Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Sitter här och läser nummer 6-2008 av tidningen DigitalFoto. I den finns ett avsnitt (sid 44) om att Tjäna pengar på dina bilder.

Inte för att jag tror jag kan tjäna pengar på dom, men blir iallafall nyfiken på att testa.

Där tar man upp sex olika siter:
  • Big Stock Photo
  • Dreams time
  • Fotolia
  • fotoLibra
  • iStockphoto
  • Shutter stock
Är det nån här som provat nån av dom och vet om det funkar?

JKay, varfan är alla bilder du tatt sista tiden?:va

Hepp...det kommer en här!
Dina nr 3 o 4 var ju helläckra!! :yoparty

1.
IMG_1211.jpg

2.
IMG_1219.jpg

3.
IMG_1231.jpg

Sådär ja, nu var ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro beställt från hksupplies!!! Hoppas att jag får det nu i veckan:yoparty

Sådär ja, nu var ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro beställt från hksupplies!!! Hoppas att jag får det nu i veckan:yoparty

Gött! Vad fick du ge?
Fin optik. Jag har upptäckt att skärpan kommer om man bländar ner ett eller två steg. Inte fullt så skarp i 2.8, tyvärr.

Gött! Vad fick du ge?
Fin optik. Jag har upptäckt att skärpan kommer om man bländar ner ett eller två steg. Inte fullt så skarp i 2.8, tyvärr.

Yes, 4873 SEK (795 USD), ca 3000 spänn billigare än Sverige:näsblod sen så tillkommer antagligen tull och lite andra avgifter men man tjänar helt klart på att beställa från utlandet nu när dollarn är så pass låg! Har du samma glugg eller?

Yes, 4873 SEK (795 USD), ca 3000 spänn billigare än Sverige:näsblod sen så tillkommer antagligen tull och lite andra avgifter men man tjänar helt klart på att beställa från utlandet nu när dollarn är så pass låg! Har du samma glugg eller?

Herregud, 3500.- spänn mindre än när jag köpte min i aug förra året.
Japp...bilderna ovan är tagna med den. :) (Streetracet)

Herregud, 3500.- spänn mindre än när jag köpte min i aug förra året.
Japp...bilderna ovan är tagna med den. :) (Streetracet)

Okej, snygga bilder:tummenupp Plåtar mycket rally (när jag inte åker dvs) så det ska bli skoj och se hur den funkar ute i skogen. Hade ett Sigma 70-300/4-5.6 som faktsik leverade hyffasde bilder men det funkar inte så bra med så dålig ljusstyrka ute i skogen:D

Okej, snygga bilder:tummenupp Plåtar mycket rally (när jag inte åker dvs) så det ska bli skoj och se hur den funkar ute i skogen. Hade ett Sigma 70-300/4-5.6 som faktsik leverade hyffasde bilder men det funkar inte så bra med så dålig ljusstyrka ute i skogen:D

Hade ett likadant!! :D Det funkar...men man märker skillnaden i skärpa när man har bilderna sidan om varandra.

Var kör du då? Kan man hänga med o plåta rally nån gång?

Visst kan du det:tummenupp Nästa rally är Svampasprinten i Tomellia 9 Augusti, ska både åka och fota då hade jag tänkt! Slänger upp några bilder från iår:

Hur får man sådan där tokskärpa på en del bilder när man fotar hojar i rörelse mm. Är det panoreringen som är grunden till det hela eller vill veta allt.

Kör med ett Canon 400D m tillhörande Canon 70-200 4L IS dock kör jag ingen IS påslagen. Kan knappast skylla på gluggen men har huset sina begränsningar eller är det skit bakom spakarna som vanligt. Har laborerat lite med skärpan mm i menyn på huset men inget blev bra!

Hur panorerar man när objektet kommer emot en som t,ex bilderna ovanför på bilarna?

Last edited:
Hur får man sådan där tokskärpa på en del bilder när man fotar hojar i rörelse mm. Är det panoreringen som är grunden till det hela eller vill veta allt.

Kör med ett Canon 400D m tillhörande Canon 70-200 4L IS dock kör jag ingen IS påslagen. Kan knappast skylla på gluggen men har huset sina begränsningar eller är det skit bakom spakarna som vanligt. Har laborerat lite med skärpan mm i menyn på huset men inget blev bra!

Hur panorerar man när objektet kommer emot en som t,ex bilderna ovanför på bilarna?

Bilderna ovanför är skjutna med eos 350d så huset är det nog inte heller :tungan

Det var blackrace i Vårgårda i fredags kväll. Dock regnade det en del till och från så många av bilderna blev väl sådär. Satt med ett paraply och hade paraplypinnen innanför tröjan för att kunna hålla kameran någorlunda normalt :P

Dock blev det väl några halvroliga bilder.

1. Vissa tröttnade på regnet och åkte hem, synd... Jag hade velat se vad chargern kunde leverera...
2620145041_d29394bde3_o.jpg

2. Vissa stannade kvar men körde inte utan nöjde sig med att kolla på...
2620969566_7e08f455bf_o.jpg

3. Vissa hade fräcka fälgar...
2620969864_160cbd278f_o.jpg

4. Vissa eldade bakdäck! (Ursäkta att det är massa skräp i vägen men jag tyckte det var fräckt när röken låg längs marken)
2620970026_2deeef1697_o.jpg

5. Vissa dök upp i gamla saabar.
2620145545_3bd567f795_o.jpg

6. Någon dök upp i en gammal CRX
2620145651_5216b5e32a_o.jpg

7. Vissa körde med finfälgarna...
2620970468_a16e190e6d_o.jpg

8. Finfälgar är dock ingen ursäkt för att låta bli burnouter. Toyo står och jublar!
2620145909_877ec74379_o.jpg

9. Det gör inte funktionärerna!
2620970702_c524dd1d5f_o.jpg

10. Säga vad man vill, eldade däck är rätt kul ändå! Det luktar kärlek :P
2620146139_5de0458d35_o.jpg

11. Det var ett litet event så folk fick vänta i andra änden av flygrakan, sedan fick de åka tillbaka och rada upp igen...
2620970916_80dd1e6831_o.jpg

13. Säga vad men vill... men muskelbilar... muskelbilar...
2620162687_8f001e85db_o.jpg

14. Slut för idag, tack för idag
2620987272_a88183ceb4_o.jpg

Det var väl kanske inte världens bästa fotoförhållanden så manuella inställningar var inte riktigt möjligt. Det fick bli bländarprio med vidvinkeln och slutarprio med telet. Märkte att det var jobbigt att köra med dessa inställningar när det dök upp svarta bilar :P

Nå, vad tycks? bra eller anus?

Last edited:
Manuellt läge är alltid möjligt. :fakta

Du har fått till en sjysst serie med bilder, vill jag tycka! :) Gillade den sista bilden.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn