Ska du ha ett filter som sitter på objektivet hela tiden som skydd?Har börjat lusläsa början av "diskutera digital fotografering" denna enorma tråd. Har kommit till sid 180 men har en del kvar. Som sagt väntar på mitt ev L-objektiv ifrån staterna när det nu skickas men kommer köpa filtret här hemma då jag knappt känner igen en del filter ifrån staterna. Cyberphoto har en hel del intressanta filter. Har förstått att bra filter är ett måste men fungerar de som kostar runt 600:-? Är 1:a hand ute efter ett Polarisationsfilter som kommer sitta på objektivet.
Då är det inte ett polariarisationsfilter du vill ha. Polarisationsfilter är bra till det de är avsedda för (ta bort reflexer, ge lite mer tryck i färger i vissa situationer), men de är inget universalfilter. De är dyra, knycker ljus från objektivet och kräver inställning inför nästan varje bild för att ge bäst resultat.
Om du vill ha ett filter som alltid sitter på objektivet som skydd för frontlinsen så skulle jag vilja rekommendera ett UV-filter.
Från en sak till en annan:
Stora kanonen på min 350D. Jag är så nöjd med det objektivet att det är rent löjligt.
Enda nackdelarna är att det är stort och tungt. I övrigt så är det ett fantasktiskt objektiv.Första bilden tagen med det objektivet:
Min bror som håller i sin förstfödde son.