sandstream
Guest
Nedanstående har diskuterats flitigt i ett par andra trådar här på SH men de har tyvärr kommit in i en återvändsgränd då vissa har svårt att förstå de fakta som finns och att svensk RR handlar om ekonomi och inte tävlingar med de närmast sörjande på läktarna. Tro det eller ej men det finns faktiskt förare som vill köra i den serie som får mest mediabevakning och som hoppas på att komma ut i Europa med tiden.
Som de flesta med lite intresse för svensk roadracing känner till vid det här laget har huvudsponsorn för den mc-klass som körs ihop med STCC, Veidec, bestämt sig för att hoppa av inför 2005. Enligt säkra källor är grundproblemen dels de höga kostnaderna för teamen i den 600-klass som kördes i år och som tillät en mängd modifieringar av originalcykeln, dels det faktum att 600
r säljer dåligt i Sverige och "svensson" har lärt sig att ju mer kubik ju mer hästkrafter ju tuffare och tätare racing.
Diskussionerna om en förändring av klassen inleddes redan innan säsongen började och i dagsläget är huvudsponsorn (Veidec), förarna, importörerna och övriga sponsorer överens om att man nästa år borde köra en klass med standard 1000cc hojar. Exakt vilka modifieringar som skulle få göras känner jag inte till men kostnaderna för teamen skulle sjunka avsevärt och ännu fler av årets startande skulle kunna vara med och slåss i toppen.
För normala människor som bryr sig om RR-sporten i Sverige står det helt klart att 1000cc är det som borde köras nästa år men tyvärr så har RR-förarnas förbund SVEMO bestämt sig för att så inte är fallet. En 1000cc-klass skulle krocka med en annan 1000cc-klass som har SM-status. Förarna har i ett offentligt brev till SVEMO sagt att de klarar sig bra utan SM-status och för deras del kan de heta Kalle Anka Cup om SVEMO mår bättre av det.
Viedec har förklarat att SM-status inget är något krav.
Tyvärr så verkar SVEMO vara en klubb för inbördes beundran och lätt diktatoriskt styrd En av ledamöterna i RR-sektionen avgick förra veckan pga SVEMOS beslut. En annan av ledamöterna är klart jävig då han själv ska satsa hårt i en 1000cc-klass med SM-status nästa år (eller om det var Norden-status? Ingen bryr sig).
Vad tycker ni?
Innebär SVEMOs nej till en 1000cc klass ihop med STCC nästa år fördelar eller nackdelar för svensk RR?
Som de flesta med lite intresse för svensk roadracing känner till vid det här laget har huvudsponsorn för den mc-klass som körs ihop med STCC, Veidec, bestämt sig för att hoppa av inför 2005. Enligt säkra källor är grundproblemen dels de höga kostnaderna för teamen i den 600-klass som kördes i år och som tillät en mängd modifieringar av originalcykeln, dels det faktum att 600

Diskussionerna om en förändring av klassen inleddes redan innan säsongen började och i dagsläget är huvudsponsorn (Veidec), förarna, importörerna och övriga sponsorer överens om att man nästa år borde köra en klass med standard 1000cc hojar. Exakt vilka modifieringar som skulle få göras känner jag inte till men kostnaderna för teamen skulle sjunka avsevärt och ännu fler av årets startande skulle kunna vara med och slåss i toppen.
För normala människor som bryr sig om RR-sporten i Sverige står det helt klart att 1000cc är det som borde köras nästa år men tyvärr så har RR-förarnas förbund SVEMO bestämt sig för att så inte är fallet. En 1000cc-klass skulle krocka med en annan 1000cc-klass som har SM-status. Förarna har i ett offentligt brev till SVEMO sagt att de klarar sig bra utan SM-status och för deras del kan de heta Kalle Anka Cup om SVEMO mår bättre av det.
Viedec har förklarat att SM-status inget är något krav.
Tyvärr så verkar SVEMO vara en klubb för inbördes beundran och lätt diktatoriskt styrd En av ledamöterna i RR-sektionen avgick förra veckan pga SVEMOS beslut. En annan av ledamöterna är klart jävig då han själv ska satsa hårt i en 1000cc-klass med SM-status nästa år (eller om det var Norden-status? Ingen bryr sig).
Vad tycker ni?
Innebär SVEMOs nej till en 1000cc klass ihop med STCC nästa år fördelar eller nackdelar för svensk RR?