Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Det låter som att det lutar åt rätt håll. :tummenupp

Ett tillbehör till blixten som kan vara bra att ha är en Omnibounce eller något liknande. Den kostar ca 250-300kr och är väl värd pengarna i vissa situationer.

Sedan så skadar det ju inte med en vettig batteriladdare och laddbara batterier heller.

Omnibounce lär det självfallet bli. Batterier och laddare har jag en hel del av redan så det lär ordna sig.

Hejsan..
jag har tillgodo på netonnet så nu e min fråga..
vilka av kamerorna är bra som finns på www.netonnet.se??
de ska ligga under 3000kr..annars kvittar det..
jag vet inte alls vilka som e bra, men jag vill ha klara fina bilder och gärna kunna ta några detaljbilder på hojen. men alltså inga naturbilder..
tackar för svaren..

Sony T10 verkar schysst och är grymt kompakt vilket aldrig är fel.
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/t10.html

Det är väl dags för en bild igen
ljus.jpg

Canon EOS 30D
Slutarhastighet: 1/100
Bländare: f/5.6
ISO: 100
Zoom: 70 mm

Mina första bilder i denna tråden

Inte världens bästa fotografier. Inte mycket mer göra när man enbart har reseobjektiv modell enklare med. Fjärilen blev halvdan och den andra är mest för reta aptiten hos er inför sommaren. :tungan

Bifogat

• Bild198_w400.jpg
    Bild198_w400.jpg
    111.1 KB · Visningar: 46
  • Bild240_w400.jpg
    Bild240_w400.jpg
    103.7 KB · Visningar: 44
Hej!
Någon som testat Pentax K10D?
Funderar på den eller Nikon 80D.
Ju mer man läser ju mer kluven blir man :)

Hej!

Vad är din budget?

Min var på max 12 lök, och jag gick på en Canon 400D (6465kr) + Tamron 17-50/f2.8 (4000kr) glugg + lite lulllull. De som vet säger ju att man ska lägga pengarna på riktigt bra glas och inte bara vassa hus.

Annars hade jag (nog) gått på Nikonen framför Pentaxen. detta sagt utan att fotat med någon av kamrorna. :)

Hej!

Jag kan bara svra för Nikon D80. har haft den i några månader nu och den passar som so handen i handsken. gillar den skarpt.

Åk till en fotoaffär och kläm o känn på båda.. efter du känt dig bra till vilken som sitter bäst i din hand kan du börja titta på specarena.
är det så nikon ligger bäst i handen så kolla specen. kanske Pentax har något som D80 inte har som överväger ditt val.

Sen är det såhär att Nikon och Canon tillsammans är marknadsledande med hur många procent som helst. detta gör att andrahansvärdet blir bättre och det är lättare att hitta glubbar som passar dig till en vettigt peng.

Lycka till och välkommen till fototräsket.

Jag har haft nöjet att hångla lite med D80.
En riktigt fin kamera som inte bara ligger bra i handen, den producerar även skitfina bilder.
Fast jag är ju lite av en Canon-nörd, så när min budget tillåter kommer det nog att bli en beggad EOS 20D, inte så himla mkt bättre prestanda än min 350, men otroligt mkt bättre att hålla i.
350/400 är ju som att gå på finfika hos mormor, med de där jäkla fina kaffekopparna som man aldrig kan stoppa fingret genom örat på.
Men bra apparater är det ju.

Säljer två helshyssta gluggar till rätt pris. Passar Canon:

Canon 17-40 f:4 L. Nyskick med kartong, motljusskydd å allt: 5000:-
Tamron 28-75 f:2,8 Nyskick med kartong, motljusskydd å allt: 2300:-

PM eller johan@bombermagazine.com

Happ.. jag behöver tips på lite dyrare tele-objektiv än dom där för runt 2k. Jag vill absolut inte betala i närheten av 10 heller. Vad finns det för grejjer runt 5 k? Jag har kollat runt men tycker det verkar va dåligt med teleobjektiv i den prisklassen.

Edit: Den får gärna börja runt 70 och gå till 300, alternativt 200.

Edit: Denna kanske http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557666

Last edited:
Happ.. jag behöver tips på lite dyrare tele-objektiv än dom där för runt 2k. Jag vill absolut inte betala i närheten av 10 heller. Vad finns det för grejjer runt 5 k? Jag har kollat runt men tycker det verkar va dåligt med teleobjektiv i den prisklassen.

Edit: Den får gärna börja runt 70 och gå till 300, alternativt 200.

Edit: Denna kanske http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557666

Det som blir under 10000kr är nog Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro_canon Prislappen ligger på 8995 just nu. Frågan är om det ens är värt sikta på nåt mellan 7sigmas 70-200 och sigmas 70-300 APO som i grunden är ett riktigt vettigt objektiv för den pengen http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532 Du når riktigt långt med det billigare sigma. Ska du lägga mer köp då 70-200 EX eller liknande eller stega upp på originalsakerna.

2761909 Det som blir under 10000kr är nog Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro_canon Prislappen ligger på 8995 just nu. Frågan är om det ens är värt sikta på nåt mellan 7sigmas 70-200 och sigmas 70-300 APO som i grunden är ett riktigt vettigt objektiv för den pengen http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532 Du når riktigt långt med det billigare sigma. Ska du lägga mer köp då 70-200 EX eller liknande eller stega upp på originalsakerna.
7895 kostar den på billigaste stället. Det känns lite väl dyrt fast man blir ju lite sugen.
Det objektivet jag länkade till då? Skräp?

Zee, Kungen & Jesseboy:

Tack för svar, det blir förmodligen Nikon. Känns som en vettig & stabil kamera. Canons EOS400 känndes alldeles för lite precis som Jesseboys beskrivning.
Var på Expert och de hade inte Pentax men Nikon kändes helt rätt så jag kör på det.

Kungen: Har du även kitobjektivet? Jag tänkte köpa med 18-135 och börja med det.

Zee, Kungen & Jesseboy:

Tack för svar, det blir förmodligen Nikon. Känns som en vettig & stabil kamera. Canons EOS400 känndes alldeles för lite precis som Jesseboys beskrivning.
Var på Expert och de hade inte Pentax men Nikon kändes helt rätt så jag kör på det.

Kungen: Har du även kitobjektivet? Jag tänkte köpa med 18-135 och börja med det.

Yesss Yessss.. en Nikonist till.. :-)

jo jag har kitgluggen med 18-135
samt massa annat godis till den :-)

Än en gång välkommen.
Sen måste du regga dig på D70sverige.net.
superduper Nikonforum.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...