Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Mer bilder....
För er som tjöpt ett Sigma 70-300 APO kan jag meddela att resultatet blir så här:

(OBS - den är MIN)

IMG_5344.jpg

Bingo får gärna lyfta över sin Sukka till mig...:hihi
Nä...bilden är min. ;)

" Ja... frågan är hur ofta man behöver 300."

Allting är relativt, och har man 300 vill man ofta ha mer.
Av de objektiven jag provat så är helt klart 600 F4 det uteslutest bästa i alla lägen om man föredrar teleläget.

Bästa normalobjektivet är ett Zeiss distagon 21 f/2.8, men ett sådant kostar en del.

Bryr man sig inte om kvalitén 100% bör man köra på fixed focals med större bländare. Sigma 120-300 med bländare 2.8 över hela zoomen är väl ett av de bättre sportobjektiven med skärpa som _vissa_ säger vara nästan lika bra som ett EF 300 2.8 - det kan man väl iofs diskuera.

Vill man ha mer räckvidd kan man köra EF 400 5.6 L vilket är ett monsterbra objektiv - bländaren kan dock sätta en å annan käpp i hjulet. 13SEK är dock inte farligt ;)

Personligen tycker jag också att Nikon med sina nikkor är för dyra. Dom har dålig teknik och inte alls inne på samma plan som Canon. Att välja canon öppnar ju upp för riktigt billiga affärer på t ex ebay där utvalet är riktigt stort.
Ni som gillar sport/mc-foto kolla in en av mina idoler

Pacemaker
http://www.pacemakerpressintl.com/
roadracingbilder
http://pacemaker.web-spaced.net/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=51&Itemid=30

.Martin

Last edited:
Köpa begagnade objektiv

Klurar på om jag verkligen ska släpa med en hög originalförpackningar hem till Sverige. Vad skulle ni vilja med vid köp av begagnade objektiv. Är en sak som originalförpackning nåt som behövs eller är värdehöjande?

Klurar på om jag verkligen ska släpa med en hög originalförpackningar hem till Sverige. Vad skulle ni vilja med vid köp av begagnade objektiv. Är en sak som originalförpackning nåt som behövs eller är värdehöjande?

Jag uppskattar att få allt med när jag köper saker. känns mer som nytt då..
är kanske bara mig. vet en del som skiter i om det är med orginal saker.
så det rä lite hopp so happ.

var är du och kan man beställa ett fast 600 du kan ta med hem ?

Jag uppskattar att få allt med när jag köper saker. känns mer som nytt då..
är kanske bara mig. vet en del som skiter i om det är med orginal saker.
så det rä lite hopp so happ.

var är du och kan man beställa ett fast 600 du kan ta med hem ?

Är i singapore och jobbar. Det är en del billigare här nere. Men det gäller se upp och hålla koll på priserna mot hemma. Plus att verkligen kolla runt. Elektronik, objektiv och liknande ligger på ca 65% av hemma. CF-minnen hittar jag för halva priset eller lite mindre.

Tänkte ge förslag på Canon 600/4.0L :yoparty Sen slog minnet till. Då skulle du väl bli :mad: Den där Nikon 600/4.0 för 96 lapp i sverige vore nog fint åt dig. Den går nog få för 70 eller lite under här nere. Beställningsprylar var tydligen inte lika billiga. Bara girera pengarna ska jag fundera på saken. Notera bara övervikt betalas av dig. Du skulle ändå göra en saftig förtjänst. :rolleyes: Räkna på det. Flygbiljett tur och retur får du för 9000kr eller under om du letar lite. Snålbo på nåt enklare avsides hotell för SGD49 (ca 225kr). Sen är det bara räkna förtjänster.

ps. res lätt ner! För det väger 4 750 g vilket betyder i princip hela handbagaget går åt på ditt objektiv. Tror de flesta bolag har 8kg carry-on på flighterna.

Last edited:
Är i singapore och jobbar. Det är en del billigare här nere. Men det gäller se upp och hålla koll på priserna mot hemma. Plus att verkligen kolla runt. Elektronik, objektiv och liknande ligger på ca 65% av hemma. CF-minnen hittar jag för halva priset eller lite mindre.

