Diskussionstråden för olyckor 2016

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som jag tolkar det så skedde omkörningen på själva påfarten, vilket i så fall bör innebära att det var samma fil som bilen låg i. Alltså inte bara en omkörning i högerfil.

Om det dessutom skedde i dubbla bilens hastighet a la GR-wannabe så är det ju inte så konstigt om det frammanar en reaktion hos bilföraren.

Men som sagt så behövs mer info.
Så uppfattade jag det också men kommenterade inte själva olyckan i tråden då vi precis som du säger saknar fakta om den :tummenupp

Menade bara att jag varit i liknande situationer där jag mycket väl skulle kunna orsaka liknande resultat under tiden jag försöker lösa ett annat problem som från början var "orsakat" av den drabbade.

Kan dock vara tankvärt att det finns traffikanter som inte är uppmärksamma i backspeglarna att de kör in i framförvarande när jag passerar dem snabbt i vänsterfilen, rent tekniskt borde jag i såfall kunna klassas som vållande pga att det hände något personen inte förväntade sej.....

Tar som sagt inget parti i själva sakfrågan förens jag vet mer :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så uppfattade jag det också men kommenterade inte själva olyckan i tråden då vi precis som du säger saknar fakta om den :tummenupp

Menade bara att jag varit i liknande situationer där jag mycket väl skulle kunna orsaka liknande resultat under tiden jag försöker lösa ett annat problem som från början var "orsakat" av den drabbade.

Kan dock vara tankvärt att det finns traffikanter som inte är uppmärksamma i backspeglarna att de kör in i framförvarande när jag passerar dem snabbt i vänsterfilen, rent tekniskt borde jag i såfall kunna klassas som vållande pga att det hände något personen inte förväntade sej.....

Tar som sagt inget parti i själva sakfrågan förens jag vet mer :)
Jo, bortsett från bristande uppmärksamhet så är det ju när förare gör oväntade saker i trafiken som olyckor sker. Kombinerar man dessutom de två så hamnar man ju i ett riskläge. Speciellt om den som blir utsatt för det oväntade också är en ovan förare.

Om man sedan ska kunna anses som vållande beror väl mycket på hur pass oväntad situation man sätter den andra föraren i. Att på flerfilig vältrafikerad väg lite lugnt glida förbi i högerfil för att den vänstra är hindrad av en bromskloss anser jag vara vardagsmat. Att komma driftande förbi i sin 1000-hästars racebil på varvstopp skulle jag anse vara oväntat. :)

Men det är ju också olika från situation till situation. Det som kan vara ok i ett läge kan i ett annat vara förenat med ökad risk. Trots att vi har fasta trafikregler så hamnar man ofta en form av gråzon i praktiken, så det gäller att kunna läsa av situationen man befinner sig i för tillfället.

Men reglerna finns ju där för att alla ska veta vad de normalt kan förvänta sig, så bryter man mot reglerna så får man också bara beredd att ta skit för det om något skulle hända som en följd av det.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo, bortsett från bristande uppmärksamhet så är det ju när förare gör oväntade saker i trafiken som olyckor sker. Kombinerar man dessutom de två så hamnar man ju i ett riskläge. Speciellt om den som blir utsatt för det oväntade också är en ovan förare.

Om man sedan ska kunna anses som vållande beror väl mycket på hur pass oväntad situation man sätter den andra föraren i. Att på flerfilig vältrafikerad väg lite lugnt glida förbi i högerfil för att den vänstra är hindrad av en bromskloss anser jag vara vardagsmat. Att komma driftande förbi i sin 1000-hästars racebil på varvstopp skulle jag anse vara oväntat. :)

Men det är ju också olika från situation till situation. Det som kan vara ok i ett läge kan i ett annat vara förenat med ökad risk. Trots att vi har fasta trafikregler så hamnar man ofta en form av gråzon i praktiken, så det gäller att kunna läsa av situationen man befinner sig i för tillfället.

Men reglerna finns ju där för att alla ska veta vad de normalt kan förvänta sig, så bryter man mot reglerna så får man också bara beredd att ta skit för det om något skulle hända som en följd av det.
Väl skrivet, instämmer med hur du tänker :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det går inte att kommentera själva olyckan utan mer fakta.

Men man måste ju undra, har harit med om ett otal situationer där omkörning på insidan känts aningen befogad.

Folk som kör in på trafikerad motorväg i 50 km/h. En sån vill jag verkligen inte ligga bakom.

Här om helgen körde jag bakom en kvinna i en kia som inte lämnade vänsterfilen en (1) gång mellan 90 sträckan i norrköping och tredje avfarten i linköping, ni tror säkert jag snackar skit för det är så jäkla osannolikt men det är tyvärr sant.

Innan det låg jag bakom en man i en xc60, i 1 1/2 mil, 112km/h tryckte han vänsterfilen trots att det långa sträckor var ledigt i höger.

När jag slutligen körde om på innern blev det minsan fart på honom, när jag låg jämsides skulle han plötsligt in i högerfilen.
Fick lite blink i backspegeln men det kändes bra, jag menar då visste jag iaf att han inte råkat ut för någon hjärtinfarkt eller liknande, förhoppningsvis var de 30 bilar som köade bakom lite nöjda iaf även om jag bar mej klantigt åt.

Har gjort liknande omkörningar där "vänsterfilsägaren" fortsatt i vänsterfilen som om inget hänt.
Är inte särskillt nöjd med min brist på tålamod ibland men var drar man gränsen?

Det finns för många människor som bara är ute och åker istället för att köra.

Olagligt eller inte men jag anser att det är min fulla jävla rätt att köra om på höger sida om folk behagar att blockera vänsterfilen utan att ha något där att göra öht. Och jag kommer fortsätta göra så. Finns inget värre än cepen som inte klarar av att befinna sig i trafiken utan att ställa till det för andra.

Jag spenderar MYCKET tid i trafiken varje år mestadels i jobbet men även privat. Och folks förmåga att vara smidig i trafiken skulle jag vilja säga är skrämmande låg. Jag ser dagligen folk som tex inte hinner upp i mer än 60-70kmh när dom ska ut på en 110 väg.
Jag har fått nog!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Om personen hade för avsikt att ge sig på polisen är i nuläget oklart."

Kanske nån som tittat för mycket på andra världskriget-filmer innan hojrundan. :kamikaze

Eller så är det ett klassiskt fall av målfixering.

- Helvete! Där står snuten.
- Och jag som är så jävla påtänd.
- Måste åka förbi lungt och fint...
** Kraschar in i sidan på polisbilen **

:hihi

Eller så är det där polisens version av händelsen. Motorcyklisten kanske har en helt annan version.

Ja, lita på det.

Här är Persiljas ursprungssrapport i den andra tråden:
Göteborg 8/9

Något geni lyckas med att krascha in i en polisbil vid Polhemsplatsen i Göteborg under natten.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mc-körde-på-polisbil-i-centrala-göteborg-1.3765987

...men sedan dess har det flytit upp kompletterande information:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/b...isen-efter-jakt-i-centrala-göteborg-1.3771205

Bandidos, försöka smita från polisen, drogpåverkad.

Om folk som inte skall köra MC bara kunde ge fan i det, så vore vår situation - vi motorcyklisters, bra mycket bättre.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.corren.se/nyheter/mjolby/man-skadad-vid-mc-olycka-om4291719.aspx

NORMLÖSA En man i 50-årsåldern skadades vid en MC-olycka på länsväg 1010 strax efter kl 17 på måndagskvällen.

Larmet om olyckan inkom kl 17.09. En man hade kört av vägen på sin motorcykel i närheten av Normlösa, på vägen mot Gottlösa.

Exakt hur olyckan har gått till är okänt, men klart är att det handlar om en singelolycka.Mannen ska ha varit vid medvetande när räddningstjänsten kom till platsen. Han klagade på smärta i bland annat en arm och en axel och fördes med ambulans till sjukhus.


Klickar man på nyhetslänken nu så har det tillkommit ny information.
Sådär himla "klart att det är en singelolycka" verkar det inte vara längre...

Corren skrev:
Enligt Mjölbypolisen hade mc-föraren påbörjat en omkörning av två fordon, en personbil och en traktor, när olyckan inträffade. När motorcykeln var på väg förbi påbörjade även bilföraren en omkörning varpå mc-föraren blev prejad och körde av vägen.

Mannen ska ha varit vid medvetande när räddningstjänsten kom till platsen. Han klagade på smärta i bland annat en arm och en axel och fördes med ambulans till sjukhus.

Personen i bilen är nu misstänkt för beteendebrott.



"Beteendebrott" minsann...?
Vad hände med vårdslöshet i trafik? Det som vilken motorcyklist som helst hade blivit rapporterad för...?

