Diskussion olyckor 2011

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Angående gruppkörningar och riskerna involverade så finns det en lysande taktik att få detta säkrare, The pace.
 
En ny tråd kommer att bli precis likadan.
Nåt som förvånar mig är att "hojkollektivet" verkar gilla varandra ute på vägarna, man morsar och snackar med varandra, sen åker man hem och hatar varann bakom tangentbordet bara för att någon gjort ett misstag därute.

Nu ska jag inte dra några paralleller, men vissa bortgågna hojåkare får all respekt och saknad, medan andra kallas idioter och bara fick sitt rättmätiga straff.
Var är empatin nu för tiden.
Skrämmande.

Tror att de som verkar ha en del avsaknad av empati ffa är lite yngre människor som inte riktigt kan relatera till det inträffade! Är man 20-30år och har en relativt "frisk" omgivning så har man helt enkelt inte kommit i kontakt med den sorg som det innebär att förlora någon nära än och kan på så sätt ha en nedsatt förståelse.
Samma gäller för toleransen för barns beteende före och efter du blivit förälder själv!
Ingetdera är räknad som ursäkt med dock förmildrande omständigheter!

Själv har jag både förlorat familjemedlemmar samt hojåkare som jag träffat vilket gör under för ödmjukheten vid liknande händelser.

Ingen olycka är den andra lik och såväl erfarna som nybörjare råkar illa ut att man ens ids fundera över att skuldbelägga en person som fått betala med sitt liv är dock okänsligt!
 
plastskador.
du har ju ramen och fälgarna intakta.
är dom det på den andra hojen tycker du?

kolla framfälgen tex
http://www.dt.se/multimedia/archive/00206/BT110410-MH-mc1_206797h.jpg

Kika på filmklippet istället som länkades tidigare i tråden.
I slutet av det ser man när de bärgar hojen och den ligger på ett flak.
Inte mkt som är helt på den.

När jag såg bussen gick det upp för mig :D

Haha, samma här. Parkbänken och det där var lite skumt, men en jävla buss mitt i kurvan lixom :yoparty
 
Last edited:
Nja dragracing är mer min grej. Får hem en bracketbike från USA i sommar som jag ska piska lite plastraketer med, hehe. Vet mina begränsningar, skaffar jag en kurvcykel så vet jag att jag kommer pressa det ganska bra, och så småningom sluta upp i ett dike, haha

Det är bra det med insikt. Jag har inte alltid haft den bästa insikten själv med en del krascher i bagaget. Men det har mer eller mindra varit i lägre hastigheter då jag har haft ett stort säkerhets tänk med Riskfaktorer som jag har kalkulerat med.

Jag kan ge dig och alla andra ett BRA TIPS om hur man gör en SÄKER omkörning på en Motorväg. Jag kom att tänka på det att är nog många som inte alls tänker så när dom är ute och kör. Efter att jag chatta med en kille här på SH som blev olyckligt prejad in i mitten räcket när han körde om och med skjuts. (För kännedom så klarade dom sig förhållandes vis väl)

Jag gav Rådet att ALLTID köra så nära mitt räcket det går med utan risk för att köra in i det trots att Hö filens bil ligger mitt i sitt egna körfält. Anledningen är att Om den som kör bilen plötsligt finner sig att bya fil av någon anledning och inte upptäcker MC´n. Så blir det lätt en Prej situation av det hela. Med olycka som följd. Men kör man redan så långt till vänster mot räcket sätt. Så har man oftast nästan en meter kvar till räcket (Den inre väg grenen) Så då kan bilen utan problem byta och till och med lägga sig i den vänstra filen utan RISK för krock med Mc´n. Drive saftey on the road nu i vår och sommar.
 
Ja, jag tror också på kommunikation - ärlig och rak - även om den inte är trevlig!

Som Dansk, och lite galen - har jag jobbigt med att lära mig takt & ton här. T. ex. är jag tveksam på om det är brud på "regler" om jag sku lägga upp ett par väg bilder från Romme olyckan..

Jag tycker att du gör ett bra jobb. Du brukar försöka bekämpa dumhet med kunskap. Det är precis så man skall göra anser jag.

Har du bilder som kan bidra till förståelse, utan att kränka de inblandade så tycker jag att du kan lägga upp dem här om du vill.
 
Jobbat i skogen en del, och anledningen är precis som du säger. För att timmerbilarna enkelt ska kunna lasta upp virket. Det är ofantliga tyngder som man lastar, och därför krävs det att man gör det med bra underlag för att allt ska vara säkert.

Nu vet jag inte var detta timmerhögen låg. Men vanligtvis så brukar de ligga längs grusvägar i skogen, inte sällan man lägger upp timmertravar ute med en asfalterad 70 väg, om det finns andra ställen man kan lösa det på.

Jag har flera gånger sett timmerlass ligga staplade i ytterkurvan, rakt i tangentens riktning. DET tycker jag är lite onödigt.
 
Jag har flera gånger sett timmerlass ligga staplade i ytterkurvan, rakt i tangentens riktning. DET tycker jag är lite onödigt.

Ah, det är åt helvete. Vill man vara lite pain så kan man ringa lokala skogsstyrelsen, de godkänner alla avverkningar och framföra sina åsikter, samt be om nummert till entrepenören.

Sen ringer man upp entrepenören och säger vad man tycker om deras planering kring virkesuppläggningen :)
 
Konstigt åsikt du har, att en av sveriges största export industrier skall anpassa sig, istället för tvärt om!? Skall vi högga ner all träd som står bredvid vägarna oxå för en enstaka idiot som råkar passera då och då...

Konsitg åsikt du har att just skogsindustrin ska slippa anpassa sig för en ökad säkerhet. Kanske våra andra industrier ska slippa skydd på maskiner mm också?
 
Sen ringer man upp entrepenören och säger vad man tycker om deras planering kring virkesuppläggningen :)

Mina erfarenheter av att diskutera med "entreprenörer" är att de är ofelbara och fullständigt immuna mot konstruktiv kritik och att jag är en idiot som överhuvudtaget öppnar käften.

Jag är en dålig realtidsargumentatör.
 
Mina erfarenheter av att diskutera med "entreprenörer" är att de är ofelbara och fullständigt immuna mot konstruktiv kritik och att jag är en idiot som överhuvudtaget öppnar käften.

Jag är en dålig realtidsargumentatör.

99% av mänskligheten kan inte ta kritik på ett konstruktivt sätt så varför skulle entreprenörer vara annorlunda?
Sen ska ju kritik också framföras på rätt sätt för att få den normale mottagaren att lyssna.
 
Back
Top