Tänkte ge förslag på Canon 600/4.0L :yoparty Sen slog minnet till. Då skulle du väl bli :mad: Den där Nikon 600/4.0 för 96 lapp i sverige vore nog fint åt dig. Den går nog få för 70 eller lite under här nere. Beställningsprylar var tydligen inte lika billiga. Bara girera pengarna ska jag fundera på saken. Notera bara övervikt betalas av dig. Du skulle ändå göra en saftig förtjänst. :rolleyes: Räkna på det. Flygbiljett tur och retur får du för 9000kr eller under om du letar lite. Snålbo på nåt enklare avsides hotell för SGD49 (ca 225kr). Sen är det bara räkna förtjänster.

ps. res lätt ner! För det väger 4 750 g vilket betyder i princip hela handbagaget går åt på ditt objektiv. Tror de flesta bolag har 8kg carry-on på flighterna.

#1, du TAR med dig kamerautrustning för runt 50-60 000 som handbagage. Annars förtjänar man inte att ha det :).

Ett 600 F4 är billigare på de flesta ställen i USA än i singapore, singapore har en del rätt dyr elektronik. Största förtjänsten är att köpa ett Grey market 600 från t ex B&H-photo i New York. En flygbiljett på sista minuten dit är rätt billig.

Du är där över helgen och skall fotografera lite. Du tar carry casen till ditt 600 som handbagage. För den vill du inte heller slarva bort då det är skyddsväskan. Embalage som t ex originalpapplåda osv slänger man direkt. Varför skall man spara på sånt egentligen.

Du lägger dina kvitton i dina sockar eller nånting i bagaget, eller så har du dom i sockarna du har på dig. Åker du fast blir det tull +25% av priset.
Du åker dock inte fast =)

#1, du TAR med dig kamerautrustning för runt 50-60 000 som handbagage. Annars förtjänar man inte att ha det :).

Ett 600 F4 är billigare på de flesta ställen i USA än i singapore, singapore har en del rätt dyr elektronik. Största förtjänsten är att köpa ett Grey market 600 från t ex B&H-photo i New York. En flygbiljett på sista minuten dit är rätt billig.

Du är där över helgen och skall fotografera lite. Du tar carry casen till ditt 600 som handbagage. För den vill du inte heller slarva bort då det är skyddsväskan. Embalage som t ex originalpapplåda osv slänger man direkt. Varför skall man spara på sånt egentligen.

Du lägger dina kvitton i dina sockar eller nånting i bagaget, eller så har du dom i sockarna du har på dig. Åker du fast blir det tull +25% av priset.
Du åker dock inte fast =)

Klart som fanken det åker i handbagaget när det är sånt. Nåt annat tänker jag aldrig göra.

Visst är det inte kanonpriser här. Ändå bra billigare än sverige. När jag ändå är här och har resan betald passar jag på med det som föll i smaken prismässigt.

Men var går gränsen egentligen för att tullfritt införa saker. Man får ju handla saker privat utomlands och hem tullfritt om det är för eget bruk.
Men när kan tullen börja gnälla egentligen?

Edit: Hittade svaret..

Tänk på att du bara får ta med dig varor för ett värde av upp till 1.700 kr utöver din resanderanson av sprit och tobak avgiftsfritt till Sverige då du ankommer från ett icke EU-land. :/

Nu blir det att fimpa kartongerna prompto.. Hade givetvis med mig sakerna på resan ut om de frågar.. :)

Last edited:
Klart som fanken det åker i handbagaget när det är sånt. Nåt annat tänker jag aldrig göra.

Visst är det inte kanonpriser här. Ändå bra billigare än sverige. När jag ändå är här och har resan betald passar jag på med det som föll i smaken prismässigt.

Men var går gränsen egentligen för att tullfritt införa saker. Man får ju handla saker privat utomlands och hem tullfritt om det är för eget bruk.
Men när kan tullen börja gnälla egentligen?

Edit: Hittade svaret..

Tänk på att du bara får ta med dig varor för ett värde av upp till 1.700 kr utöver din resanderanson av sprit och tobak avgiftsfritt till Sverige då du ankommer från ett icke EU-land. :/

Nu blir det att fimpa kartongerna prompto.. Hade givetvis med mig sakerna på resan ut om de frågar.. :)

Exakt, fimpa det som inte är av något penningvärde eller kan förändra penningsvärdet kraftigt :D

http://zee.kicks-ass.net/

Nu har jag lagt upp lite fler bilder på min nya site http://zee.kicks-ass.net/ (funkar endast kvällstid då min hemma-PC är igång).

Vad tycker ni boys? :)

Vilka bilder är bra och vad är mindre bra? :duckar

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka