Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Joo.
Inget snack om att det är en jävla materialsport, det här med foto.
Å andra sidan ligger ju allt värde i betraktarens öga, osv.
Men om man skulle va tex sportfotograf å ha mitt gamla Sigma 70-300 tror jag man får jobba skiten ur sig för att bli trovärdig.
Fan.
Man kanske skulle ha satsat på nåt annat.
Har hört att tunnbrödsbak har bra avans...

Måste man ha en sån?

http://www.kaffebrus.com/400ws-ringblixt-med-batteripack-698.html

Det blev en dyrare hobby än vad jag hade kalkylerat med när jag köpte min D50 2005 det här.

Jag tror man behöver handla för en miljon i runda slängar innan man har själva bas-utrustningen man behöver. Vill man ha lite sjysstare prylar så drar det iväg.
Annars finns det ju såna här produkter. En adapter som man sätter på sin vanliga blixt så den blir en ringblixt.
ringflash.jpg

Last edited:
Jag e grymt glad just nu! Låt mig berätta varför.

Jag har ju jagat en MH-21 från Hong Kong till New York till Umeå men den finns inte att få tag på nånstans. Nikon sverige vet inte (inte nån annan heller) när den kommer att gå att köpa. Och inte en käft av alla som säljer via Ebay i USA vill skeppa den till Europa. Jeffligt taskigt läge helt enkelt.

Men så snubblade jag över en MH-22 ist (som är snordyr) på ebay (i England) som jag började buda på. Jag vann den auktionen på £72 (870 kr). Det va lite för billigt för att vara sant tyckte jag. Men då hörde jag Rickens ord i mitt huvud: Ni stockholmare e så j*vla paranoida och tror att ni blir lurade jämt.

Sagt och gjort så degade jag snubben i England och idag damp laddaren ner. Jeffligt gött :)

Bifogat

• MH-22.jpg
    MH-22.jpg
    56.9 KB · Visningar: 38

Jag har ju jagat en MH-21 från Hong Kong till New York till Umeå men den finns inte att få tag på nånstans. Nikon sverige vet inte (inte nån annan heller) när den kommer att gå att köpa. Och inte en käft av alla som säljer via Ebay i USA vill skeppa den till Europa. Jeffligt taskigt läge helt enkelt.

Men så snubblade jag över en MH-22 ist (som är snordyr) på ebay (i England) som jag började buda på. Jag vann den auktionen på £72 (870 kr). Det va lite för billigt för att vara sant tyckte jag. Men då hörde jag Rickens ord i mitt huvud: Ni stockholmare e så j*vla paranoida och tror att ni blir lurade jämt.

Sagt och gjort så degade jag snubben i England och idag damp laddaren ner. Jeffligt gött :)

En sådan har jag på skrivbordet sen igår! ;)

Bifogat

• MH-22.jpg
    MH-22.jpg
    154.5 KB · Visningar: 55

Då säger jag: "Varsågod." ;)

Idag är det sjukt fint väder. Tänkte dra ut på den frusna sjön och tar med kameran, Får se om det blir några bilder.

Jag tittade på din bild och undrade vad fanken du gjort med "min" bild för att få ljuset att ändra sig så mycket.... :rodnar

Jag gjorde plagieringen först och tittae i exifen sen. Jag sköt med såklart med blixt, men såg i exifen att du hade använt ISO 1600. Då tänkte jag: WTF!? :confused: Men sen läste jag D3, och då insåg jag viket fusk. :mad:

Är du nöjd med D3'an annars? (dum fråga jag vet). Vart tjackade du den? Hur länge har du ägt den?

Idag är det sjukt fint väder. Tänkte dra ut på den frusna sjön och tar med kameran, Får se om det blir några bilder.

Do it! Och visa bilderna sen! :tummenupp

Här är det nästan snöstorm, vilket iofs kan va ett coolt fotoväder.... jag tror nog att jag borde dra ut en repa och skjuta lite ovädersbilder. Om jag orkar. Jag får se när kaffet börjar fästa.

Eventuellt kanske jag surfar lite Ebay, Tradera & Blocket istället.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back