Diskussionstråden för olyckor 2016

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

Motorcyklist omkom i viltolycka utanför Pajala under söndagskvällen 2016-09-25. :(

http://mobil.kuriren.nu/nyheter/tornedalen/uppdaterad-man-avled-efter-viltolycka-8991517.aspx

Detta är ännu en utländsk medborgare som åker dit på typisk "svenska" grejer.
Som "svenska grejer" kan räknas:

# Vilt i en helt orimlig skala för kontinentaleuropéer.
# Dödsräcken i en helt orimlig skala för alla andra än Trafikverket
# Usel säkerhet kring Trafikverkets beläggningsarbeten, med ishalka mitt i sommaren som resultat.
# Olämpliga reparationsmetoder av vägar (snabellagningar, kantstödsremsor, längsgående tjärlappningar mellan gammal och ny asfalt mm osv etc ad infinitum)

Vi har, tyvärr, blivit vana vid det - men det är crazy stuff för våra gästande turister från andra länder.
Just denna olycka ovan skulle kunna vara en eftersläntrande Nordkappresenär som kört i blindo mitt i natten utan minsta koll på älgbrunst eller hur vilda djur rör sig i naturen. Eller en gränsöverskridande finne som borde vetat bättre...?

Löjligt att bry sig?

Njae...
De senaste åren har gästande turister dött i antal om 3-4-5 varje år, och i väldigt hög utsträckning mot räcken, tyvärr. Det svarar mot 10 % av de omkomna, mer eller mindre.

Man måste fråga sig: Står de gästande turisternas transportarbete i relation till deras position i olycksstatistiken?

Kör så många turister så mycket i Sverige varje år att dom borde hamna där dom hamnar? På bårhuset?
Passar tyska turister på att dödsbomba det svenska vägnätet under sin semester?
Är det väldigt unga och/eller oerfarna motorcyklister som lastar upp sina hojar och drar norrut?

Själv svarar jag nej på alla dessa frågor.
Jag upplever att det är mogna, erfarna motorcyklister som när dom ger sig ut på semester gör det mesta rätt.

Kan det vara något i den svenska trafikmiljön som är främmande för den utländska turisten?
Visst - vilt fur sure! Många utländska turister är beredda att betala rätt mycket för att se älg i sin naturliga miljö. Men betala med sitt liv för att se den nära, under så kort tid...?

Så klart inte. ...och det förklarar inte den höga del av räckesolyckor som drabbar just turister.
Jodå - dom trafikerar i hög utsträckning det stora stamvägnätet: TEN-T vägarna som skulle varit de säkraste och tryggaste vagvalen genom hela Europa, men som hos oss är infekterade med räcken avsedda för personbilar. Enbart.


Kan det stora antalet skadade och omkomna utländska motorcyklister på det svenska vägnätet tyda på att något är galet i det sättet Trafikverket tror sig bygga "säkerhet" på?


Ja, det lär vi aldrig få höra från Trafikverket själva - men det är sannerligen food for thought.
Varför är det så farligt för utländska motorcyklister att köra MC i Sverige?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Någon som vet mer om Kungsbackaolyckan 24/9? 18-åringen som omkom. :(
Jag har ju själv kört den vägen hundratals gånger på hoj. Även med min grabb som också är 18.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som vet mer om Kungsbackaolyckan 24/9? 18-åringen som omkom. :(
Jag har ju själv kört den vägen hundratals gånger på hoj. Även med min grabb som också är 18.

17 år, skulle fylla 18 i Januari. Kraschade mycket nära hemmet när han körde förbi några han kände och hejade på. "Tappade kontrollen" direkt efter, som jag förstår det.
Fruktansvärd tragedi, så klart. Sägs ha körkort för lätt MC. Inte klar över vad han körde.

Edit:

Länk:

http://norrahalland.se/dodsolycka-i-alvsaker
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fartkameror såklart!

/Dingvall&Co
Sånt där löser inte fartkameror! :fakta

Däremot regskylt fram :nicka








Mera seriöst: Jag tror att enda sätten att komma åt det är att dels informera allmänheten om att folk faktiskt gör sånt där. Viss risk med negativ publicitet för mc-åkarna finns ju i att säga det, men distansierar sig mc-kollektivet från drograttfylla så tror jag de flesta inte sammankopplar oss med det.
Det andra är att polisen gör fler kontroller och gör detta på rätt sätt. Inte bara jaga lätta pinnar* i 30 min och sen dra.

