Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
4-5,6 är något man köper innan man vet bättre :mattias

Köp ljusstarka grejer direkt. Där hammnar man till slut ändå. Trust me

Finns några orsaker till "BRA" men ändå normalpris nybörjargrejer. Man får lagom insteg och lär sig tekniken. Alla ska krypa innan de kan springa. ;) Man får dessutom reseobjektiv som tål släpas runt med lite enklare. Ska man flyga finns vissa begränsningar på runt 8kg. :( Att släpa ett Sigma 120-300/2.8 eller andra ljusstarka saker snor direkt ca 3kg av handbagaget. Sen ska huset med. För inte tala på allt annat man INTE får checka in pga försäkringar.. :huvet

Pssst trust this guy..
jag köper med bara dem bästa grejorna man kommer förr eller senare köpa det iaf..

Hade du tråkigt o smällde i dig en ask tabletter eller lekte du med kameran ? ..

skön känsla i bilden.

En ask alvedon ger ingen som helst effekt i kroppen på nåt sätt..
Förutom att de dövar lite smärta om man har de...

Okej...hur många här är med i tidningen Kamera & Bild´s tävling "Grand Prix 2007"?

LÄNK

Varför har jag lust att bränna 2 lögar på ett 70-300mm glas nu helt plötsligt. Sneglar på ett Tamron Di. Igen.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=417000A17E

:gnissla

Jag har ett sigma 70-300 själv. Inte ångrat det en enda sekund. Kört det hela 2006 för fota RR. Kolla på min hemsida. Allt där är fotat med sigman och en 350D. För det priset är det riktigt vettigt. Kolla in på www.fotosidan och deras recensioner under produkter. Brukar reda ut det meesta av frågeställningar man har inför köp.

2744496 Jag har ett sigma 70-300 själv. Inte ångrat det en enda sekund. Kört det hela 2006 för fota RR. Kolla på min hemsida. Allt där är fotat med sigman och en 350D. För det priset är det riktigt vettigt. Kolla in på www.fotosidan och deras recensioner under produkter. Brukar reda ut det meesta av frågeställningar man har inför köp.
Väldigt svårt att avgöra kvalitén på bilderna på din sida tycker jag. Dom ser ut att ha blivit fuckoserade när du skalade ner dom.

Edit: Jag är dum i huvudet, missade knappen för o se hela bilden.

Väldigt svårt att avgöra kvalitén på bilderna på din sida tycker jag. Dom ser ut att ha blivit fuckoserade när du skalade ner dom.

Edit: Jag är dum i huvudet, missade knappen för o se hela bilden.

Det problemet med hitta full storlek är känt. Plus de blir skit när de skalats. Ska justera den saken med. Ska uppgradera när jag hittar tillbaka till sverige nån gång.

Det på sidan får du bedöma efter vad du finner bra foton. Använde förra året till övning för få till tekniken. Många halvdåliga kort pga bristande teknik hos mig.

Jag har ett sigma 70-300 själv. Inte ångrat det en enda sekund. Kört det hela 2006 för fota RR. Kolla på min hemsida. Allt där är fotat med sigman och en 350D. För det priset är det riktigt vettigt. Kolla in på www.fotosidan och deras recensioner under produkter. Brukar reda ut det meesta av frågeställningar man har inför köp.

Jag kör Sigmas 70-300 jag oxo. Spana in min sida med under Motorsport så hittar du foton tagna med Sigman.

Ser väl inte så pjåkigt ut för att vara taget med en kompaktkamera för 2.5K?

Bifogat

• ljus.JPG
    ljus.JPG
    78.8 KB · Visningar: 49
Visste Sigmat skulle poppa upp i dissekeringen här, iom att en del av er har det. :) Sigmat 70-300 APO är säkert mye bra, men likaså är Tamrons variant. Och jag gillar utseendet på Tamronet mer. Jag vet, idiotiskt att ens överväga snyggheten på en glugg, men frågan är hur mycket det skiljer de två gluggarna sins emellan. Ska prona nätet efter lite recensioner på de två kombantanterna.

Om någon sitter på review-länkar redan (*host* Korvis? :) ) så emottages dessa pekare tacksamt.

Trevlig freitag på er allihop.

[muttra]Kanske man skulle korscha upp en bärs eller en Wirre ikwell då? Hm..[/muttra]

Visste Sigmat skulle poppa upp i dissekeringen här, iom att en del av er har det. :) Sigmat 70-300 APO är säkert mye bra, men likaså är Tamrons variant. Och jag gillar utseendet på Tamronet mer. Jag vet, idiotiskt att ens överväga snyggheten på en glugg, men frågan är hur mycket det skiljer de två gluggarna sins emellan. Ska prona nätet efter lite recensioner på de två kombantanterna.

Om någon sitter på review-länkar redan (*host* Korvis? :) ) så emottages dessa pekare tacksamt.

Trevlig freitag på er allihop.

