Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
behöver lite hjälp med min gamla canon 1000d om det är någon här som har erfarenhet av denna.

jag kan inte längre ta/spara bilder i formatet .RAW som jag brukade.

endast alla andra filstorlekar.

Vad kan ha hänt ?

Jag har ju en sån, men vad felet kan vara vet jag inte om det inte går att ställa om i menyn/kvalitet. Formatera minneskortet/prova annat minneskort kanske kan vara en ide? Prova uppdatera firmware om du har gammalt? http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital5/download.html
 
Försökte ta ett kort nu ikväll men jag får inte till det.

Hur jag än gör så gnäller den över att motivet är för mörkt, om jag inte kör i auto-läge då. Är det någon som sitter på ett bra tips om vad man ska ratta på? Vill att det ska bli en sånnhär fräsig bild på himmeln typ. Kameran är en D3100 och jag är riktigt usel..
 
Hur vill du att bilden skall bli? Exempel?

Längre slutartid ger mer ljus i kameran, det kan du börja med. Ställ den på läge "slutarprioritet" vad den nu heter på din ickecanon :D. Fast du kanske behöver stativ i så fall, och sätt kameran på timeravfyrning så du den inte skakas när du "trycker av".
 
Hur vill du att bilden skall bli? Exempel?

Längre slutartid ger mer ljus i kameran, det kan du börja med. Ställ den på läge "slutarprioritet" vad den nu heter på din ickecanon :D. Fast du kanske behöver stativ i så fall, och sätt kameran på timeravfyrning så du den inte skakas när du "trycker av".
Jag tyckte jag hade den ett par gånger på slutarprioritet men det blev bara "Motivet är för mörkt" på displayen. Men jag får testa lite till i kväll.
 
Jag tyckte jag hade den ett par gånger på slutarprioritet men det blev bara "Motivet är för mörkt" på displayen. Men jag får testa lite till i kväll.
Är "fräsigt" ungefär något sånt här eller:
solen.jpg
 
Näe, jag har den i manuellt nu och det står på skärmen att "Motivet är för mörkt". Den ska väl strunta i vad jag vill fota? :tungan
Man kan ju tycka det.

Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.

Vad har du labbat med för värden nu?

Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?



*) Jag skrev 200 eftersom det brukar vara standard på många Nikon.
 
Man kan ju tycka det.

Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.

Vad har du labbat med för värden nu?

Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?



*) Jag skrev 200 eftersom det brukar vara standard på många Nikon.
Jag ska experimentera lite ikväll med dina inställningar så får vi se vad kameran säger. Tackar så mycket för hjälpen :)
 
Man kan ju tycka det.

Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.

Vad har du labbat med för värden nu?

Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?



*) Jag skrev 200 eftersom det brukar vara standard på många Nikon.
JAg verkar bara kunna välja f/5.6 som minst, är det kameran som är dålig då?

Fast det blev liknande din bild nu ändå, så jag är nöjd :)
 
Last edited:
Jaha, då är jag med! :)

Ska försöka se om man lyckas fånga månen imorron, är ju månförmörkelse då.

Aha ... när då?

Prova att köra manuellt fokus på objekt som är långt borta. Ibland blir det knas med autofokus, kameran har svårt att hitta. Fokusratten borde väl vridas "fullt" mot oändligheten

Lägg upp bilder sen så vi får se hur det vart!
 
Jaha, då är jag med! :)

Ska försöka se om man lyckas fånga månen imorron, är ju månförmörkelse då.

Om kameran gnäller över att det är för mörkt måste du antingen öka slutartiden, ha större bländare eller högre ISO.
Kanske alla 3, beroende på utrustning och hur mörkt det är.

I värsta fall får man ha stativ och bulba. Då kan man fota i nästan totalt mörker.
 
Nu har jag tröttnat på min Sigma EF 500 DG Super II eller vad fan den heter och behöver en Canon 430 EX. (ev. en 580)
Nån som vill sälja/köpa/byta, skicka PM!
 
Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap :D

Dessa två blev väl bäst, som man ser får jag nog öva lite till :näsblod
 

Bifogat

  • DSC_0428.JPG
    DSC_0428.JPG
    114.4 KB · Visningar: 73
  • DSC_0450.JPG
    DSC_0450.JPG
    145.9 KB · Visningar: 75
Nu har jag tröttnat på min Sigma EF 500 DG Super II eller vad fan den heter och behöver en Canon 430 EX. (ev. en 580)
Nån som vill sälja/köpa/byta, skicka PM!
Tyvärr, har ingen blixt till övers.

Vad är det du ruttnat på med Sigman då?


Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap :D

Dessa två blev väl bäst, som man ser får jag nog öva lite till :näsblod
Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd. :tummenupp
När jag har provat någon gång så tror jag att jag fick köra på kring 1/200s för att månen skulle börja bli hyfsat skarp. Den är snabb den lille rackaren. Men du var iaf ute och försökte, själv så satt jag bara inne och pillade med några bilder.

Fotografen Göran Strand var och föreläste på vår fotoklubb för ett par månader sedan. Det var jäkligt intressant. Men det verkar vara lite av en materialsport det där med att fotografera rymden.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top