Nå, vad kan man vänta sig av det som sker i Normlösa...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Från rapporttråden:




Klickar man på nyhetslänken nu så har det tillkommit ny information.
Sådär himla "klart att det är en singelolycka" verkar det inte vara längre...





"Beteendebrott" minsann...?
Vad hände med vårdslöshet i trafik? Det som vilken motorcyklist som helst hade blivit rapporterad för...?

Nå, vad kan man vänta sig av det som sker i Normlösa...

Ja, sådana överraskningar har man ju fått ett par gånger när man gjort omkörningar, även om jag undvikit att ramla av vägen. För att återkoppla till den tidigare diskussionen om en motorcyklist som körde om på fel sida på en påfart och skrämde föraren så mycket att denne såg för bäst att köra in i två lastbilar så tycker jag nog att det är en god mängd mer vårdslöst att aktivt köra in i fordon som befinner sig vid sidan än att köra förbi dem.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bil som ligger bakom ett långsamtgående fordon är för mig en mycket stark varningsklocka!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För att återkoppla till den tidigare diskussionen om en motorcyklist som körde om på fel sida på en påfart och skrämde föraren så mycket att denne såg för bäst att köra in i två lastbilar så tycker jag nog att det är en god mängd mer vårdslöst att aktivt köra in i fordon som befinner sig vid sidan än att köra förbi dem.

Ja, där har du svart på vitt de dubbla standards som vi bedöms efter i trafiken.
Motorcyklist gör fel och försvinner i fjärran = misstänks för vårdslöshet i trafik
Bilist gör fel, kapar en oskyddad trafikant som skadas = "beteendebrott"

Hela tiden skall bilisterna förstås, förklaras och ursäktas - medans motorcyklisterna skall demoniseras.
Fukc!


Bil som ligger bakom ett långsamtgående fordon är för mig en mycket stark varningsklocka!

Visst är det så. En 50-åring borde veta bättre.
Kanske visste han bättre också...? Kanske hade han just det i åtanke och tog det varligt förbi - och just därför fanns det möjlighet att styra undan och bli skadad istället för att dö döden död där och då?

Vi vet för lite om vad som ligger bakom olyckan, men två saker står klart:

# Med Trafikverkets dödsräcken hade han haft allvarligare skador eller rent av fått samlas ihop med hjälp av eftersökshund.

# "Vårdslöshet i trafik" beror på vem som gör något, inte vad dom gör.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Finns väl fler inlägg tidigare i tråden om singelolyckor där föraren dött. Kan ju vara samma sak som klassas som singelolycka fast det inte är det. Möte i kurva där bilisten genar m.m.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Från rapporttråden:




Klickar man på nyhetslänken nu så har det tillkommit ny information.
Sådär himla "klart att det är en singelolycka" verkar det inte vara längre...





"Beteendebrott" minsann...?
Vad hände med vårdslöshet i trafik? Det som vilken motorcyklist som helst hade blivit rapporterad för...?

Nå, vad kan man vänta sig av det som sker i Normlösa...

Vad lustigt att de ändå formulerade det första gången som att det garanterat var en singelolycka. Undra vad de baserat det på.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/allvarlig-olycka-med-mc-och-bil-1.3787923

Allvarlig olycka med mc och bil
VÄSTSVERIGE En trafikolycka med en motorcykel och en personbil har inträffat i Alingsåstrakten på torsdagen. – Skadeläget är oklart, säger polisens Thomas Fuxborg.

Larmet om olyckan, som ska ha inträffat på länsväg 190 i Alingsås kommun, kom vid 11.45. Omständigheterna är i nuläget inte kända.

– Vi vet ännu inte hur det har gått till, och skadeläget är oklart, säger polisens presstalesperson Thomas Fuxborg.


Artikeln i GP är uppdaterad, och tyvärr slutade det riktigt illa:


Mc-föraren avled

Vid 21-tiden stod det klart att mc-föraren inte klarat sig. Mannens anhöriga har underrättats.


– Det var en man i 80-årsåldern som körde motorcykeln. Han blev allvarligt skadad och avled senare av sina skador, bekräftar polisens pressinformatör, Christer Fuxborg.


Bombrepa kan nog uteslutas..

På en och samma gång är det både sorgligt och på något underligt sätt ändå upplyftande att en man på 80 år kör ihjäl sig på MC.
Det ger en "hopp om framtiden", typ...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Artikeln i GP är uppdaterad, och tyvärr slutade det riktigt illa:





Bombrepa kan nog uteslutas..

