Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
:( :krama

Vad fick du för den, och vem köpte den?
3000kr för kamerahus, batterigrepp, extra batteri, 18-55mm kitobjektiv och 70-300mm Sigma, två UV-filter, fjärrutlösare, kamera väska och ett par minneskort. Helt ok pris både för köpare och säljare skulle jag tro. Det var pappan till en klubbkompis som skulle ge bort den.

Så nu har jag stålars att spendera på nya kameragrejer. Eller ännu ett armbandsur. :)
 
3000kr för kamerahus, batterigrepp, extra batteri, 18-55mm kitobjektiv och 70-300mm Sigma, två UV-filter, fjärrutlösare, kamera väska och ett par minneskort. Helt ok pris både för köpare och säljare skulle jag tro. Det var pappan till en klubbkompis som skulle ge bort den.

Så nu har jag stålars att spendera på nya kameragrejer. Eller ännu ett armbandsur. :)
Nog rätt så vettigt pris ja! Alltid skönt att bli av med grejer som inte är glödheta på marknaden dessutom :)
 
En tjejkompis är på jakt efter systemkamera.
Hon kommer fota modellbilder och natur.
Nej, inte "dagens outfit"-bilder som alla fjortisbloggare. Utan mer konstnärliga bilder än så.

Budget: 7-9000kr

Vad ska hon köpa?
Vilka objektiv rekommenderar ni till ändamålen?
Kringutrustning som kan vara bra att ha?

Hade iaf lite koll när jag köpte min Sony a350, men det var ju ett tag sen.
Själv gillar jag min Sony. Men tror nog att en Canon eller Nikon är ett bättre köp, då de har en större marknad. Med allt vad det innebär.

Tack på förhand. :)
 
En tjejkompis är på jakt efter systemkamera.
Hon kommer fota modellbilder och natur.
Nej, inte "dagens outfit"-bilder som alla fjortisbloggare. Utan mer konstnärliga bilder än så.

Budget: 7-9000kr

Vad ska hon köpa?
Vilka objektiv rekommenderar ni till ändamålen?
Kringutrustning som kan vara bra att ha?

Hade iaf lite koll när jag köpte min Sony a350, men det var ju ett tag sen.
Själv gillar jag min Sony. Men tror nog att en Canon eller Nikon är ett bättre köp, då de har en större marknad. Med allt vad det innebär.

Tack på förhand. :)
En Canon 500D eller en beg 40/50D + ett Canon 50/1.8II och ett Canon 55-250 kanske? Landar ganska nära 8-9000kr.
 
Har i princip samma "350D-kit" "över", hittar du en till som vill ge 3 papp så säg till! :)
(Synka gärna in en prissänkning på 7D samtidigt... :tungan )
Jag gör så :tummenupp


En Canon 500D eller en beg 40/50D + ett Canon 50/1.8II och ett Canon 55-250 kanske? Landar ganska nära 8-9000kr.
T.ex. en Nikon D90 med motsvarande objektiv landar på ungefär samma nivå skulle jag tro. Så det är bara att välja vilket märke man vill och tuta och köra.
 
Om man kör med för stor bländare, kan det göra bilden suddig på ställen man inte tänkt? Eller är det jag som är dålig på att ställa in skärpan/hålla kameran rak? :va
 
Prova att köra med auto-läget nu, lite suddigt det med, är nog jag som inte kan ställa in skärpan :tungan

Såhär dåliga blev dom bästa :tungan
 

Bifogat

  • DSC_0099.JPG
    DSC_0099.JPG
    216.3 KB · Visningar: 44
  • DSC_0105.JPG
    DSC_0105.JPG
    168.7 KB · Visningar: 43
Ja, om du samtidigt fokuserar fel, med tanke på att stor bländare ger dig kort skärpedjup.
Japp, måste vara jag som är kass med fokuseringstjohejset. Jag pillade lite på den ratten man ställer in skärpan i sökaren också. Tror nog jag har synfel, tyckte man såg plupparna i sökaren bäst när den var på det minsta :confused:
 
Du har för kort skärpedjup, testa med mindre bländare. Vilken kör du på?
Tyckte det såg coolt ut när det bara var en liten del på bilen som var skarp :hihi

Jag blandade hejvilt, dom på bilderna har 2.8 och 7.1.

Vissa objektiv kan ha problem med skärpan på största bländare.
Tackar, kan vara bra att veta!

Det var förresten ett nikkor fast 50mm objektiv jag använde med en nikon d3100. Är farsans kamera jag leker lite med :)
 
Last edited:
Tyckte det såg coolt ut när det bara var en liten del på bilen som var skarp :hihi

Jag blandade hejvilt, dom på bilderna har 2.8 och 7.1.


Tackar, kan vara bra att veta!

Det var förresten ett nikkor fast 50mm objektiv jag använde med en nikon d3100. Är farsans kamera jag leker lite med :)
Antar att du använde stativ eller något med de där slutartiderna?

Det ser ut som att skärpan är ganska så hyfsad på de där bilderna. Men den kanske inte har hamnat där du ville ha den?

Ettan på motorhuven på första bilden verkar t.ex. kunna vara ganska skarp. Men eftersom skärpedjupet är ganska så kort så upplevs hela bilen som tämligen oskarp.

På andra bilden så verkar skärpan ligga på höger bakskärm på den gröna. Den bifogade bilden är lite färgjusterad och uppskärpt en liiiten aning.

Edit: bilden såg bättre ut i mitt photoshop än vad den gör i webläsaren.
 

Bifogat

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    47.7 KB · Visningar: 62
Last edited:
Kom att tänka på en sak. Var tydligen detta objektivet som satt på : AF Nikkor50mm f/1.8D http://nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/fixed-focus/50mm-f-1-8d-af-nikkor

Står ju att det ska ha autofokus, men måste kameran sköta det?

På det andra objektivet han har, någon historia som följde med som har zoom, så fokuserar den själv.

Så jag antar att med 50mm-objektivet så måste kameran sköta det på någon vänster?

Märks det hur noob man är? :näsblod
På Nikon finns det två alternativ:
* Fokusmotor i objektivet.
* Fokusmotor i kamerahuset.

De billigare kamerahusen brukar sakna fokusmotor. Så då måste man ha ett objektiv med fokusmotor för att kunna få autofokus. Har varken kamerahus (som t.ex. D3100) eller objektiv (kommer inte ihåg hur det är med det där 50mm) fokusmotor så måste man fokusera manuellt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top