saeco12
www.bombrepa.se
Har du kollat på fotosidan.se?
Har ingen sån, kan tyvärr inte hjälpa till.
Har ingen sån, kan tyvärr inte hjälpa till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
behöver lite hjälp med min gamla canon 1000d om det är någon här som har erfarenhet av denna.
jag kan inte längre ta/spara bilder i formatet .RAW som jag brukade.
endast alla andra filstorlekar.
Vad kan ha hänt ?
Jag tyckte jag hade den ett par gånger på slutarprioritet men det blev bara "Motivet är för mörkt" på displayen. Men jag får testa lite till i kväll.Hur vill du att bilden skall bli? Exempel?
Längre slutartid ger mer ljus i kameran, det kan du börja med. Ställ den på läge "slutarprioritet" vad den nu heter på din ickecanon. Fast du kanske behöver stativ i så fall, och sätt kameran på timeravfyrning så du den inte skakas när du "trycker av".
Är "fräsigt" ungefär något sånt här eller:Jag tyckte jag hade den ett par gånger på slutarprioritet men det blev bara "Motivet är för mörkt" på displayen. Men jag får testa lite till i kväll.
Japp, precis sådär! Kanske lite mörkare.Är "fräsigt" ungefär något sånt här eller:
![]()
Dessutom är det där en soluppgång, inte en solnedgång.Japp, precis sådär! Kanske lite mörkare.

Näe, jag har den i manuellt nu och det står på skärmen att "Motivet är för mörkt". Den ska väl strunta i vad jag vill fota?Dessutom är det där en soluppgång, inte en solnedgång.
Om du kör kameran i manuellt läge då?

Man kan ju tycka det.Näe, jag har den i manuellt nu och det står på skärmen att "Motivet är för mörkt". Den ska väl strunta i vad jag vill fota?![]()
Jag ska experimentera lite ikväll med dina inställningar så får vi se vad kameran säger. Tackar så mycket för hjälpenMan kan ju tycka det.
Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.
Vad har du labbat med för värden nu?
Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?
*) Jag skrev 200 eftersom det brukar vara standard på många Nikon.
JAg verkar bara kunna välja f/5.6 som minst, är det kameran som är dålig då?Man kan ju tycka det.
Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.
Vad har du labbat med för värden nu?
Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?
*) Jag skrev 200 eftersom det brukar vara standard på många Nikon.
Jaha, då är jag med!Nej, men objektivet
Du har ett objektiv som inte kan öppna mer än f/5.6, men det gör nog ingen skillnad.
Jaha, då är jag med!
Ska försöka se om man lyckas fånga månen imorron, är ju månförmörkelse då.
Jaha, då är jag med!
Ska försöka se om man lyckas fånga månen imorron, är ju månförmörkelse då.
Tyvärr, har ingen blixt till övers.Nu har jag tröttnat på min Sigma EF 500 DG Super II eller vad fan den heter och behöver en Canon 430 EX. (ev. en 580)
Nån som vill sälja/köpa/byta, skicka PM!
Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd.Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap
Dessa två blev väl bäst, som man ser får jag nog öva lite till![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |