Diskussion olyckor 2011

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Eller så kan idioten som körde MC:n hållt säg på en racingbana istället för att tävlingsköra i skogen.

Konstigt åsikt du har, att en av sveriges största export industrier skall anpassa sig, istället för tvärt om!? Skall vi högga ner all träd som står bredvid vägarna oxå för en enstaka idiot som råkar passera då och då...

Nja alltså från mina erfarenheter så kan jag säga iallafall att när jag skotade upp timmer till vägarna så var man väldigt noga att försöka göra allt så säkert som möjligt för trafikanter osv.

Inte så att man lägger de vid vägbanan direkt, men skulle det vara så att man är tvungen att lägga det längst en asfalterad väg så lägger man det ju i alla fall ett par meter ut så bilen ändå kan nå det med kran.

Men som sagt, olyckor händer. Man få passa sig. Sen att det var en timmerhög är ju olyckligt, men det hade lika väl kunnat vara en hög med stenar, en bil eller ett hus :(
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Eller så kan idioten som körde MC:n hållt säg på en racingbana istället för att tävlingsköra i skogen.

Konstigt åsikt du har, att en av sveriges största export industrier skall anpassa sig, istället för tvärt om!? Skall vi högga ner all träd som står bredvid vägarna oxå för en enstaka idiot som råkar passera då och då...

Respektera de drabbade! :stop
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Lite puckat av aftonbladet att lägga ut bilden sådär på löpet när föraren inte ens var/är identifierad ännu.
Sitter väl någon stackare hemma någonstans som har försökt ringa sin käresta flera timmar och i brist på annat sätter igång datorn som har aftonbladet som startsida....
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Respektera de drabbade! :stop

Håller med

Lite puckat av aftonbladet att lägga ut bilden sådär på löpet när föraren inte ens var/är identifierad ännu.
Sitter väl någon stackare hemma någonstans som har försökt ringa sin käresta flera timmar och i brist på annat sätter igång datorn som har aftonbladet som startsida....

Ah, det kan fan inte vara roligt. Speciellt i en sån mindre håla så finns där kanske inte allt för många blåa hojar? fy fan..
 

sportbike

Guest
Eller så kan idioten som körde MC:n ...

Det är fan inte ok att uttala sig på det viset.
Varken du eller jag har en susning om vad som egentligen hände.
Visa lite respekt även om vederbörande gjorde fel, han slipper ju ångra det nu.
Den dagen du hamnar i samma situation vill du inte heller bli kallad idiot.

Den här åsikten står jag för, stenhårt, vill du veta varför är det bara att pm:a.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Det är fan inte ok att uttala sig på det viset.
Varken du eller jag har en susning om vad som egentligen hände.
Visa lite respekt även om vederbörande gjorde fel, han slipper ju ångra det nu.
Den dagen du hamnar i samma situation vill du inte heller bli kallad idiot.

Den här åsikten står jag för, stenhårt, vill du veta varför är det bara att pm:a.

Mjo, lite respektfull får man vara..
 

hajtand

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Fullt seriöst: "hajtand", du måste fasiken vara en av dom dummaste som jag sett skriva på detta forum - du har ingen aning om hur denna olycka gått till, än mindre har du ngn som hellst rätt att skriva som du gör när en person i som i detta fall förolyckats i olycklan!!:huvet

Hade jag styrt detta forum så hade jag per omgående BANNAT DIG FÖR GOTT!!:arsele


Jaja lugna ner dig lite va. Av bilderna att döma körde han jävligt FORT! Man hamnar inte på toppen med sin mc fastborrad i en timmer hög om man ANPASSAR HASTIGHETEN!

Men ni vill väl säker skylla detta på någon stackars lastbil som spillt diesel eller varför inte VV för att de inte hunnit sopat upp grus som vanligt...

Detta är enbart MC förarens egna resultat av jävligt dåligt omdömme!
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jaja lugna ner dig lite va. Av bilderna att döma körde han jävligt FORT! Man hamnar inte på toppen med sin mc fastborrad i en timmer hög om man ANPASSAR HASTIGHETEN!

Men ni vill väl säker skylla detta på någon stackars lastbil som spillt diesel eller varför inte VV för att de inte hunnit sopat upp grus som vanligt...

Detta är enbart MC förarens egna resultat av jävligt dåligt omdömme!

du de e inte alltid mc förarens fel
hur vet du att mc föraren har kört snabbt?
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
du de e inte alltid mc förarens fel
hur vet du att mc föraren har kört snabbt?

precis...i artikeln skriver dom:

"Enligt polisen har vittnen hört hur mc-föraren har saktat ned vid den svaga kurvan – sedan har han gett full gas igen och av någon anledning kört av vägen "

Hur f-n kan vittnen höra att det är "full gas igen" :va Att föraren ha gasat är väl ok att gå ut med, det brukar man göra efter att ha saktat ned för en böj. Men att skriva att det var full gas vinklar ju artikeln jävligt negativ för hojåkarens skull...

Oavsett orsak så är det rejält surt med olyckor :huvet
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Eller så kan idioten som körde MC:n hållt säg på en racingbana istället för att tävlingsköra i skogen.

Konstigt åsikt du har, att en av sveriges största export industrier skall anpassa sig, istället för tvärt om!? Skall vi högga ner all träd som står bredvid vägarna oxå för en enstaka idiot som råkar passera då och då...

Va säger man? Större idiot än dig lär man nog inte träffa på på en livstid.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hajtand - kliv av. Nu. Varken Du, jag eller någon annan vet hur olyckan gick till så låt oss avvakta med att döma och bedöma i de enskilda fallen.

Men - oavsett vem eller vad som orsakar olyckorna - motljus, bilister, grus, dåligt vägunderhåll, fulmeck, fylla, timmerstaplar, självgodhet etc - så är det alltid mc-åkaren som drar det kortaste strået. Alltid.

Ifjol skrevs det en hel del om trenden med minskade mc-relaterade dödsolyckor. Trots det försvann flera användare permanent från forumet. Utan banning.

Hoppas att vi Som MartinB skrev - tar det lugnt så här i början av en lång säsong. Vi hinner ändå, och slipper dessutom bli en del av statistiken...
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Jag tycker det är väldigt trist att se/höra när hojåkare riskerat sitt liv, har vänner som avlidit på detta sätt.
Vi alla har gjort misstag & fler kommer, men jag hade turen att klara mig ur situationer hel men smutsig.
En tyst minut för killen och hans anhöriga! V.I.F!!!!!
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Av bilderna att döma körde han jävligt FORT! Man hamnar inte på toppen med sin mc fastborrad i en timmer hög om man ANPASSAR HASTIGHETEN!

Å andra sidan har jag, och säkert många andra, sett trialhojar puttra upp för en timmerhög utan att behöva ta många meters sats.


Detta är enbart MC förarens egna resultat av jävligt dåligt omdömme!

Nja, varken du, jag eller någon annan här har en aning om vad som faktiskt hände. Det enda som är etablerat utom allt rimligt tvivel är att den som bevisligen har jävligt dåligt omdöme är du.
 

Das manos

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Crossar/Offroads/Byggen mm...
Här är ett utdrag från Trafikverket om lagar och regler gällande timmeruppläggning vid allmän väg.
http://www.skogforsk.se/PageFiles/62630/Virkesupplag vid allmän och enskild väg 2011-03.pdf
Tycker inte att vältan verkar ligga 5-7 meter från vägen, det kunde gjort stor skillnad....

Allmän väg
Virkesavlägg bör placeras utanför vägens säkerhetszon enligt tabellen nedan.
Måtten anger minsta avståndet mellan vägkanten och vältan vid olika hastighetsgränser på vägen.

Tillåten hastighet
km/tim 50 60 70 80 90 100 110
Säkerhetszon
god standard 3 m 5 m 7 m* 8 m* 9 m* 10 m* 11 m*

Säkerhetszon
lägre standard 2 m 3 m 3 m 5 m* 7 m* 8 m* 9 m*

*Om det är svårt att uppnå dessa mått, se avsnittet
”Virkesavlägg i skydd av räcken eller andra påkörningsskydd” för alternativ.

Välj om möjligt måtten enligt god standard vid nybyggda vägar och vägar där
sidoområdet enligt nollvisionstänkandet av trafiksäkerhetsskäl har rensats. Lägre
standard bör enbart väljas om virket ska ligga vid vägen endast under en kortare
tid, helst inte längre än två veckor, och om förhållandena i övrigt medger det.
Måtten gäller inte där det finns sammanhängande skog eller motsvarande närmare
vägen än enligt måtten i tabellen. Avståndet från vägkanten får då vara samma som
avståndet till de andra hindren längs vägen.
Om det finns parkeringsfickor längs en väg kan det vara fördelaktigt att anordna
upplaget utanför dessa. Dels kommer det längre från körbanan, dels får man en
bättre plats för uppställning vid lastning. Busshållplatser får inte användas för
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Å andra sidan har jag, och säkert många andra, sett trialhojar puttra upp för en timmerhög utan att behöva ta många meters sats.




Nja, varken du, jag eller någon annan här har en aning om vad som faktiskt hände. Det enda som är etablerat utom allt rimligt tvivel är att den som bevisligen har jävligt dåligt omdöme är du.

Jag vill bara ge mig in i diskutionen med en sak. Visst Trialhojar skuttar upp på hinder, men med ett stycke konst och mycket balans av föraren. Men kan du se skillnaden på en trailhoj efter den har kommit upp på dom fejkade hindrens topp och den blåa Sporthojen på den aktuella aftonblads bilden! jag gör det definitivt. Blå Sporthojen är bara skrot och det säger en hel del om farten. Konstaterande är ATT han inte höll en så låg fart som en TRIALHOJ gör, utan kanske snarare 100 knutar.

Jag vet att du har misst en go tjej i höstas på Essingen, hon var ung och oerfaren, synd att hon aldrig fick chansen att lära sig. Dagen innan hon skulle köra upp, körde hon olåvligt med dess utom för tok för hög hastighet. Det resulterade i ögonblickligen död för henne. Det ända som var skönt var att hon slapp lida. Jag han träffa henne 2 ggr och båda gångerna var hon en spätta och var hur glad som helst. Synd på en så go tjej som hon verkade vara. Dålig start på året, hoppas ni kör lugnare där ute.

Jag tänker på dig än i dag *Jennie* när jag passerar ditt ställe. Önskar att jag skulle kunna tänka på något mer trevligt när jag passerar där på Essingen. Men du gjorde ett starkt intryck på mig då vi träffades. Tänk om alla skulle vara så fulla av liv och glädje som du var under den tiden du levde. då skulle världen se helt annolunda ut. Hoppas du mår bra där du är.... R.I.P
 
Last edited:

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Sorgligt. Jag undrar också vem det var. Har kollegor som var oroliga igår då det är samma färg som min hoj och jag är i samma ålder. Sänder en tanke till mannens anhöriga.
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Sorgligt. Jag undrar också vem det var. Har kollegor som var oroliga igår då det är samma färg som min hoj och jag är i samma ålder. Sänder en tanke till mannens anhöriga.

Ja visst är det sorligt och att två stycken under samma helg samt en Svårt skadad. Alltså ni som fort farande är i livet och kör hoj och som tänkt ta ut och lufta eran hoj. Tänk då på Följande:'

1. Det kan ha blivit Tjärlskott på vägen som var så fin i Höstas. Vinterns kyla har tagit hårt på Svenska vägarna i vinter.
2. Det ligger förmodligen Grus i Varje kurva och även på Rakstäckor som gör det näst intill OMÖJLIGT att stanna, och inte mindre talat om att åka av i kurvan om farten är för hög.
3. Bilisterna har INTE vant sig vid att du kommer fram farande i 100 knutar + på en 50/70 sträcka. 150+ på 90 sträcka mm.
4. Du har tappat känslan för körtekniken med bromsarna fram och bak.

Alla dessa punkete är MYCKET DÖDLIGA om dom infaller samtidigt.

Så kör försiktigt nu där ute och till er som är efterlevande av helgens offer. Tankarna går till er.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top