mr_rockster
www.jsfoto.com
Välkommen till klubbenEsquire skrev:2427866Vad har du för väska till din digitala systemkamera??
Jag fick med någon Lowepro Topload när jag köpte kameran. Den räckte inte till mycket mera än kameran med 18-55mm objektivet på. Batterigrepp och telezoomen var inte ens att tänka på att de skulle gå ner.
När jag skulle på semester så behövde jag en väska som kameran kunde ligga i och vara väl skyddad mot väder och vind. Så det blev en Lowepro Nova 4 AW som hade ett regnskydd man kunde dra över och dessutom satt som gjuten i min tankväska från Lidl. Fungerade perfekt. Men det är inte så skoj med en stor tankväska när man bara ska ut en sväng runt stan (på hojen) och vill ha med sig kameran, och att bara ha axelremsväska snett över ryggen känns inte helt tillförlitligt.
Därför gick jag idag ner på Clas Ohlson och köpte en Lowepro Micro Trekker 100 kameraryggsäck. Får precis plats med kameran och de tillbehör jag vill ha med mig. Men den är pytteliten. Nog för att den ser lite feminin ut till storleken, men den sitter också väldigt högt upp på ryggen. Midjebandet hamnar vid mina nedre revben, och jag är ändå bara 180cm lång.
Så hur gör ni när nu ska ha med er kameran ut på hojen? Ingen väska alls? Axelväska snett över ryggen? Kameran i kameraryggsäck? Kameran löst i vanlig ryggsäck? Kameraväska i vanlig ryggsäck? Specialinredd toppbox?
Man vill ju ha kameran både lättillgänglig och säkert på plats när man tar med sig den.
Edit: funderade just på om kanske en Boblbee skulle kunna vara ett bra skydd för kameran?
Jag har börjat gå med fotoväst och nu beställt ett street-&-field system från lowepro. Har sex väskor liggandes hemma. Ryggsäckar, toploads, axelväskor .. Har för det mesta nu en STOOR väska för att få plats med det mesta (1D MarkII N, 70-200 f:2,8 L, 17-40 f:4 L, tamron 28-75 f:2,8, Canon 50mm 1,8, polaris ljusmätare, 550ex blixt, ST-E2 blixtsändare, batteripack CP-E2 till blixten och lite annat småtjafs...) Ibland har jag med mig en mindre väska vid sidan om. Annars, kameran på axeln och i framtiden objektiv i väskor runt midjan..
- Johan