Diskussioner om incidenter och avåkningar

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Denna tråd är det bara att snacka sönder ;)

Tråden incident och avåkningstråden vill jag hålla ren så att den bara omfattar själva incidenterna.

Ingen namnpekning här heller dock, tack.

Edit: Förtydligande om användning.

Last edited:
Med anledning av att ngn kan missuppfatta varningstecken som framvinkning:

Tips:
Försäkra dig om att alla använder en signal för framvinkning som inte liknar signal för fara.
Är du osäker som RL, kör genomgång på allt även om alla "redan vet".
Är du osäker som deltagare, fråga INNAN avfärd.
Är du säker som RL på att alla kan, repetera ändå innan avfärd.

Last edited:
Kommentar på incidenten som beskrevs i den andra tråden.

Enligt mig är det helt jävla vansinnigt att vinka fram folk vi omkörningar av bilar/traktorer i grupp. Jag har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det.
Anledningen är att det jag tycker verkar fin kan vara helt fel för andra, samt att situationen hela tiden ändras. Lita aldrig på någon annan än dig själv…

Det är ju en av delarna man får lära sig när man tar B-körkort under teorin, att det inte är tillåtet att vinka fram fotgängare över ett övergångsställe.
Tänk dig ett övergånsställe som korsar en tvåfilig väg, du stannar i din fil och vinkar över personen, den litar blint på ditt kommando och går över vägen utan att se sig för. Så fort han/hon passerar din bil kommer en bil i andra körfältet som inte har uppfattat situationen. Ni kan ju räkna ut vad som händer sen…

Samma sak som så lätt kan hända när man vinkar fram varandra i omkörningar när vi kör i grupp.

/Z

Last edited:
Eftersom vi kör med omkörningsförbud på RR:s körningar så enda gången jag känner det är ok att vinka fram ngn är för att släppa förbi ngn den som ligger precis bakom om han/hon vill hålla ett högre tempo än du själv.
Men det brukar ändå hanteras när vi stannar och väntar in vid korsningar så jag har aldrig gjort så själv.

Last edited:
tror nog det menars när man vinkar förbi vid omkörning av bil/traktor mm och inte övriga medlemmar i gruppen:7peta

Spelar väl ingen roll om det är en traktor eller en själv (förutom att jag själv inte kör traktor;) )?
Förutsättningarna i övrigt måste ju funka.

Jo men hela grejen är ju att vi hela tiden i trafiken måste ta beslut. Detta görs kontinuerligt under hela färden.

Men om man ser att person framför en under omkörning av diverse fordon börjat vinka med vänsterhanden för att påvisa bakomvarande att det är fritt att köra om, kommer förmodligen föraren som blev framvinkad att strunt i/åsidosätta sina annars "grundläggande" beslut vid omkörning.

Detta kan resultera i att föraren som blir framvinkad kanske kör om vid ett olämpligt ställe och får möte då han blint litar på framförvarande förare.

Anledningen till att jag aldrig "tar beslut" åt andra i trafiken är för att vad jag uppfattar som säker kanske för någon annan blir en helt annan upplevelse. Samt att jag inte orkar ha på mitt samvete om det händer något med göraren som jag vinkat fram.

Givetvis finns det folk som kanske kommer att argumentera emot, och säga; men om det är fri sikt så kan man göra det för att hålla samman gruppen och få ett flyt i körningen.
Men återigen det DU anser vara fritt kanske bakomvarande i normala fall när han kör själv skulle uppfatta som osäkert.

Detta är mina tankar och reflektioner om detta..

/Z

Baksläppet vid Statoil.

Bakdäcket såg inte helt bra ut. För gammalt och torrt, kanske?
Samt i kombination med gaspådrag i lägsta växel.

Jag tycker att killen ska kontakta VV ock klaga, plus begära att de fixar till asfalten där

Eftersom vi kör med omkörningsförbud på RR:s körningar så enda gången jag känner det är ok att vinka fram ngn är för att släppa förbi ngn den som ligger precis bakom om han/hon vill hålla ett högre tempo än du själv.
Men det brukar ändå hanteras när vi stannar och väntar in vid korsningar så jag har aldrig gjort så själv.

Vill du ha ett tips som kan vara avgörande för ditt eller andras liv, vinka aldrig fram någon för att "nu är det fritt fram trots att du har en skymt krön".

Av samma anledning ska du aldrig lita blint på att du ska få varning för "fara" av den som kör framför dig.

Hastigheten ska inte vara högre för att du kör i grupp än vad du skulle gjort när du själv är ute och åker, är den det så är det en tidsfråga innan något går snett.

Såna här överaskningar kan vägverket bjuda på i dessa säkerhets och kvalitetstider

Glad för en fantastisk höstdag, en fantastisk hoj och en fin grusfri väg. (Utan varningsskyltar)
1.jpg

Övergår plötsligt och helt överaskande till Shiiiiit var tog hojen vägen....DUNS..punGkt®.

Väl på fötterna igen kollar man in samma väg nu mot färdriktningen.:huvet
2.jpg

Och sen kollar man ut i skogen. :gråta
3.jpg

Jag har inga problem med lite grus på vägen. Det halkar till lite, men när det börjar bli cm tjocka lager som inte syns när man kommer då är det knepigt.

Undras hur många olyckor som skulle undvikas om man istället för att tala om bakhjulsåkning i tv uppfyllde grundläggande kvalitets och säkerhetskrav på genomförda vägarbeten.

Man skulle villja läsa riskanalysen som gjordes på detta vägarbete.

Undrar vad som skulle hända på ett privat företag om en anställd hallkade omkull i en grushög utanför lagret och ingen riskanalys avseende halkrisker var genomförd och inga varningsskyltar fanns?

Som tur var klarade jag mej bra och IF gjorde det dom ska på ett förtjänstfullt sätt.:tummenupp

Vägverket orkade inte ens svara på mitt mail.

Last edited:
Det vinkas och pekas på tok för mycket mångsa gånger...

Det skall vinkas om det är möte av skördetröska i skymda kurvor, ofta vinkas det vid helt normala möten.

Det pekas med fötter så fort det är mindsta lilla skit på vägen, som om alla bakom kör med vit käpp.

Varna när det behövs och låt bakomvarande sköta sin "normala" körning själv.

Håller med dig krille !

Det vinkas när det kommer möte i annat körfält på öppen väg.

en grundläggand regel jag kör efter är håll dig i ditt eget körfält, om det då är möte i andra körfältet skiter jag fullkomligt i !

Varningarna skall man kunna respektera när det gäller, inte behöva se genom fingrarna med.

Det vinkas och pekas på tok för mycket mångsa gånger...

Det skall vinkas om det är möte av skördetröska i skymda kurvor, ofta vinkas det vid helt normala möten.

Det pekas med fötter så fort det är mindsta lilla skit på vägen, som om alla bakom kör med vit käpp.

Varna när det behövs och låt bakomvarande sköta sin "normala" körning själv.

Jag tycker att killen ska kontakta VV ock klaga, plus begära att de fixar till asfalten där
Eller så inser man att man är inne på ett bensinmacksområde där lastbilar och farmor Agda toppar upp sina tankar till max? Diesel och bensinspill, glykol och annat skit måste man väl acceptera att det finns inom ett sådan område? Likaså vid utfarten och i närmsta rondell.
Dessutom startar man med iskalla däck (vad var tempen idag? +8 till +10 eller nåt?) och det kan man väl inte bortse från?

Kan inte fatta varför det alltid skall vara nån annans fel? Skylla på Vägverket, ja jisses... :dummer

Jag vet att du uppfattar mig som en moraltant men det skiter jag i.

Last edited:
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...