*Polisen har ju satt som mål att t.ex. utföra x antal blåskontroller per månad. De gör dessa när de kan samla ihop flest antal blåsningar, helst utan att få fast någon. Får de fast någon så tar ju det tid att rapportera och då når de inte upp till målet med antalet kontroller.
Jag tror den enskilda polismannen vill göra det rätt, men styrningen styr åt det andra hållet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inte fri fart överallt...

http://www.arbetarbladet.se/gavlebo...nnesfard-i-160-km-h-det-var-valdigt-idiotiskt

SD-politiker på mc jagades av polis – åtalas för vansinnesfärd i 160 km/h: "Det var väldigt idiotiskt"

Det var sent en kväll i mitten av juni som en polispatrull på Österbågen mötte SD-politikern Mxxxx Axxxxxx i hög hastighet på motorcykel. Polisen försökte stoppa Axxxx men då han inte stannade på signal tvingades patrullen ta upp en jakt som på vissa håll var uppe i 160 kilometer i timmen.
Vansinnesfärden slutade, efter att Axxxxx enligt förundersökningen hade i "extremt hög hastighet" kört förbi en äldre man, på en mindre skogsväg vid Granebergsvägen.
Mxxxx Axxxxx, som även är ledamot i socialnämnden, styrelseledamot i Gävle Energi och ombudsman för SD:s ungdomsförbund Ungsvenskarna, åtalas nu för vårdslöshet i trafik.
– Det var väldigt idiotiskt och jag är väldigt ångerfull kring hela händelsen. Det finns inget bra försvar och jag tar självklart mitt straff om det blir så, säger Mxxxx Axxxxx.
Han berättar vidare att partikollegorna i Sverigedemokraterna är informerade.
– Det är det enda jag kan säga i dagsläget. Det är många som har hört av sig och uttryckt stöd för mig, säger Mxxxx Axxxxx.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Mycket sorgligt och tråkigt. Jag kände denna man.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Om personen hade för avsikt att ge sig på polisen är i nuläget oklart."

Kanske nån som tittat för mycket på andra världskriget-filmer innan hojrundan. :kamikaze

Eller så är det ett klassiskt fall av målfixering.

- Helvete! Där står snuten.
- Och jag som är så jävla påtänd.
- Måste åka förbi lungt och fint...
** Kraschar in i sidan på polisbilen **

:hihi

Eller så är det där polisens version av händelsen. Motorcyklisten kanske har en helt annan version.

Ja, lita på det.

Här är Persiljas ursprungssrapport i den andra tråden:
Göteborg 8/9

Något geni lyckas med att krascha in i en polisbil vid Polhemsplatsen i Göteborg under natten.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mc-körde-på-polisbil-i-centrala-göteborg-1.3765987

...men sedan dess har det flytit upp kompletterande information:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/b...isen-efter-jakt-i-centrala-göteborg-1.3771205

Bandidos, försöka smita från polisen, drogpåverkad.

Om folk som inte skall köra MC bara kunde ge fan i det, så vore vår situation - vi motorcyklisters, bra mycket bättre.


Samma sak igen:

GT skrev:
En förare av en motorcykel vägrade stanna vid en trafikkontroll i Göteborg på tisdagseftermiddagen.

Två minuter senare var jakten slut.

– Föraren körde in i en polisbil, säger Tommy Nyman, presstalesman vid polisen i region Väst.

Föraren misstänks nu för ett flertal olika brott:
– Han har inget körkort och vi misstänker honom också för drograttfylleri, säger Nyman.
Misstankarna tar inte slut där utan föraren misstänks också för att inte ha stannat på polismans tecken och vårdslöshet i trafik.

http://www.expressen.se/gt/mc-forare-kraschade-in-i-polisbil-efter-biljakt/


...fast GP ger en liiite annan bild:
– Vi åkte efter den polisjakt där polisen följde efter en motorcyklist. När vi kom fram vid korsningen mellan Heden och Gamla Ullevi så prejade radiobilen motorcykeln i farten så att denna ramlade. Sen grep tre poliser gärningsmannen, enligt vittnet Madelene Svala.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/polisjakt-på-mc-i-göteborg-1.3842543

Är jag upprörd? Nä, inte speciellt. :kär
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skulle iofs inte förvåna mig om det där visar sig vara en moped.

Kan det absolut vara - men den bilden media förmedlar är den som sätter sig i folks medvetande.

Polisens sida för aktuella händelser nämner i sin korta notis "MC-förare" 4 gånger och "motorcykel" 2 gånger...



2016-10-20 10:14, Trafikolycka, personskada, Finspång
Kvinna påkörd av mcförare som smet.


08.37 larm kom till polisen via SOS om att en kvinna blivit påkörd av en mcförare som smitit från trafikolyckan.Den påkörda kvinnan är vaken och blöder från huvudet.

Vittnesuppgifter säger att mcföraren var klädd i mörka kläder, röd hjälm och att motorcykeln var svart.

Polisen har spanat efter mcföraren hittills utan resultat. Tips om händelsen eller om vem som kan ha kört motorcykeln tas tacksamt emot på 114 14.

10.10 polisen är på sjukhuset för att hålla förhör med den drabbade kvinnan.


... så det är nog svårt för de som sitter och försöker göra nyheter av små notiser att skriva något annat.



Tänk om vi hade så mycket goodwill upplagrat att alla som läste en sådan notis spontat kände att "Näää, det här måste vara fel. Någon motorcyklist kan det inte handla om. Kanske en pundare på stulen moped, men några MC-killar bär sig sannerligen inte åt så."

Men så är det inte. *drömlägeav*


Rent allmänt så kan man säg att Polisens ointresse för vem som kör en motorcykel, hur körkortsbehörigheten ser ut och vem hojen egentligen tillhör är en av många anledningar som driver denna utvecklingen med smitningar från olyckor och trafiksituationer.

Har man rätt behörighet och sin skit ihopa så är chansen mindre att man sticker från något som så uppenbart kräver att man står upp och tar sitt ansvar.

Ju mer som är grundfel med din framfart desto större är risken för smitningar, idiotiska polisjakter och ändå mer rubriker.
...påstår jag. Jag har inga underlag att visa upp, jag bara retar mig som faaan på alla som inte är motorcyklister, men ändå påverkar min framtid på hoj mer än vad tusen laglydiga kompisar gör.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi som färdas på vägarna förstår att mobiltelefoner är lika farliga som fylla men det tycker inte Tragikverket. Att någon skulle hamna i fängelse när man dödat i trafiken är långsökt i Sverige om det inte är fylla. Fylla är JäTTefEL men när mobilen orsakar en "olycka" är det inte lika allvarligt...

Det finns en värld utanför ankdammen...

Lorry driver sentenced to 10 years for horror A34 crash
Tomasz Kroker ploughed into stationary traffic while distracted by his mobile phone, killing a mother and three children.


http://www.itv.com/news/meridian/2016-10-31/footage-shows-moments-leading-up-to-a34-horror-crash/
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det tog en tid att få den till Sverige men på nyheterna på TV4 kunde vi se denna film...

http://www.itv.com/news/meridian/2016-10-31/footage-shows-moments-leading-up-to-a34-horror-crash/

Lorry driver sentenced to 10 years for horror A34 crash
Tomasz Kroker ploughed into stationary traffic while distracted by his mobile phone, killing a mother and three children.

SportHoj var lite före, det var här ni såg den först, men eftersom en majoritet i Sverige använder mobilen under körning så är det inte 42 gilla direkt... :(
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det tog en tid att få den till Sverige men på nyheterna på TV4 kunde vi se denna film...

http://www.itv.com/news/meridian/2016-10-31/footage-shows-moments-leading-up-to-a34-horror-crash/

Lorry driver sentenced to 10 years for horror A34 crash
Tomasz Kroker ploughed into stationary traffic while distracted by his mobile phone, killing a mother and three children.

SportHoj var lite före, det var här ni såg den först, men eftersom en majoritet i Sverige använder mobilen under körning så är det inte 42 gilla direkt... :(

Det är så tragiskt att två hela familjer (både de som dog och lastbilschaufförens) ska gå åt h-vete bara för att han inte kan låta bli att pilla på telefonen...:(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att det är nolltolerans mot alkohol i trafiken är bra.
Men jag tycker det är hyckleri när människor som inte ens kan ta en lättöl till maten kan köra både trötta och använda mobil under körning utan att förstå att det är jämförbart.
Vi som riskerar att drabbas mest borde få andra att förstå att konsekvenserna blir samma, oavsett om jag blir påkörd av en fyllskalle, trött förare eller en mobilpratare bakom ratten.

Men väldigt många, troligen även här på SportHoj, använder telefon och kör trötta, och tillsammans med alldeles för lågt satta hastighetsbegränsningar, så känns det inte farligt. Och känns det inte farligt så är det väl inte det? :va


Att sova en eller två timmar för lite fördubblar krockrisken, tre timmar för lite ger 4,3 gånger större risk och den som bara sover fyra timmar löper 11,5 gånger större risk att krocka. Den amerikanska folkhälsomyndigheten CDC:s statistik säger att en tredjedel förare ändå sovit för lite och att sex timmars sömn motsvarar 0,5 promille alkohol i blodet.

http://www.dn.se/ekonomi/redan-lite-somnbrist-motsvarar-rattfylla/


Trötthet i trafiken

Trötthet, som innebär att föraren somnar, är ett stort problem som medför mycket mänskligt lidande. Dessutom ger trötthet ökad reaktionstid, minskad uppmärksamhet och kan grumla omdömet. Att köra uttröttad är ett lagbrott, som jämställs med alkohol- och drogpåverkan.


En trött förare utgör en hög olycksrisk. Singelolyckor är den vanligaste typen av trötthetsolycka. Internationellt ledande forskare bedömer att så mycket som 20 procent av alla olyckor orsakas av trötthet. Trötthet bedöms därmed vara den största enskilda faktorn till att trafikolyckor sker, olyckor som skulle kunna undvikas.


http://www.transportstyrelsen.se/sv...f-299b-4f35-9f11-ead68a4e314c_sv&_t_hit.pos=1
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Beklagar verkligen sorgen. Alla gånger man brassat på från trafikljuset med tanken om att det är 2-filigt rakt fram - vad kan hända liksom...

Tack Yashi. Det va jobbig tid i och med att jag såg en av mina bästa polare försvinna på några sekunder. Men har valt att köra vidare och inte ge upp mc åkandet. Men än idag tänker man på att lägga handskarna på hyllan, men så fort man kör ångrar man sig.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top