Diskussion/förslag om regplåt fram uppe igen

Reggskyllt fram kan Jag haja även om Jag inte är så sugen på det men ägaransvar är rättsvidrigt! Det är bättre att en skyldig går fri än att dömma en oskyldig, något vi byggt hela rättsmaskineriet på men om de får igenom den där regeln så kommer det bli kaos!

Förutspår resultatet: Fler skiter i att köra med skylt överhuvudtaget och flykt från polis blir norm istället för undantag. Detta leder sedan till strängare regler och slutligen vilda western som i USA :kulsprutan :hojraket

skulle ju kunna komplitera hastighetskamerorna med inbyggda maskingevär, straffar man garanterat den skyldige och inget ägaransvar behövs :tummenupp

Ja skylt fram spelar mig ingen roll. Borde kunna lösas snyggt med "klistermärkes" skylt på kåphojarna och skylt mellan gaffelben under lampan på kåplösa.

Ägaransvar däremot.....nej tack.

Lustigt och oroande hur folk resonerar.
Mycket småbarnspolitik här.
Om jag åker dit för att jag kör 8 km/h för för fort. Vad hjälper det att du vet att grannen körde minst 32 km/h för fort igår och han klarade sig. Gör det mig till oskyldig?

Ta ert förbannade ansvar istället och sluta reta upp folk. Hur svårt kan det vara? Ge fan i att köra förbi kamror på slangen, Visa inte hur tuffa och outlaw ni vill känna er genom att peka fingret mot kameran.
Ibland blir jag bara så förbannat trött på mentaliteten som finns bland oss sporthojsförare.

Du är inte ute och cyklar, om man inför ägaransvar blir fortkörning inget lagbrott och då kan man inte bli av med körkortet pga förtkörning.
Kan man införa ägaransvar för datorer (där man uppenbarligen kan dömas både till böter i miljonklassen och fängelse) kan du vara tämligen övertygad om att detsamma kan införas för motorcyklar.

Om jag åker dit för att jag kör 8 km/h för för fort. Vad hjälper det att du vet att grannen körde minst 32 km/h för fort igår och han klarade sig. Gör det mig till oskyldig?

Ta ert förbannade ansvar istället och sluta reta upp folk. Hur svårt kan det vara? Ge fan i att köra förbi kamror på slangen, Visa inte hur tuffa och outlaw ni vill känna er genom att peka fingret mot kameran.
Ibland blir jag bara så förbannat trött på mentaliteten som finns bland oss sporthojsförare.

vafan fick du det ifrån?, ägaransvar är som sagt en rättskandal, något som hör hemma i en diktatur.
Handlar inte om att inte ta sitt ansvar, handlar om ändring av grundlagen och grundläggande mänskliga rättigheter.

Folk som kör stulen hoj utan körkort kommer givetvis fortsätta dra förbi kamerorna på slangen oavsett.

vafan fick du det ifrån?, ägaransvar är som sagt en rättskandal, något som hör hemma i en diktatur.
Handlar inte om att inte ta sitt ansvar, handlar om ändring av grundlagen och grundläggande mänskliga rättigheter.

Folk som kör stulen hoj utan körkort kommer givetvis fortsätta dra förbi kamerorna på slangen oavsett.

Men vakna upp. Vad det handlar om är att politker, folk och många flera retar upp sig på outlawattityden. Det är det som skapar dessa motioner och lagförslag.
Trafikutskottet har sagt.
"Får de se en enda bild till med en bakhjulsåkande mc med ett fuck you finger så kommer de inte lyfta ett finger för att försöka stoppa det"

Grundlagsändringar eller inte! Lagar anpassas hela tiden efter situationer. Ta Ipred tex.
Att hålla på att hänga upp sig på att det strider mot grundlagen mm är ju mest bara ett försvarstal från vår sida. Just för att vi ska kunna fortsätta köra för fort. Inget annat!
Att inte sticka ut förbi kameror är ett mycket bra sätt att inte skapa dessa förslag över huvud taget.

Det är vi själva som helt och hållet skapar grunden till detta. INGEN ANNAN!
DE ser ett problem. DE kommer att göra allt för att stoppa problemet. I slutändan är det VI som blir drabbade på ett eller annat sätt. Vara sig det blir via ägaransvar eller på något annat sätt.

Last edited:
Men vakna upp. Vad det handlar om är att politker, folk och många flera retar upp sig på outlawattityden. Det är det som skapar dessa motioner och lagförslag.
Trafikutskottet har sagt.
"Får de se en enda bild till med en bakhjulsåkande mc med ett fuck you finger så kommer de inte lyfta ett finger för att försöka stoppa det"

Grundlagsändringar eller inte! Lagar anpassas hela tiden efter situationer. Ta Ipred tex.
Att hålla på att hänga upp sig på att det strider mot grundlagen mm är ju mest bara ett försvarstal från vår sida. Just för att vi ska kunna fortsätta köra för fort. Inget annat!
Att inte sticka ut förbi kameror är ett mycket bra sätt att inte skapa dessa förslag över huvud taget.

isåfall handlar det om kollektiv bestraffning, vilket är emot FN's regler och mänskliga rättigheter.

Själv undviker jag större vägar (fartkameror) med hojen, men brukar börna förbi gärnet med bilen, bara fälla ner solskyddet :yoparty

det handlar om vi och dem, då de inte själva kör MC klassas MC-åkare som ett kollektiv, ser folk en bil som börnar gärnet och kör farligt tänker dem, vilken idiot!

ser de en MC som börnar gärnet tänker de, jävla IDIOTER ALLA mc-åkare är, sen att de mött 50 hojar innan samma dag som kör lagligt reflekterar de inte ens över, är rossi-wannabees som sticker ut.

Ingen ändring av lagen kommer hindra folk utan körkort att börna runt på oreggade hojar

Sopor.. jag skall börja åka spark året runt. Lite kämpigt, men vfan starka vader.

Utskottet är less på denna attityd från oss sporthojsåkare och detta har medfört att det nu diskuteras om regplåt fram igen. Samt införandet av ägaransvar ENBART på mc!!!
De signaler jag fått tyder på att detta beslut är just nu närmare än verklighet än någonsin tidigare.

Tack alla outlawracers... :(
/D

Denna typ av "hårdare" tag straffar bara en grupp, de som lyder lagen.
Folk som skiter i alla former av hastighetsbegränsningar, snor hojjar etc. skiter väl fullständigt i om man skall ha regskylt fram eller inte.

Om de nu blev bötfällda så inte fan betalar de böterna. Blir de av med körkortet fortsätter de att köra ändå.

Lagar är enbart till för hederligt folk, visste ni inte det?

Nu vet jag inte varför man slangar förbi kameror men jag kör garanterat bara förbi utan att bry mig om min hastighet! De enda hastigheter jag värderar är 30/50 som är viktiga att hålla! Har länge tyckt att buskörning inne i stan är meningslöst och håller till på "roliga" vägar långt ut!

Detta handlar inte om att få tag på de som kör för fort utan om jante-sverige där en liten grupp undslipper kamerorna och detta retar svensson till den milda grad då dom måste hålla hastigheten förbi kamerorna! Den gamla hederliga svenska avundsjukan slår till och promillen med mc-ligister måste åtgärdas!

Sen smiter vi ju undan böter också men jag betalar mer i försäkring än mina föräldrar och svärföräldrar tillsammans men det kan jag ju gott ha eller?

Tänk om folk skaffade sig ett liv och slutade sitta vid köksfönstret och titta vad grannen gör!

Jag tycker det är fantastiskt att detta verkligen diskuteras men att vi gladeligen släpper ut pensionärer som tog körkort innan mina föräldrar föddes med mediciner som kan slå ut en häst på vägen! Men detta är inget problem för pensionärer kör ju efter sin förmåga...

Så om vi nu är ganska överrens om att vi inte kan ha kvar hastighetsöverträdelser som lagbrott samtidigt som vi inför ägaransvar på MC... då kanske vi kan fastslå att det krävs någon sorts grundlagsändring för att det här skall gå igenom... och då kan vi även fastställa att det krävs två omröstningar för förslaget i två olika riksdagsmandat.

Personligen tror jag att det är griniga gubbar/kärringar på trafikutskottet som vill sätta dit de som känner sig lite friare än andra och nu slår på stora trumman och hoppas att ingen synar bluffen.

Nej. Om man ska ha kvar hastighetsöverträdelse som lagbrott så krävs det grundlagsändring för att kunna verkställa ägaransvar. Så den vägen kommer dom nog inte att gå.

Däremot kan man avkriminalisera fortkörning så att man får betala en fortkörningsavgift på samma sätt som felparkering. Det krävs det ingen ändring av grundlagen för. Egentligen ganska lätt att genomföra.
Dock innebär det i dagsläget att det inte heller kommer att rapporteras till länsstyrelsen eftersom sådant inte rapporteras dit (exempelvis felparkering). Dom förlorar således möjligheten att ta körkortet för fortkörning.

För att återställa möjligheten att återkalla körkortet räcker det ju med en ändring i rapporteringsrutinerna och kanske någon mindre lagändring. Länsstyrelsen kräver ju inte att det skall vara något brott för att dra in ett körkort. Det är ju inte en rättslig påföljd utan ett resultat av att dom anser att du inte är tillräknelig som förare.

Så nog kan dom införa ägaransvar även om det kanske kommer att innebära en del kompromisser för att göra det rimligt enkelt.

Regskylt fram är inget kymmer.. Lätt vinklad som den blir om den ska sitta på ett kåpglas behöver man inte lyfta framhjulet högt för att den ändå inte ska synas.

Så vad är syftet?

De måste komma till insikt med att de inte kan straffa bort idioti.

Vore det inte bättre om man bara tog ner alla kameror? Då skulle man ju slippa problemet med hojjar som kör förbi dem på bakhjulet.

Jag instämmer lite här.:D Eftersom man med samma resonemang tar bort obevakade övergångställen med motiveringen att det är så många fotgängare som blir påkörda där.

Nej. Om man ska ha kvar hastighetsöverträdelse som lagbrott så krävs det grundlagsändring för att kunna verkställa ägaransvar. Så den vägen kommer dom nog inte att gå.

Däremot kan man avkriminalisera fortkörning så att man får betala en fortkörningsavgift på samma sätt som felparkering. Det krävs det ingen ändring av grundlagen för. Egentligen ganska lätt att genomföra.
Dock innebär det i dagsläget att det inte heller kommer att rapporteras till länsstyrelsen eftersom sådant inte rapporteras dit (exempelvis felparkering). Dom förlorar således möjligheten att ta körkortet för fortkörning.

För att återställa möjligheten att återkalla körkortet räcker det ju med en ändring i rapporteringsrutinerna och kanske någon mindre lagändring. Länsstyrelsen kräver ju inte att det skall vara något brott för att dra in ett körkort. Det är ju inte en rättslig påföljd utan ett resultat av att dom anser att du inte är tillräknelig som förare.

Så nog kan dom införa ägaransvar även om det kanske kommer att innebära en del kompromisser för att göra det rimligt enkelt.

Visst kan man göra en sån grej, men vad jag försökte framhålla var att det blir väldigt special för att sätta dit drygt 6 av 100 fotograferade fortkörare.
Det var väl ca24 av 100 fotograferade fortkörare som var oidentifierade bilförare, är det inte mer "värt" att få bukt på det problemet då?

Nej, jag tror att det handlar om just den svenska avundsjukan och rädslan att vissa inte hänger med flocken som rättar sig i ledet.

• Gilla
Reaktioner: SGM
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back