Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Fan, jag har missat bilderna från Gotland Ring och sett dem förns nu. Kanonsnygga bilder!

Vilken typ av "fokusprogram" brukar ni köra med på bana?

Fan, jag har missat bilderna från Gotland Ring och sett dem förns nu. Kanonsnygga bilder!

Det var flera som fotade där....
Ref du till allas bilder eller någon specifik?

Rent tekniskt för mina bilder gäller:
Nikon D300 + AF-S70-200/2,8 VR.
Fokus: AF-C, 9 segments Dynamisk AF

Tar AF-C (Eller AI Servo på Canon) hänsyn till storlek på bländare och brännvidd, eller hur funkar "intelligensen"?

Tar AF-C (Eller AI Servo på Canon) hänsyn till storlek på bländare och brännvidd, eller hur funkar "intelligensen"?

Nikons AF-C i D300 och D3:
Bländare körs alltid på full mutter under mätning så den spelar ingen roll.
I AF-C Så är autofokusen adaptiv och försöker beräkna var föremålet du trackar kommer vara under exponeringen. Vad du vill fokusera på brukar vara det klassiska problemet...olika system lyckas olika bra på olika objekt i olika situationer. I Nikons fall kan du välja vilka och hur många Autofokuspunkter du vill att kameran skall använda och du kan också styra hur de skall "hjälpa" varandra.

Systemen har ju blivit grymt mycket bättre under åren men begränsningarna gör sig ofta påminda.

De nyare Nikon AF-S objektiven är snabba att reagera på Husets AF-komando. D300 är märkbart bättre än t.ex D200,d2x och D80 mfl i fokushänseende. Har haft eller fotat mycket med dessa modeller.

Canons program är jag inte så familjär med men Canon D1III skall ju vara bra har jag förstått också...kolla KetogaN´s bilder så får du ju ett bild av hur det huset funkar med riktigt bra objektiv... :)

ok, tack. Bra svar.

Mmm, jag har ett 40D med ett 70-200 och tycker jag får skarpa bilder. Men när man kollar på Ketogans bilder vill man ju bara grina.

Canons program är jag inte så familjär med men Canon D1III skall ju vara bra har jag förstått också...kolla KetogaN´s bilder så får du ju ett bild av hur det huset funkar med riktigt bra objektiv... :)

På 1D mark III kan man antingen köra på alla punkter, eller en selektiv med utökning till höger och vänster eller runt hela (assisterande sensorer alltså).
Funka finfint.. nikon eller canon kvittar nog, bara man köper ett pro-hus :D

Efter ett jävla velande fram och tillbaks vart det ett EF 70-200 f2.8 L is. Hä va dyrt........

Om du syftar på mina är jag stolt :tungan

Jag kör D80 - 70-200/2.8 VR, AF-C, en vid mittpunkt till fokus... Fungerar klockrent till panoreringar :)

På 1D mark III kan man antingen köra på alla punkter, eller en selektiv med utökning till höger och vänster eller runt hela (assisterande sensorer alltså).
Funka finfint.. nikon eller canon kvittar nog, bara man köper ett pro-hus :D
eller semi-pro...de levererar också..i alla fall i dina händer har jag sett.

eller semi-pro...de levererar också..i alla fall i dina händer har jag sett.

Mycket riktigt, 20-30-40D och är potenta hus trots att dom inte anses pro. :)
Det blir fina bilder när du håller i dom med ju!

Kör du på Knutstorp den 1 Juli Trigger?

Kör du på Knutstorp den 1 Juli Trigger?

Japp, kör båda dagarna men står förmodligen över något eller flera eftermiddagspass för att plåta....och få tillbaks normal andning :)

Flickan kommer förmodligen plåta under tiden.

Sen har jag ett litet "Fotoprojekt" jag vill testa....skall borra å nita i garaget ikväll...
Projektnamn: NHL style :crash

Hoppas på hyggligt väder nu så vi får lite tryck i bilderna där :)

Kör du också eller blir det bankanten hela dagen?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra