Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fick hem ett Transcend 600x kort idag och tänkte att nu ska väl ändå min 7D panga på lite bättre än med det 20mb/s kort som jag fick med i köpet.
Men icke då, nere till höger i sökaren står det att den är redo för 6st bilder och det stämmer också men det klarar av innan det buffrar, med båda korten.

Vad kan detta bero på?

Korten är Sandisk extreme III 2gb och Transcend 16gb 600x,
firmware 1,2,5
detta är gjort med iso 100 och 1/1500.

Har jag missat nått?
Ska fota BSB i helgen och det vore ju kul att ha fart på grejorna.

Kolla över inställningarna för så fort du har något som minskar brus mm så kan detta påverka hastigheten är jag rätt säker på!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kör bara RAW.
Du kör väl både JPEG och RAW har jag för mig jag sett.
Det lär sno mer av bufferten.

ja jo jag kor helst raw och jpg, men jgp medium eller low,
det ar konstigt ar att det inte ar non skillnad mellan korten,
men jag ska labba med detta under helgen och se om jag blir klokare,
tack for svaren.

fran Stansted
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
börja få till det och älskar min 7D

motofoto haga-e.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hade varit riktigt nice om du hade stått lite mera till vänster & fått bilder tagen nästan framifrån! :)

Det finns nog, har inte hunnit gå igenom allt än,
men, jag hittade en bild som är lite konstig kanske.
1/750 och f8 borde ju vara nog för att få båda hojarna skarpa och inom skärpedjupet, vilket ju hoj nummer två också är,
men focuspunken ligger på hoj ett.

Beror detta helt enkelt på att jag måste ha fortsatt panorera lite åt höger?
(Hoj två rör sig ju fortfarande åt höger men hoj ett bara mot mig)
Eller för att nått är pess? (jag har alltid misstänkt bakfocus på gluggen)

waz.jpg

som sagt, väldigt nöjd med min 7D som "har gjort objektivet bättre",
men det blir nog annat objektiv också snart.
 
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Smattra på sen får du väl råka tappa den i vattnet! :)

Jag kollade slutarens tripmätare på http://eoscount.com/ det var snarare 1/5 (31k) som hade "förbrukats". Så kameran bör ha ganska många år kvar innan slutaren kastar in. Säkert något annat som pajar innan, eller så tappar man den som sagt i vattnet... :p

Gällande autofocusen? Är det någon som laborerat med inställningarna? Resultat vid hojfoto? Jag har ändrat till snabbaste läget. Ibland känns det som om det bakfokuserar nå djävulskt för att sedan fungera toppen på en massa bilder i rad. Det var ungefär samma symptom med standardinställningarna, känns det som.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Det finns nog, har inte hunnit gå igenom allt än,
men, jag hittade en bild som är lite konstig kanske.
1/750 och f8 borde ju vara nog för att få båda hojarna skarpa och inom skärpedjupet, vilket ju hoj nummer två också är,
men focuspunken ligger på hoj ett.

Beror detta helt enkelt på att jag måste ha fortsatt panorera lite åt höger?
(Hoj två rör sig ju fortfarande åt höger men hoj ett bara mot mig)
Eller för att nått är pess? (jag har alltid misstänkt bakfocus på gluggen)

View attachment 364257

som sagt, väldigt nöjd med min 7D som "har gjort objektivet bättre",
men det blir nog annat objektiv också snart.

Vilken brännvidd kör du på? Med vilket objektiv?
Om du ligger t ex runt 200mm (x1,6 crop=320mm) är det svårt att få något skärpedjup att tala om. Speciellt vid panorering.
Personligen tycker jag det är bättre när bara en hoj är skarp, men som du själv iakttagit så är det ju nåt knas om du fokuserar på hoj 1 och får fokus på hoj 2. Bakfokusering är ack så vanligt och vid tidigare nämnda förhållanden blir det extra tydligt.
Kan förstås även ha att gör med hur snabbt AF jobbar. Kanske har du lagt - och fått - fokus helt rätt, men hojarna kommer emot dig i hög hastighet och gluggen hinner inte med helt enkelt.
Ta ett långt måttbad och lägg på marken en bit ifrån (beroende på brännviddsomfång) välj endast en fokuspunkt och fokusera på en siffra.
Testa med lite olika brännvidder och glöm inte vilken siffra du valt.
Dra sen upp bilderna på stor skärm och se om gluggen träffat rätt.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vilken brännvidd kör du på? Med vilket objektiv?
Om du ligger t ex runt 200mm (x1,6 crop=320mm) är det svårt att få något skärpedjup att tala om. Speciellt vid panorering.
Personligen tycker jag det är bättre när bara en hoj är skarp, men som du själv iakttagit så är det ju nåt knas om du fokuserar på hoj 1 och får fokus på hoj 2. Bakfokusering är ack så vanligt och vid tidigare nämnda förhållanden blir det extra tydligt.
Kan förstås även ha att gör med hur snabbt AF jobbar. Kanske har du lagt - och fått - fokus helt rätt, men hojarna kommer emot dig i hög hastighet och gluggen hinner inte med helt enkelt.
Ta ett långt måttbad och lägg på marken en bit ifrån (beroende på brännviddsomfång) välj endast en fokuspunkt och fokusera på en siffra.
Testa med lite olika brännvidder och glöm inte vilken siffra du valt.
Dra sen upp bilderna på stor skärm och se om gluggen träffat rätt.

Jag kör med ett 70-200 L f4, den här bilden är tagen på 200, med 7D så 320 ja, om jag minns rätt så panorerade jag in i svängen men just vid ögonblicket så vänder hojarna mitt framför mig så panorerings"hastigheten" är nära noll.
Jag skulle också vilja ha kortare skärpedjup men får ingen bra skärpa ur gluggen på f4 och bra skärpa först runt 8,
vilket väl är fallet på de flesta gluggar?
Att det inte går att få sån skärpa jag vill har jag snart accepterat men det skumma här tyckte jag va att hoj två blev skarpare än hoj ett.
Jag tycker att autofocus har blivit snabbare och bättre med 7D huset (550 innan), men samma spök som med gamla huset dyker ändå upp ibland, att skärpan inte sitter fast alla omständigheter talar för det.

Men det är väl också så att bara för att programmet här visar vart focuspunken va så betyder det ju inte att kameran hade hunnit sätta focus när bilden togs.
Jag tycker dock inte att hoj ett är oskarp för att jag ev fortfarande panorerade aningen åt höger, inte med den slutartiden, utan för att den ligger ur skärpedjupet, eller?
Har den då hunnit "åka ur" skärpedjupet (hårnål ca 60-70 kmh och 8fps) eller är det bakfucus, eller vad?

Jag ska fota måttband innan nästa gång.

Tack för ditt svar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jahapp, fotade ett testchart och fick det här resultatet.
Tycks ju ligga rätt i djup,men skarp är det ju inte nånstans.
Av 1/6000 f4 iso100 stativ tidsutlösning 200mm (7d + 70-200f4L usm)
Ska jag va nöjd med detta tycker ni?

Firmware 2,0 va ju som att få en kamera gratis, upp mot 25 raw+jpg i burst.

_mg_9900crop.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Brands Hatch i lördags, Michael Laverty.
motofoto.se_BSB_Brands_Laverty_Stirlings-5347-1280eb.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Vilket ställe är bäst om man ska få en bild utskriven i typ A3-format? Finns ju den del sidor på nätet att välja på.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kikade på en 650D, men inser att den är nog är för stor för att jag skall ta med den. En bra kamera är ju en som man har med sig. Fotar med min mobil nuförtiden, men det har blivit mer och mer så jag tänkte köpa en bra kamera.

Har en G12 sedan tidigare, men även den är lite klumpig.
Idag snubblade jag över en Sony RX100 som verkar riktigt riktigt smutt och LITEN.
Kostar en del, men det får det vara värt om den är bra.

Någon med erfarenheter av denna?

RX100hand.jpg
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Om man som amatör blir sugen på en ff kamera, vad ska man satsa på då? Är en beg 5d mark II okej? Det är fortfarande en hel del pengar det handlar om, runt 10k.. Finns det andra alternativ?
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Dator till bildredigering

Ställer frågan här då ni verkar ha mkt erfarenhet runt foto och bildredigering. :)
Har börjat fota en del den senaste tiden. Har i samband med det märkt att min 5år gamla laptop inte vill vara med och leka när jag ska börja redigera bilderna...
Så nu har jag börjat skissa på att bygga ihop en dator för detta ändamål.
Vad tror ni om denna setup?

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...7-EDBB20CA8389

Min första fundering till er med mer erfarenhet av datorbyggande, kommer dessa komponeneter lira ihop?
Kommer använda datorn till bildredigering och i framtiden även filmredigering (men då kommer jag köpa till ett grafikort) samt surf och office.
Det jag är mest fundersam över är om chassit funkar tillsammans med de andra delarna. Är också lite osäker på nätaggregatet, funkar det och är ett bra eller ska jag satsa på något annat?

Kom gärna med synpunkter och förslag, kan tänka mig att öka på totalkostnaden några hundralappar om det skulle behövas.

Vad har ni för skärm? Eller har ni flera?
Jag funderar på om jag ska ha en eller två. Funderar på att börja med en och senare komplettera med en till, eller är det onödigt? :confused:

Har jag lagt frågan fel, säg till så får jag försöka flytta den. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om man som amatör blir sugen på en ff kamera, vad ska man satsa på då? Är en beg 5d mark II okej? Det är fortfarande en hel del pengar det handlar om, runt 10k.. Finns det andra alternativ?
Japp. 5DmkII är en helt ok kamera. Fast det beror egentligen lite på vad man ska använda kameran till också. Sportfoto är kanske inte helt ultimat med en 5DmkII då dess autofokus blivit lite utskälld på den punkten. Nu är det inget jag personligen lidit särskilt mycket av. Så länge man inte arbetar som sportfotograf på heltid utan det bara är en hobby man ägnar sig åt ett par gånger per år medan man mest använder kameran till annat.

Det enda som gör att jag är lite sugen på en 5DmkIII är autofokus, ljusmätning och ett par funktioner som har med video att göra. Men skulle jag sälja min 5DmkII i dagsläget så skulle jag väl få max 10000kr medan en 5DmkIII kostar ca 25000kr, och mellanskillnaden på 15000kr är något som tyvärr inte riktigt finns i min plånbok just nu. Så det får fortsätta att vara drömmar ett tag till.

Annars så finns ju bland annat Nikon D700, om man nu gillar sånt... :tungan
Men det finns inte något överflöd av kameror som är billigare och bättre val begagnat än 5DmkII om man är sugen på fullformat. Tycker jag.


Ställer frågan här då ni verkar ha mkt erfarenhet runt foto och bildredigering. :)
Har börjat fota en del den senaste tiden. Har i samband med det märkt att min 5år gamla laptop inte vill vara med och leka när jag ska börja redigera bilderna...
Så nu har jag börjat skissa på att bygga ihop en dator för detta ändamål.
Vad tror ni om denna setup?

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...7-EDBB20CA8389

Min första fundering till er med mer erfarenhet av datorbyggande, kommer dessa komponeneter lira ihop?
Kommer använda datorn till bildredigering och i framtiden även filmredigering (men då kommer jag köpa till ett grafikort) samt surf och office.
Det jag är mest fundersam över är om chassit funkar tillsammans med de andra delarna. Är också lite osäker på nätaggregatet, funkar det och är ett bra eller ska jag satsa på något annat?

Kom gärna med synpunkter och förslag, kan tänka mig att öka på totalkostnaden några hundralappar om det skulle behövas.

Vad har ni för skärm? Eller har ni flera?
Jag funderar på om jag ska ha en eller två. Funderar på att börja med en och senare komplettera med en till, eller är det onödigt? :confused:

Har jag lagt frågan fel, säg till så får jag försöka flytta den. :)
Nu kan jag inte se vad du hade lagt i kundvagnen. Antagligen eftersom det gått ett tag sedan dess.

Den dator jag använder har:
* Intel Core i5 760 (utgick väl ur intels sortiment redan för snart två år sedan)
* 16GB DDR3 ram (1600MHz)
* Nvidia GT430 1GB
* Två st hdd. En mekanisk på 500GB (6Gbit/s) för systemet och viktiga program, och en 1TB (3Gbit/s) för lagring av bildmaterial
* Jag tror att nätaggregatet jag har ligger på 550W

På den kör jag Adobes CS5-versioner av Photoshop, Premiere Pro, Illustrator och några till (Production Premium paketet) utan problem. Eller jag hade en del värmeproblem med processorn. Men de löstes med en stor och klumpig fläkt från Noctua.

Adobes program kräver egentligen ingen jättehäftig dator för att gå runt. Men vill man att det ska gå smidigare så är det man ska satsa på processor, minnen och hårddiskar.

Grafikkortet är inte så hemskt superviktigt, iaf inte som jag upplevt det i CS5. Det är mest för vissa 3D-funktioner och lite mer avancerad visning i programmet av vissa saker som bättre grafikkort är en fördel. Men om man ägnar sig åt grundläggande till iaf hyfsat avancerade saker i Photoshop och Premiere Pro så klarar man sig bra med ett för kring tusenlappen eller så.

När det gäller processor och minnen så är mer alltid bättre. Jag skulle vilja säga att när det gäller processor så skulle jag inte rekommendera något billigare än en Intel Core i5 av något slag om man ska hålla på och redigera film i full HD i Preimere Pro, slå ihop stora panoraman i Photoshop och liknande (för bara enkla redigeringar av foton etc i Photoshop så kan man klara sig med en billigare prolle). Angående ram-minne så skulle jag inte satsa på mindre än 16GB. Och vet man inte säkert att man kommer behöva mer än 16GB så kan det vara bra att börja där i alla fall. Jag köpte 8GB först men det fungerade inte riktigt smärtfritt.

Angående hårddiskar så är det också något som man inte kan spendera för mycket pengar på. Och då menar jag snabba sådana. Inte nödvändigtvis att de har stor kapacitet. Men överföringshastigheten är alfa och omega. Adobe skriver själva under kraven för Premiere Pro CS6: "7200 RPM hard drive (multiple fast disk drives, preferably RAID 0 configured, recommended)". Det som är viktigast då är att "scratch" ligger på en snabb disk/flera snabba diskar i RAID. Sedan så skadar det såklart inte om även programmet och ens bildmaterial ligger på snabba diskar även de.

När Adobes program jonglerar med stora filer (som t.ex. vid videoredigering) så använder de inte bara datorns ram-minne för att hantera de filerna. Utan programmen arbetar hela tiden med att läsa och skriva material till scratchdisken för att allt material inte ska behöva hållas i minnet hela tiden. Och det som jag känner att jag skulle behöva uppgradera min redigeringsdator med närmast är just att skaffa en till snabbare hårddisk och bara köra den för scratch, t.ex. en snabb SATA3 SSD-disk.

När det gäller skärm så kör jag med en Eizo Foris FS2331. Inte överväldigande dyr och häftig. Men ger ok bild i förhållande till priset. Och jag vet ungefär vilka justeringar som behövs göras för att få till bilderna som jag vill ha de om jag skicka till utskrift.

Vet du ingen särskild anledning till varför du ska skaffa en andra skärm och hur den ska underlätta ditt arbete på datorn så är det en ganska onödig kostnad. Här skulle jag vilja sticka ut hakan lite och säga att mycket få som sitter hemma och redigerar film på en hobbybasis har behov av en andra skärm. Men skulle man känna efter ett tag att man behöver det så kan man ju ta det då.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top