Diskussioner om incidenter och avåkningar

Vill du ha ett tips som kan vara avgörande för ditt eller andras liv, vinka aldrig fram någon för att "nu är det fritt fram trots att du har en skymt krön".

Av samma anledning ska du aldrig lita blint på att du ska få varning för "fara" av den som kör framför dig.

Hastigheten ska inte vara högre för att du kör i grupp än vad du skulle gjort när du själv är ute och åker, är den det så är det en tidsfråga innan något går snett.
Mm helt rätt

dessutom är klagomål till vägverket helt onödigt, dem finns inte längre :arsele:arsele:arsele:arsele:arsele

:banana:banana

Eller så inser man att man är inne på ett bensinmacksområde där lastbilar och farmor Agda toppar upp sina tankar till max? Diesel och bensinspill, glykol och annat skit måste man väl acceptera att det finns inom ett sådan område? Likaså vid utfarten och i närmsta rondell.
Dessutom startar man med iskalla däck (vad var tempen idag? +8 till +10 eller nåt?) och det kan man väl inte bortse från?

Kan inte fatta varför det alltid skall vara nån annans fel? Skylla på Vägverket, ja jisses... :dummer

Jag vet att du uppfattar mig som en moraltant men det skiter jag i.

Nej, jag uppfattar inte dig som en moraltant i denna frågan. Naturligtvis har du rätt i att man ska förvänta sig att det kan vara halt vid en bensinmack .

Vid dubbelmötet i Torup igår var jag RL.
När jag passerar det som jag uppfattade som farligt i ett möte sänkte jag varningen.
En incident uppstod dock då det på ngt sätt tolkades bakåt att faran var över för hela gruppen.
Jag själv kan inte se hur det ser ut bakom mig och på ngt sätt förändrades riskbilden till farlig igen :(

Det jag tycker är viktigt att alla gör sin egen bedömning och inte blint litar på andras tecken.
Det är ofta jag kört med i grupp där jag inte har en aning om vad det varnas för. Situationen kanske inte längre finns men ändå skickas en varning bakåt.
Eller tvärtom att folk framför slutar varna innan de passerat faran så att jag uppfattar det som säkert där man egentligen bör att större uppmärksamhet.

Det kan inte nog understrykas vikten av att var och en tänker själv.

- Är det här farligt?
- Var är faran?
- Syns det för de bakom mig att jag varnar?
- Vad varnar de framför mig egentligen för, kan jag se vad det är?
- Är det fortfarande farligt när jag kommer fram så jag också måste varna?
- Förstår de bakom mig vad jag varnar för?
- Är det en varning eller vinkar han framför mig bara på en söt tjej som vi möter precis?
- Kan jag varna själv utan att det blir ännu farligare för egen del? Jag måste ju ändå släppa styret för att vinka.
- Är faran verkligen över för att den framför inte varnar längre?

Vem sa att detta var enkelt?

Last edited:
Jag tycker idén med denna tråden är hur bra somhelst men det kan lätt bli pajkastning om rätt/fel/moral/logik. Jag kommer tråden vara öppen och kvar änsålänge men blir det problem så stänger jag den. Att tänka på är att alla försäkringsbolag kan läsa (och gör det) här och är inte dummare än att kunna sätta ihopa ett och ett ang olyckor, platser och gärningsmän.
Dessa saker är bättre att tala om IRL och med personerna istället.

Rövkörning in i tvärnitande bil idag 26/3 runt 16.30
Förare: jag
vems fel: mitt, helt o hållet
Var: vid rondellen inre ring/trelleborgsvägen malmö.

Skador: sägs vara mindre på hojen, jag väntar på röntgen för smärta i vänster axel o bröstkorg.

Jag tycker idén med denna tråden är hur bra somhelst men det kan lätt bli pajkastning om rätt/fel/moral/logik. Jag kommer tråden vara öppen och kvar änsålänge men blir det problem så stänger jag den. Att tänka på är att alla försäkringsbolag kan läsa (och gör det) här och är inte dummare än att kunna sätta ihopa ett och ett ang olyckor, platser och gärningsmän.
Dessa saker är bättre att tala om IRL och med personerna istället.

Nu kommer svartfoten från RoH och babblar loss i erat forum igen:D

Jag förstår tanken som Dennis har med denna tråd, men det känns som den skrämmer mer än den tillför.
Att "bokföra" alla presumtiva olyckor är totalt onödigt. Jag skulle kunna skriva en roman varje månad om sånt.

Att redia incidenter lyfts och diskuteras är en annan sak.

Sorry Dennis att jag skriver om dig i andra person men jag skriver vad min hjärna tänker.

Nu kommer svartfoten från RoH och babblar loss i erat forum igen:D

Jag förstår tanken som Dennis har med denna tråd, men det känns som den skrämmer mer än den tillför.
Att "bokföra" alla presumtiva olyckor är totalt onödigt. Jag skulle kunna skriva en roman varje månad om sånt.

Att redia incidenter lyfts och diskuteras är en annan sak.

Sorry Dennis att jag skriver om dig i andra person men jag skriver vad min hjärna tänker.
Sluta nu!!! Vi två ... överrens igen :) .... Nu får du fan sluta .... folk kan tro vi e ett par ;) :tummenupp:tummenupp

Det vinkas och pekas på tok för mycket mångsa gånger...

Det skall vinkas om det är möte av skördetröska i skymda kurvor, ofta vinkas det vid helt normala möten.

Det pekas med fötter så fort det är mindsta lilla skit på vägen, som om alla bakom kör med vit käpp.

Varna när det behövs och låt bakomvarande sköta sin "normala" körning själv.

Även om det var ett bra tag sedan jag var med, tar jag åt mig här av din konstruktiva kritik (feedback). Tack VBK!

@VBK

Min tanke är att alla ska kunna lära sig av varandra.
Detta är ju ett perfekt forum att förmedla tankar och ideér om hur man kan göra sina turer lite säkrare.
Det kan vara lätt att börja slarva och skära i ngn skymd kurva för hårt ibland eller låta sig ryckas med i ett tempo man kanske inte känner sig bekväm med. Då är det viktigt att känna att det är ok att slå av på takten eller göra ngt lite annorlunda än "alla andra" som medför en säkrare körning.

Att "tiga ihjäl" misstag har aldrig hjälpt förr. Jag vet att ni i R.o.H. kör med direkt feedback på era körningar vilket också är en väldigt bra grej.

Om det finns ngn tråd som man ska bli skrämd av så är det SH:s olyckstråd med löpande dödsfall :(

Jag har faktiskt inte funderat på skillnad på incidenter och incidenter. Men all erfarenhet som hjälper mig från att klota är välkommen.

Nu är det ingen mening att köra runt rädd för sin egen skugga. Men man behöver vara medveten om vissa saker när man ger sig ut.

Last edited:
JimboZ kommentar i Olyckstråden 2012
Mitt eget fel, bytte fil vid köbildning. Tittade bakåt för att se så det var fritt, bytte fil samtidigt som jag vände tillbaka huvudet och upptäcker att alla totalt stannat i filen. Tvärnitar, baken lyfter och börjar svinga över mot vänster sida samtidigt som framhjulet träffar kofångaren på bilen framför och jag tippar över.

resultat: knäckt nyckelben och lite skrapsår.
Hoj: okänt, men "såg rätt ok ut" enligt andra... återstår dock att se.

Och efterföljande kommentar:
Tur att det gick bra. Tack för infot. Behovet för mig är stort att veta vad som gick snett då jag håller på att ta kortet och sån information är bra att ha i bakhuvudet.

Last edited:
Om man tänker själv, och skiter i andra, så brukar man klara sig bra. Börjar man lita på andra blir det mest skit - som i arbetslivet ungefär.

Om man är rädd för att något ska hända, och tänka hela tiden om när, var, hur, varför så kan man lika bra sluta köra hoj.

mvh//ZS

Om det är något jag stör mig på så är det alla som, så fort de ser att framförvarande viftar med foten åt någon grusfläck/håla/gren/whatever, direkt petar ner sin fot också, vilket ju resulterar 10 hojar bak i att man sitter och tror där ligger något på vägen, i över en km... Peka PÅ skiten i så fall, inte bara för att apa efter någon annan som pekat. Och peka INTE förrän du SJÄLV ser den. Fan alltså...

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär