Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är en fin semester-ö för hojåkare. Mysiga vägar och schyssta byar. Mat och öl överallt.
Tävlingsförarna och publiken till tävlingarna hamnar varje år i situationer där det omkommer några stycken. Det är likadant varje år. Tyvärr...
När jag var där för många år sen så var det en som vi hörde, dvs han försvann ut över en brant sluttning i hög fart. Det blev plötsligt tyst... Vi hörde ingenting. Det läste vi om i tidningen dagen efter. Han tävlade.
En vanlig turistknutte omkom när mötte en tysk dam som i sin bil körde på höger sida vägen. Frontalkrock med mc är inte bra. Otur med turister.
Många har sagt genom åren att man ska lägga ner tävlingarna. Det är frivilligt att åka dit.

Lägga ner?

Är det inte dags att lägga ner ett race som ursprungligen var avsett för hastigheter som inte var i närheten av dom som uppnås idag? Det är ju precis likadant vartenda år, 2-3 som kör ihjäl sig bland hus, träd, stup stenmurar och kantstenar. Det är ju fullständigt barockt att fortsätta köra race igenom bebyggda områden, byar osv. Dessutom kör man ihjäl funktionärer, borde inte det säga arrangörerna ett och annat? Dödstalen borde ju tala sitt tydliga språk, "banan" är inte lämplig för snitthastigheter på 160-170 Km/h.
Lägg ner skiten.
/T

tob skrev:
Är det inte dags att lägga ner ett race som ursprungligen var avsett för hastigheter som inte var i närheten av dom som uppnås idag? Det är ju precis likadant vartenda år, 2-3 som kör ihjäl sig bland hus, träd, stup stenmurar och kantstenar. Det är ju fullständigt barockt att fortsätta köra race igenom bebyggda områden, byar osv. Dessutom kör man ihjäl funktionärer, borde inte det säga arrangörerna ett och annat? Dödstalen borde ju tala sitt tydliga språk, "banan" är inte lämplig för snitthastigheter på 160-170 Km/h.
Lägg ner skiten.
/T
Håller med, något är fel.

tob skrev:
Lägg ner skiten.
/T

Håller med till 100%.

Nu var det dock inte denna diskussion som tråden skulle handla om utan den skulle vara till för att hedra och minnas Gus Scott som jag förstått det.

Visst är IoM kvalificerat vansinne men det är upp till var och en att bedömma om de vill vara med eller inte. Det är ju ingen som är tvingad till det. Dessutom måste de som bestämmer sig för att medverka vara medvetna om riskerna. Jag tror inte att det är någon som på 'impuls' bestämmer sig för att köra IoM och inte har en aning om de konsekvenser ett deltagande kan få.

Att förbjuda IoM är trams anser jag.

tob skrev:
Lägg ner skiten.
/T

Orka... Du kan få några telefonnummer till organisatörerna så kan du ju ringa och säga vad du tycker om deras skit. Inte lämplig för farter... Bevisligen går det att köra mycket fortare än vad du säger. Christer Miinin körde sitt första flygande varv på 180 km/h i snitt. Han sa att det var hur lungt som helst och hade stora marginaler kvar, överallt.

Sluta tjafsa om dödstal. Tror ni att ni är dom enda i hela världen som "vet" om det?

Bollox skrev:
Sluta tjafsa om dödstal. Tror ni att ni är dom enda i hela världen som "vet" om det?
Det är ju en ganska naturlig diskussion i samband med IoMTT, vad man än tycker om tävlingen som sådan.

tob skrev:
Lägg ner skiten.
/T
Håller också med, lägg ner bums!

Goodstuff skrev:
Det är ju en ganska naturlig diskussion i samband med IoMTT, vad man än tycker om tävlingen som sådan.
Sant men att någon eminent sh-medlem ska sitta vid sin dator och tycka en massa saker utan att ha någonting att göra med det, är lite väl rikt anser jag. Men vad fan, det är ju också naturligt antar jag... Men vad spelar det för roll vad någon här hemma tycker. Mena ska vi ha en folkomröstning? Det skiter väl dom i, som arrangerar det år efter år, att det finns en del i Sverige som anser att det borde läggas ner.
Respektlöst mot dom som mist sitt liv där borta. Dom gjorde det i full vetskap om vad som kan hända, men gjorde det för att dom älskade/ville köra där. Så för h...... Lägg ner den diskutionen!

Bollox skrev:
Sant men att någon eminent sh-medlem ska sitta vid sin dator och tycka en massa saker utan att ha någonting att göra med det, är lite väl rikt anser jag. Men vad fan, det är ju också naturligt antar jag... Men vad spelar det för roll vad någon här hemma tycker. Mena ska vi ha en folkomröstning? Det skiter väl dom i, som arrangerar det år efter år, att det finns en del i Sverige som anser att det borde läggas ner.
Respektlöst mot dom som mist sitt liv där borta. Dom gjorde det i full vetskap om vad som kan hända, men gjorde det för att dom älskade/ville köra där. Så för h...... Lägg ner den diskutionen!
Tyckar absolut inte man ska lägga ner den ddiskussionen. Dock bör den föras i trådar avsedda för det och inte i "minnestrådar".

Goodstuff skrev:
Tyckar absolut inte man ska lägga ner den ddiskussionen. Dock bör den föras i trådar avsedda för det och inte i "minnestrådar".
Du har rätt om att det är fel tråd att diskutera det i överhuvudtaget.
Men vad tror du man kan åstadkomma med den diskutionen då? Mer än att motorcykelmotståndare överlag får vatten på sin kvarn? Vad är det att tjafsa om överhuvudtaget?
Ett förbud leder till fler förbud, förstår ni väl. Olyckor med dödlig utgång händer i dom flesta extremsporter. Alla kommer att dö någon gång ändå. Folk har omkommit på banåkningar i Sverige. Ska man förbjuda banåkningar då? Tror en del att man kan förbjuda folk från att dö?

För övrigt anser jag att det är fegt att dö...

Så tillbaka till ämnet. Jag träffade Gus Scott ett antal gånger under min vistelse där i år och pratade med honom. Han var en trevlig kille. Han kom fram till mig efter Joakims bortgång och beklagade, men sa att han fick åtminstone göra det han ville, dvs köra på Isle of Man. Vi pratade om att han skulle skriva om det som hände i Performance Bikes, och han ville ha bilder av mig som jag tagit. Olyckan som hände den här gången, min första tanke var: "Vad fan gjorde funktionären på banan?" Det får vi aldrig veta... Hoppas att dom också, slapp lida.

Det är ju ganska klart att en diskussion om roadracing som sådan och "real roadracing" specifikt måste inkludera riskerna och även dödsriskerna. Du har din åsikt klar och andra har sina åsikter klara men när vi ska börja bestämma vad som ska diskuteras så är vi illa ute. Dessutom har jag svårt att se att motorcykelmotståndare skulle få mer vatten på sin kvarn iom att en sund diskussion förs mellan de som är intresserade av Roadracing.

Goodstuff skrev:
Det är ju ganska klart att en diskussion om roadracing som sådan och "real roadracing" specifikt måste inkludera riskerna och även dödsriskerna. Du har din åsikt klar och andra har sina åsikter klara men när vi ska börja bestämma vad som ska diskuteras så är vi illa ute. Dessutom har jag svårt att se att motorcykelmotståndare skulle få mer vatten på sin kvarn iom att en sund diskussion förs mellan de som är intresserade av Roadracing.
Jocke va en god vän sedan länge och han visste vad han gav sej in på det visste säkert Gus oxå. Visst är det tragiskt men dom gjorde det dom helst ville.
Att förbjuda vore fel, men att ändra vissa delar av konceptet kanske man skulle överväga.

Bollox skrev:
Du har rätt om att det är fel tråd att diskutera det i överhuvudtaget.

Men det är ju det du gör ju! Se nedan..

Bollox skrev:
Men vad tror du man kan åstadkomma med den diskutionen då? Mer än att motorcykelmotståndare överlag får vatten på sin kvarn? Vad är det att tjafsa om överhuvudtaget?
Ett förbud leder till fler förbud, förstår ni väl. Olyckor med dödlig utgång händer i dom flesta extremsporter. Alla kommer att dö någon gång ändå. Folk har omkommit på banåkningar i Sverige. Ska man förbjuda banåkningar då? Tror en del att man kan förbjuda folk från att dö?

Så tillbaka till ämnet. ..

1) Tror du inte MC-motståndarna får mer vatten på sin kvarn när folk dör som fluger i IoM?!?

Bollox skrev:
Olyckor med dödlig utgång händer i dom flesta extremsporter. Alla kommer att dö någon gång ändå.

2) Du har nog inte alla delfiner i lagunen..! Vad är detta för logik?! :kocko

Bollox skrev:
Folk har omkommit på banåkningar i Sverige. Ska man förbjuda banåkningar då?

3) Jag tror nog inte att lika många omkommer som i IoM. Denna jämnförelse är ju absurd, föffan.

Bollox skrev:
Tror en del att man kan förbjuda folk från att dö?

4A) Det kan jag svara på. Nej, det kan man inte.
4B) Samtidigt har det nog inte varit självvalt att dö. Igen, vad är detta för logik?!?!

Bollox skrev:

5) Se 4B.

Avslutningsvis: vad är detta för logik?!?!?!?!?!?!

Bollox skrev:
"Vad fan gjorde funktionären på banan?" Det får vi aldrig veta...
Jodå, föraren före vurpade och skadade sig och April Bolster var på väg över för att hjälpa till.

Goodstuff skrev:
Att dom skulle få vatten på sin kvarn, motståndare kan ju snappa upp något att börja nysta i så att säga. "Kolla dom vill förbjuda roadracing. Vad bra, vi hjälper till med det till att börja med..." Kanske är jag paranoid men jag har aldrig förstått hur dom som hatar motorcyklar tänker så vem vet. Jag skulle helst se att det diskuteras problem som så att säga ligger närmare oss. Diskutera tex "Hur man kör ifrån polisen" o liknande. Diskutera hur vi kan få FLER tävlingar, framförallt här hemma i Sverige. Men diskutera vad ni vill. Jag blev bara mest irriterad över saker som "Lägg ner skiten" Sådana uttalanden går högt över mitt huvud och förstånd, om att det skulle vara menat som välvilligt och av medlidande.

Bollox skrev:
Att dom skulle få vatten på sin kvarn, motståndare kan ju snappa upp något att börja nysta i så att säga. "Kolla dom vill förbjuda roadracing. Vad bra, vi hjälper till med det till att börja med..." Kanske är jag paranoid men jag har aldrig förstått hur dom som hatar motorcyklar tänker så vem vet. Jag skulle helst se att det diskuteras problem som så att säga ligger närmare oss. Diskutera tex "Hur man kör ifrån polisen" o liknande. Diskutera hur vi kan få FLER tävlingar, framförallt här hemma i Sverige. Men diskutera vad ni vill. Jag blev bara mest irriterad över saker som "Lägg ner skiten" Sådana uttalanden går högt över mitt huvud och förstånd, om att det skulle vara menat som välvilligt och av medlidande.

Du måste skämta va?

..eller gör du dig till?

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back