På en och samma gång är det både sorgligt och på något underligt sätt ändå upplyftande att en man på 80 år kör ihjäl sig på MC.
Det ger en "hopp om framtiden", typ...

Håller med, skulle hellre dö så än av en längre tids sjukdom.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:
Malmö 16/9
https://www.sydsvenskan.se/2016-09-16/mc-olycka-pa-e6-vid-kronetorp

MC-förare omkom i olycka på Stockholmsvägen
En motorcykelförare råkade ut för en olycka vid 23.30-tiden på fredagskvällen. Polis på plats uppgav att föraren var mycket allvarligt skadad.

– Olyckan inträffade mellan Hornsgatan och Segevångskarusellen, säger Stephan Söderholm vid polisens ledningscentral.
Tre MC-förare körde tillsammans på vägen när olyckan inträffade. Vid olyckan körde en av dem av okänd anledning omkull.
En av de andra MC-förarna hann uppfatta vad som hade hänt och stannade till.

Den skadade föraren, en man i 35-årsåldern, fördes i ambulans till sjukhuset. Han ska då inte ha varit kontaktbar och under natten mot lördagen meddelade polisen att mannen avlidit.
Enligt Anders Nilsson, regionvakthavande polisbefäl, finns inga indikationer på att något brott begåtts i samband med olyckan.
Mannens anhöriga har underrättats.

Ännu en räckesslakt, av bilderna att döma.
Hur kan dom sova på nätterna, dom som sätter upp räcken som räddar en sorts trafikanter, men dödar andra?
 

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
Från rapporttråden:


Ännu en räckesslakt, av bilderna att döma.
Hur kan dom sova på nätterna, dom som sätter upp räcken som räddar en sorts trafikanter, men dödar andra?

Fan vad tråkigt. Passerade både denna olycka samt den andra Malmö-olyckan på Annetorpsvägen, och Stockholmsvägen är min pendlarväg. Blir på nåt sätt opepp på att köra...
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
:gråta Det va en av mina bästa kompisar om omkom på Stockholmsvägen, han förlorade kontrollen av okänd anledning och åkte in i räcket...... jag va typ 50 meter bakom och vägen va fri från allt fanns inget där, fattar inte vad som hände. :gråta han låg livlös redan när jag kom fram till honom, jag va den första på plats. Önskar min broder att vila i frid och mina tankar går till hans familj. Här tar väl min mc karriär slut. körförsiktigt och tänk på er familj en extragång.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
:gråta Den va en av mina bästa kompisar om omkom på Stockholmsvägen, han förlorade kontrollen av okänd anledning och åkte in i räcket...... jag va typ 50 meter bakom och vägen va fri från allt fanns inget där, fattar inte vad som hände. :gråta han låg livlös redan när jag kom fram till han, jag va den första på plats. Önskar min broder att vila i frid och mina tankar går till hans familj. Här tar väl min mc karriär slut. körförsiktigt och tänk på er familj en extragång.

Beklagar sorgen och det fruktansvärda du har fått uppleva.
Förstår fuller väl om motorcyklar står dig upp i halsen just nu.


Men, det finns ett annat sätt att se på det hela också.
Att sätta upp direkt olämpliga och livsfarliga räcken är fel, det förstår alla.
...utom Trafikverket.
Kuren som föreslagits från vissa håll, med MPS-underkörningsskydd längs några speciellt definierade och påstått "utsatta" sträckor, och längs vissa särskilt illa ritade motorvägsavfarter räcker inte!

Vi dör överallt det finns räcken som inte är avpassade för oss.
Rakt fram.
Längs TEN-T vägarna.
Av precis vilken anledning som helst: grävling på vägen, packning som sliter sig, trängda av bilister, blåsta av sidvind, själva ouppmärksamma under två sekunder lagda till varandra.
Det finns 1000 anledningar till att man hamnar i räcket - fortfarande på hojen, eller kasade bredvid.

Det borde inte vara något dramatiskt, med en genomtänkt och utprovad räckesstrategi.
Men, istället har vi en räckeshysteri i Sverige, där en miljard stolpar står redo att ta emot nästa motorcyklist.

Dag som natt, högtrafik som lågtrafik - rakt in i stolpskogen.
Tack för det, Trafikverket - som styvnackat och halsstarrigt vägrar erkänna att man är ute på helt fel spår.
Av ren jävla prestige så fortsätter man sätta upp räcken som selektivt räddar redan skyddade bilister på bekostnad av oskyddade trafikanter.

Det finns räcken som gör ett jämnlikt arbete, och dessutom livslängdsbilligare än dagens dödsräcken.
Använd dessa!

9 döda mot räcken hittills i år!
Eller är det 10? Tillräckligt många för att man inte vill tänka på det i vart fall.

...för det handlar väl inte om att Trafikverket rent handgripligen vill slakta ut oss, och skrämma bort resten - för att få utfästelsen till nästa avstämning i noll vision att stämma?
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Beklagar sorgen och det fruktansvärda du har fått uppleva.
Förstår fuller väl om motorcyklar står dig upp i halsen just nu.


Men, det finns ett annat sätt att se på det hela också.
Att sätta upp direkt olämpliga och livsfarliga räcken är fel, det förstår alla.
...utom Trafikverket.
Kuren som föreslagits från vissa håll, med MPS-underkörningsskydd längs några speciellt definierade och påstått "utsatta" sträckor, och längs vissa särskilt illa ritade motorvägsavfarter räcker inte!

Vi dör överallt det finns räcken som inte är avpassade för oss.
Rakt fram.
Längs TEN-T vägarna.
Av precis vilken anledning som helst: grävling på vägen, packning som sliter sig, trängda av bilister, blåsta av sidvind, själva ouppmärksamma under två sekunder lagda till varandra.
Det finns 1000 anledningar till att man hamnar i räcket - fortfarande på hojen, eller kasade bredvid.

Det borde inte vara något dramatiskt, med en genomtänkt och utprovad räckesstrategi.
Men, istället har vi en räckeshysteri i Sverige, där en miljard stolpar står redo att ta emot nästa motorcyklist.

Dag som natt, högtrafik som lågtrafik - rakt in i stolpskogen.
Tack för det, Trafikverket - som styvnackat och halsstarrigt vägrar erkänna att man är ute på helt fel spår.
Av ren jävla prestige så fortsätter man sätta upp räcken som selektivt räddar redan skyddade bilister på bekostnad av oskyddade trafikanter.

Det finns räcken som gör ett jämnlikt arbete, och dessutom livslängdsbilligare än dagens dödsräcken.
Använd dessa!

9 döda mot räcken hittills i år!
Eller är det 10? Tillräckligt många för att man inte vill tänka på det i vart fall.

...för det handlar väl inte om att Trafikverket rent handgripligen vill slakta ut oss, och skrämma bort resten - för att få utfästelsen till nästa avstämning i noll vision att stämma?

Tack, håller med dig om räcken till 100%
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.vxonews.se/article/bil-och-motorcykel-i-olycka/

Bil och motorcykel i olycka

En kollision mellan motorcykel och bil ägde rum på Värnamovägen i Lammhult under lördagseftermiddagen.

Enligt Smålandsposten klagade motorcyklisten på ryggsmärtor, och en anmälan har gjorts mot bilisten angående vårdslöshet i trafik.



En så kort och koncis notis - men ändå får man med det viktiga "...en anmälan har gjorts mot bilisten angående vårdslöshet i trafik."


Jag tror att det är väldigt viktigt för allmänheten att se.
För några år sedan var det nästan uteslutande tidningsnotiser om att "en motorcykel körde in i sidan på..."
när en personbil egentligen svängt ut mitt framför en motorcyklist.

Att lägga till det där sista viktiga gör att folk inte nödvändigtvis måste döma oss som skyldiga direkt när dom ser nyheten, och kanske, kanske reflekterar dom över att det faktiskt finns en konsekvens av att ha ihjäl eller skada motorcyklister. Man kan hamna i tinget, bli av med körkortet, synas i tidningen och sådant.
Jobbit...
 

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
:gråta Det va en av mina bästa kompisar om omkom på Stockholmsvägen, han förlorade kontrollen av okänd anledning och åkte in i räcket...... jag va typ 50 meter bakom och vägen va fri från allt fanns inget där, fattar inte vad som hände. :gråta han låg livlös redan när jag kom fram till honom, jag va den första på plats. Önskar min broder att vila i frid och mina tankar går till hans familj. Här tar väl min mc karriär slut. körförsiktigt och tänk på er familj en extragång.

Beklagar verkligen sorgen. Alla gånger man brassat på från trafikljuset med tanken om att det är 2-filigt rakt fram - vad kan hända liksom...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top