eftersom folk inte kan ge fan i att göra inlägg som ingen vill se :huvet
Du behöver inte bli arg, men när jag läser ditt inlägg så tycker jag att du är väldigt partisk.
Det är lugnt, kör på du.

sandstream skrev:
Men som sagt, har du inget att tillföra diskussionen så kan du låta bli att vara med!
Vad jag undrar över är vad du tillför. Ämnet disskuteras redan i tre trådar här och på MCERR-listan. Som antyts ovan undrar även jag varför du hetsar så mycket över just detta när du varken kör eller besöker tävlingar. Beslutet är fattat, ska det bli nån ändring så sker det inte till 2005 men börja lobba för 2006-säsongen redan nu så finns det möjligheter. Jobba vidare konstruktivt istället för att älta massa skit.

Poacher skrev:
Du behöver inte bli arg, men när jag läser ditt inlägg så tycker jag att du är väldigt partisk.
Det är lugnt, kör på du.
Klart som korvspad att jag är partisk när jag inte får se det jag vill se nästa år och RR-sporten tar ett par kliv bakåt.

Var inte mening att bli arg på just dig :pannkyss

Johan skrev:
Vad jag undrar över är vad du tillför.
Jag som person tillför troligtvis inte ett smack men jag var intresserad av att höra vad folket som ska gå och se och titta på tävlingarna på TV tycker.
Johan skrev:
Ämnet disskuteras redan i tre trådar här och på MCERR-listan.
Jo, jag skrev ju det i första inlägget....
Johan skrev:
Som antyts ovan undrar även jag varför du hetsar så mycket över just detta när du varken kör eller besöker tävlingar. Beslutet är fattat, ska det bli nån ändring så sker det inte till 2005 men börja lobba för 2006-säsongen redan nu så finns det möjligheter. Jobba vidare konstruktivt istället för att älta massa skit.
Ja, det märks ju att du inte bryr dig eftersom du redan anser säsongen 2005 vara förlorad. Läs då de andra trådarna istället och diskutera där, lr kan du inte låta bli?

sandstream skrev:
Ja, det märks ju att du inte bryr dig eftersom du redan anser säsongen 2005 vara förlorad. Läs då de andra trådarna istället och diskutera där, lr kan du inte låta bli?
Vist bryr jag mig om RR. Lägger ner allt jag har på sporten både pengamässigt och tidsmässigt både som aktiv och publik ovh vill absolut sporten det bästa. Jag har även diskuterat i de andra trådarna. Säsongen 2005 är i denna fråga "förlorad" och var så redan i september då Svemos verkställande utskott knöt ihop säcken på de rekomendationer de fått av RR-utskottet. En av anledningarna är för att försöka få konsekvens i klassystemet då det troligtvis skulle skada mer än det tillför att med kort varsel tillföra eller ta bort klasser, en annan fråga är tillväxt. Jag tycker Svemo har gett mig och tydligen fler(de som omnämns som 250 folk i tidigare trådar) tillfredställande svar på dessa frågor. Synd för de 18 förare (19 med Cralle som inte ska köra) som hade skrivit på protestlista. Men med lite nya konstruktiva ideer och förhandlingar kan det kanske bli ett 30-tal som kör den klassen det nu kan tänkas bli om inte STCC-kastar ut 2-hjulingar ur evenemanget.
Sorry att jag var i "din" tråd, hoppar av nu.

sandstream, det där var inte mer än ett personligt grundad åsikt från dig om hur illa SVEMO är (enligt dig). SVEMO ska förklara sig ja, men det har tydligen redan gjorts om så med få ord och mindre "officiellt". Du verkar ha missat det.

En som inte själv kör RR, borde inte komma med åsikter om vad RR-förarna tycker. Det är en dödsdömd diskussion.

Jag låser denna tråd med anledning av ovan att ämnet är genomtjatat av dig, och andra i flera andra trådar.

Vi måste Vänta på ord från ledningarna innan diskussionerna kan gå vidare.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul