Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag skulle inte våga göra det tror jag... Är rädd att vibrationer skall förstöra optik och speglar. Men det är mer oro än kunskap som talar nu :)
Riskerna är många. Men det var ju iaf inte direkt de finaste objektiven som skulle blivit utsatta för något sånt.:)

Handlade faktiskt en 5dmk2 häromdagen och den verkar rätt snabb än sålänge, inte provat på hojar än men den funkade bra att följa fåglar i flykt så en sporthoj ska väl inte vara hela världen. Blev lite L-optik också, inte lönt att handla värsta kameran o spara på optiken.
Jupp. 3.9 bilder/s är ganska ok i de flesta fall. Men problemet med något som rör sig snabbt är att det kan hinna hända ganska mycket mellan varje bild om bilderna kommer med 0.25s mellanrum (vilket de ungefär gör om man plåtar i max hastighet med en 5DmkII).

Om en hoj kör 70kmh så innebär det att den rör sig ca 20m/s. Har man en kamera som tar 3.9bilder/s så hinner alltså hojen förflytta sig ca 5m per bild. Vilket är mera än två hojlängder.

Du säger att det "blev lite L-optik" ungefär som att du slank in på Pressbyrån och köpte lite lösviktsgodis. :hihi

Men grattis till köpet och hoppas att den kameran kommer att skänka dig mycket glädje. Vilka objektiv blev det då?
 
Riskerna är många. Men det var ju iaf inte direkt de finaste objektiven som skulle blivit utsatta för något sånt.:)


Jupp. 3.9 bilder/s är ganska ok i de flesta fall. Men problemet med något som rör sig snabbt är att det kan hinna hända ganska mycket mellan varje bild om bilderna kommer med 0.25s mellanrum (vilket de ungefär gör om man plåtar i max hastighet med en 5DmkII).

Om en hoj kör 70kmh så innebär det att den rör sig ca 20m/s. Har man en kamera som tar 3.9bilder/s så hinner alltså hojen förflytta sig ca 5m per bild. Vilket är mera än två hojlängder.

Du säger att det "blev lite L-optik" ungefär som att du slank in på Pressbyrån och köpte lite lösviktsgodis. :hihi

Men grattis till köpet och hoppas att den kameran kommer att skänka dig mycket glädje. Vilka objektiv blev det då?

visst hinner det hända saker på dom 5 meterna men kommer en cykel i som exemplet 70km/h och får styrvobbel så åker han ju inte av på 5m (mellan 2 bilder) man får lite händelseförloppet men en ryckigare variant. Man hinner se var det bär om cyklen ska hamna i diket eller föraren reder ut det, men som sagt lite ryckig variant, men visst hade det varit trevligt med en 1ds i det fallet, blir ev en sådan senare.

Blev 24-70/2,8L usm, 70-200/2,8L is usm samt en 50/1,8 som jag kan ha som normal under tiden jag väntar på 24-70 då den verkar vara restad i hela världen
 
Jag har ett problem. Som den glada amatörfotograf jag är så förlitar jag mig på autofokusen när jag fotar hojar på banan. Problemet är att den rätt ofta tappar fokus genom att "fokusera åt fel håll" mellan korten vid sekvenstagning. Är detta normalt eller är det jag som suxxar? 450D är maskinen iaf.
 
Jag har ett problem. Som den glada amatörfotograf jag är så förlitar jag mig på autofokusen när jag fotar hojar på banan. Problemet är att den rätt ofta tappar fokus genom att "fokusera åt fel håll" mellan korten vid sekvenstagning. Är detta normalt eller är det jag som suxxar? 450D är maskinen iaf.

När jag fotat på bana så har jag råkat ut för samma sak och det tror jag beror på att den fokuserar bortom banan och när hojarna kommer så ligger fokus fel och den hinner helt enkelt inte med. Ibland har jag riktigt kameran ned i banan om det är möjligt och låtit autofokus göra sitt och sen fyra av sekvenstagningen.
Vet inte om det är de felet i ditt fall men utav din beskrivning så är det en av möjligheterna iaf. Testa dig fram lite och se om det blir någon skillnad. :)

Det jag tycker fungerar bäst är att köra manuell fokus. Nackdelen med detta är att man måste ta på samma punkt hela tiden. Händer något på annat ställe får man antingen vara snabb på att fokusera eller snabbt slå på autofokus.

My 2 cent. :)
 
Vid foto av rörliga objekt kör jag med AI Servo alternativt manuell fokusering på en fix punkt och tar bilden när hojen befinner sig på den punkten.
 
Jag har ett problem. Som den glada amatörfotograf jag är så förlitar jag mig på autofokusen när jag fotar hojar på banan. Problemet är att den rätt ofta tappar fokus genom att "fokusera åt fel håll" mellan korten vid sekvenstagning. Är detta normalt eller är det jag som suxxar? 450D är maskinen iaf.

Kör AI Servo och börja följa med fokus en bit innan så AF hinner ligga rätt i fokusplanet när din bild ska tas. Vill du kunna ha en annan komponering av bilden så ställer du en annan fokuspunkt och följer med den. :)

-------------------

Från en grej till en annan. Bus-Bo var lika cool som denna fotografen! ;)

http://www.wegif.com/gifs/sserrano/3655/
 
Last edited:
Lite premiär mc-bilder (för mig denna säsongen alltså). Svårt ljus, gillar inte när det är direkt solljus egentligen, men man får ju sällan välja själv.

Tagna med 5D Mark II och 1D Mark III, EF 300 F2,8 IS med 1,4 och 2x extendrar. (inte samtidigt dock)

http://www.bitsize.se/events/sydskanes-emse-knutstorp
 
visst hinner det hända saker på dom 5 meterna men kommer en cykel i som exemplet 70km/h och får styrvobbel så åker han ju inte av på 5m (mellan 2 bilder) man får lite händelseförloppet men en ryckigare variant. Man hinner se var det bär om cyklen ska hamna i diket eller föraren reder ut det, men som sagt lite ryckig variant, men visst hade det varit trevligt med en 1ds i det fallet, blir ev en sådan senare.

Blev 24-70/2,8L usm, 70-200/2,8L is usm samt en 50/1,8 som jag kan ha som normal under tiden jag väntar på 24-70 då den verkar vara restad i hela världen
Många bilder per sekund kan också vara bra om man t.ex. ska ta en bild av en cross vid ett hopp och är osäker på om AF ska hinna med. Då ställer man skärpan manuellt där man vill ha den. När sedan crossen kommer flygandes håller man avtryckaren inne för att låta crossen flyga genom fokusplanet. Då är chansen större att iaf en bild ska bli skarp om man kör tio bilder per sekund jämfört med om kameran tar färre bilder per sekund.

Fina grejer. Jag funderade på ett 24-70/2,8 L USM ett tag. Men hur det nu än blev så köpte jag ett 24-105/4 L IS USM.

Kör AI Servo och börja följa med fokus en bit innan så AF hinner ligga rätt i fokusplanet när din bild ska tas. Vill du kunna ha en annan komponering av bilden så ställer du en annan fokuspunkt och följer med den. :)
Där är du inne på en bra grej. Man kör med en autofokuspunkt. Då slipper kameran försöka gissa vilken punkt man vill använda.

Köpt ett Sigma 300mm f4 APO idag :tummenupp
Grattis. Själv har jag just köpt en Hähnel HW 433 Pro radioutlösare till kameran och en Hama blixtskoadapter.

Blixtskoadaptern blev jag tvungen att köpa på grund av att jag haft en billigare grej tidigare som nu kastat in handduken.

Radioutlösaren ska ersätta min infraröda utlösare. Hittills så känns den lovande. Den infraröda hade en räckvidd på bara några meter, men den här ska ha en räckvidd på upp till 80m.
 
Vaskajaköpa:
1) EF 300/4 IS USM + 1,4x : 16275+4190kr
2) EF 400/5,6 USM - 14375kr

IS är ju skönt att ha. Lägre pris är också skönt.
Men jag vet inte om 300'an smiskar 400'an i skärpa?
Förmodligen inte med extendern iallafall. Eller?
 
Vaskajaköpa:
1) EF 300/4 IS USM + 1,4x : 16275+4190kr
2) EF 400/5,6 USM - 14375kr

IS är ju skönt att ha. Lägre pris är också skönt.
Men jag vet inte om 300'an smiskar 400'an i skärpa?
Förmodligen inte med extendern iallafall. Eller?

Vad hände med 100-400?
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top