[muttra]Kanske man skulle korscha upp en bärs eller en Wirre ikwell då? Hm..[/muttra]

Leta leta ---> LÄNK

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon

Typ Telezoom med autofokus
Fattning Canon, Nikon, Sony, Minolta, Pentax
Konstruktion 14 linser / 10 grupper
Zoomomfång 70-300
Ljusstyrka 4-5,6
Bländaromfång 4-22 / 5,6-22
Närgräns 1,5 (0,95 macro) m
Avbildningsskala 1:4.1 / 1:2(Macro)
Filterdiameter 58 mm
Motljusskydd Ingår
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock
Mått 76,6 x 122 mm
Vikt 550 g
Övrigt 9 bländarlameller
Pris: 2285kr.

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Canon EOS.
Typ Telezoom
Fattning Canon, Nikon, Pentax , Sony/Konica Minolta
Konstruktion 13 element i 9 grupper
Zoomomfång 70-300mm
Ljusstyrka 4,5
Bländaromfång 4,5-5,6
Närgräns 0,95 m
Avbildningsskala Uppgift saknas
Filterdiameter 62 mm
Motljusskydd Ingår
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock
Mått 76,6 x 116,5mm
Vikt 435 g
Övrigt Uppgift saknas

Pris: 1680kr.

Slutsats hitentills:
Möjligtvis är Sigmat något bättre, men inte mycket (tror jag?). Tamronet är bra mycket lättare och 500-600 kr billigare. Dessutom är närgränsen bättre på Tamronet.

Övertyga mig om Sigmat! :)

Testa vettja....men tester över lag säjer att det Sigmat är det bästa du kan få i den prisklassen. Har aldrig testat Tamronet så jag vet inte.

blixtinköp

Har verkligen fått solsting som jag tänkt handla. Var på gång köpa en blixt innan jag började fundera. Idag märker jag troligen ingen skillnad oavsett vilken jag köper. Kommer notera skillnad om ett halvår eller mer när jag uppgraderar kamerahus eller pressar gränserna.

Håller på välja mellan Sigma EF-500 DG Super II, Canon Speedlite 430EX och Canon Speedlite 580EX. Canons 580EX svider lite mycket i plånboken men också bäst. Lutar mot Sigmas men inte helt bestämt mig ännu. Någon som provat några av dem och kan ge rekommendationer?

Har verkligen fått solsting som jag tänkt handla. Var på gång köpa en blixt innan jag började fundera. Idag märker jag troligen ingen skillnad oavsett vilken jag köper. Kommer notera skillnad om ett halvår eller mer när jag uppgraderar kamerahus eller pressar gränserna.

Håller på välja mellan Sigma EF-500 DG Super II, Canon Speedlite 430EX och Canon Speedlite 580EX. Canons 580EX svider lite mycket i plånboken men också bäst. Lutar mot Sigmas men inte helt bestämt mig ännu. Någon som provat några av dem och kan ge rekommendationer?

Jag skulle rekomendera 430ex, har stått i samma situation men har inte köpt ännu. Jag har läst olika recensioner på tex fotosidan och där har några upplevt att sigma blixten exponerar fel och att den är väldigt stor och plastig. Den har lite lite bättre ledtal, men jag tror inte att man behöver de där sista så ofta

Min kompis har en 430ex och jag tycker den verkar räcka gott och väl!

Jag skulle rekomendera 430ex, har stått i samma situation men har inte köpt ännu. Jag har läst olika recensioner på tex fotosidan och där har några upplevt att sigma blixten exponerar fel och att den är väldigt stor och plastig. Den har lite lite bättre ledtal, men jag tror inte att man behöver de där sista så ofta

Min kompis har en 430ex och jag tycker den verkar räcka gott och väl!

Blev nyss klar med recensionerna på fotosidan. Hade glömt kolla dem. Nu lutar jag med mot en 430EX. Får väl bli den.

Jag har en 430EX. Den räcker bra till det mesta tycker jag. Kan helt klart rekommendera den.

Hejsan..
jag har tillgodo på netonnet så nu e min fråga..
vilka av kamerorna är bra som finns på www.netonnet.se??
de ska ligga under 3000kr..annars kvittar det..
jag vet inte alls vilka som e bra, men jag vill ha klara fina bilder och gärna kunna ta några detaljbilder på hojen. men alltså inga naturbilder..
tackar för svaren..

2748944 Hejsan..
jag har tillgodo på netonnet så nu e min fråga..
vilka av kamerorna är bra som finns på www.netonnet.se??
de ska ligga under 3000kr..annars kvittar det..
jag vet inte alls vilka som e bra, men jag vill ha klara fina bilder och gärna kunna ta några detaljbilder på hojen. men alltså inga naturbilder..
tackar för svaren..
Nu tror jag du har hamnat i fel tråd... här får man möjligtvis en nackrem för 3k :hihi

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka