2.8 och 7.1 var bländaren, eller missuppfatta jag vad du menade? Slutartiden var iaf kort, vad den exakt var vet jag inte.Antar att du använde stativ eller något med de där slutartiderna?
Det ser ut som att skärpan är ganska så hyfsad på de där bilderna. Men den kanske inte har hamnat där du ville ha den?
Ettan på motorhuven på första bilden verkar t.ex. kunna vara ganska skarp. Men eftersom skärpedjupet är ganska så kort så upplevs hela bilen som tämligen oskarp.
På andra bilden så verkar skärpan ligga på höger bakskärm på den gröna. Den bifogade bilden är lite färgjusterad och uppskärpt en liiiten aning.
Edit: bilden såg bättre ut i mitt photoshop än vad den gör i webläsaren.
Jo den hamnade ungefär där jag tänkt. Ettan på första bilden och bakskärmen på renaulten på den andra. Tyckte bara att det inte blev tillräckligt skarpt. Men det är väl SBS
Ungefär som jag misstänkte då, tackar för hjälpenPå Nikon finns det två alternativ:
* Fokusmotor i objektivet.
* Fokusmotor i kamerahuset.
De billigare kamerahusen brukar sakna fokusmotor. Så då måste man ha ett objektiv med fokusmotor för att kunna få autofokus. Har varken kamerahus (som t.ex. D3100) eller objektiv (kommer inte ihåg hur det är med det där 50mm) fokusmotor så måste man fokusera manuellt.
Last edited: