Diskussion/förslag om regplåt fram uppe igen

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Efter en årlig aktivitet med trafikutskottet, där utskottets medlemmar får åka med på en mc-tur. Prova på och köra hoj på go-cartbana, (Tuvängen) så har det framkommit att utskottet tidigare stoppat regplåt fram.
Men även de är less på oss hojåkare som kör förbi fartkameror i hög hastighet, Gärna på bakhjulet och varför inte tom peka finger...

Utskottet är less på denna attityd från oss sporthojsåkare och detta har medfört att det nu diskuteras om regplåt fram igen. Samt införandet av ägaransvar ENBART på mc!!!
De signaler jag fått tyder på att detta beslut är just nu närmare än verklighet än någonsin tidigare.

Dags för dom som drar på utav helvete förbi kameror (i enkom eller inte) att börja sakta ner då.

Skulle vara rätt fult med en regskylt på nedre gaffelkronan. :D

Dags för dom som drar på utav helvete förbi kameror (i enkom eller inte) att börja sakta ner då.

Skulle vara rätt fult med en regskylt på nedre gaffelkronan. :D

Om det blir skylt fram på hojen tror jag inte den sitter där ^^ utan snarare som på snöskotrar, typ en klistermärkes skylt över glaset:tuttar riktigt stiligt :P

Om det blir skylt fram på hojen tror jag inte den sitter där ^^ utan snarare som på snöskotrar, typ en klistermärkes skylt över glaset riktigt stiligt :P
vart ska man då sätta det på streetfighter hojar eller glidare.. som inte har kåpglas.. nää börjar bli trött på sverige.. det ända de inför är nya skatter och mera lagar... snart finns det ingen frihet kvar

varför är det inte dags att förbjuda solskyddet på bilar??? så fort man kommer till en kamera är det bara att fälla ner den o gömma sig bakom den.. HUR KAN DETTA vara tillåtet.. varför finns ingen diskussion om att göra något åt det problemet.. börjar bli knäpp av att alla klagar på mc förare.... det är ju inte vi som dödar utan det är vi som blir dödade .... hur ska en J#vla skylt fram hindra oss från att råka ut för en olycka... förbjud alkohol,ciggaretter o massa annat som är 1000ggr farligare..... NÄ nu blir jag irriterad och behöver sova... blir knäpp när jag hör den här diskussionen..

Last edited:
. det är ju inte vi som dödar utan det är vi som blir dödade ....
Både rätt och fel. Största delen är singelolyckor där "vi" alltså dödar oss själva, ingen annan att skylla på.

Ganska trångsynt att fokusera på och gnälla över placeringen dessutom. Det är ett minimalt bekymmer i sammanhanget och man kan ändra lagar utan att behöva bry sig om sånt öht. Så hur svårt kan det vara att bete sig de få sekunderna man kör förbi en fartkamera? Jättesvårt!

Inte för att det förmodligen spelar nån roll längre, tyvärr. Ganska kortsynta och desperata lagförslag dessutom som i vanlig ordning bara drabbar fel människor. Där har man en till sak som tydligen är jättesvårt att förstå :)

Last edited:
Jag blir så jävla trött på Sverige ibland.

Jag och en god vän satt och diskuterade det här och kom fram till följande:
De tog bort regplåt fram för att det ses som en fara som man kan skada sig allvarligt på vid en olycka.
De vill sätta ägaransvar på en specifik fordonstyp, alltså särbehandla mc-åkare från alla andra fordonsägare.

Men när det gäller något som skulle gagna mc-kollektivet så är det blankt nej för vi är sån obetydligt liten klick individer så det går inte att ta hänsyn till det.

Sen det med fartkameror, jag skrev ned en liten uträkning på det hela i tråden som handlar om det... men kontentan är att av 100 fordon som registreras för fortkörning förbi fartkamerorna så är det ca 6st som är motorcyklar. Så nu skall vi ändra lite angående ägaransvar, förarens säkerhet och sånt bara för att 6 av 100 registrerade fortkörare är motorcyklister.

Bara i Sverige kan det hända!

Om det blir skylt fram på hojen tror jag inte den sitter där ^^ utan snarare som på snöskotrar, typ en klistermärkes skylt över glaset:tuttar riktigt stiligt :P

Då kan man i princip skita i det då den ändå inte syns!

Vidhåller vad jag sagt om detta tidigare att jag aldrig kommer sätta detta på hojen och åker då hellre utan och är grymt outlaw...

Gällande ägaransvar så finns det vägar runt även detta och jag kommer ta dessa om samhället insisterar på att försöka sätta dit mig!

Jag blir så jävla trött på Sverige ibland.

Jag och en god vän satt och diskuterade det här och kom fram till följande:
De tog bort regplåt fram för att det ses som en fara som man kan skada sig allvarligt på vid en olycka.
De vill sätta ägaransvar på en specifik fordonstyp, alltså särbehandla mc-åkare från alla andra fordonsägare.

Men när det gäller något som skulle gagna mc-kollektivet så är det blankt nej för vi är sån obetydligt liten klick individer så det går inte att ta hänsyn till det.

Sen det med fartkameror, jag skrev ned en liten uträkning på det hela i tråden som handlar om det... men kontentan är att av 100 fordon som registreras för fortkörning förbi fartkamerorna så är det ca 6st som är motorcyklar. Så nu skall vi ändra lite angående ägaransvar, förarens säkerhet och sånt bara för att 6 av 100 registrerade fortkörare är motorcyklister.

Bara i Sverige kan det hända!

Jadu...vi bor i ett land med förbudsivrare, miljötalibaner och folk som fortfarande tror att hastighet är det största problemet i trafiken (till skillnad från folks beteende och gravt bristande kunskaper)..

Det finns för mycket folk, med alldeles för lite att göra - och det verkar vara lätt att dra igång utredningar.

Ägaransvar är väl irrelevant oavsett - då lär det bli fortkörningsavgifter...för man lär väl knappast kunna plocka ett körkort utan bevis vem som körde, och angiverilagar har vi inga heller - men det kanske är runt knuten i denna sista kommuniststat?

Varför inte göra något BRA istället, se till att de som tar mc-kort får lära sig köra båge, i samarbete med SMC, och dra nytta av alla duktiga instruktörer med den enorma kunskap de besitter? :fakta

Inte fan anser jag att man är klar för att styra runt en literhoj efter att ha tagit kortet - man kan förhoppningsvis lågfartsvingla, bromsa från 90 och göra en undanmanöver i 50...och ta sig runt i trafiken, men fick man några tips alls runt att verkligen KÖRA hojen? Nja...

Undra på att det ryker med odödliga, yngre grabbar med literbåge och halvdan impulskontroll...

Personligen försöker jag undvika vägar med fartkameror - de är så sjukt tråkiga att köra båge på...

/J

Jodå, självklart. Var lite skämtsamt menat.

Men då återstår ju det andra problemet: Alla har inte ruta / kåpa att placera denna dekal på. Vad innebär då godkänd placering? Nere på sidan av bukspoilern (om man har en sådan) eller på gaffelbenet? :va

Kan vi inte införa obligatorisk pungspark på alla sopor till bilförare som inte vet vad blinkers eller backspegel är? Eller varför inte införa obligatorisk rullstolstransport fram och tillbaka till jobbet, det är ju bra mkt säkrare att sitta i rullstol än att gå!

Själv kommer jag att börja använda rosa cykelhjälm när jag går och handlar mjölk..
En mås kanske självdör och bestämmer sig för att krascha i mitt huvud.

Har hört att detta förslag har varit aktuellt tidigare bl.a. av anledningen till att vi inte betalar "trängselskatt". Jag trodde att hojjarna var en lösning på problemet och inte en del av det? Det handlar ju bara om att dra in pengar till denna vidriga sopstat Sverige. Alla andra förklaringar är rent skitsnack. Trängselskatten etc. etc. är bara dåliga jävla bortförklaringar från att skinna oss medborgare än mer..

Jag skall flytta till sibirien och köra snöskoter istället.

Vi kanske borde skapa ett MC-parti?

Tokhöja alla avgifter för alla som kör bil, tvinga dem att ha regskkylt i pannan, köra med stödhjul?

En annan intressant sak är att fortkörning idag är ett lagbrott, för att dömas för ett lagbrott måste det gå att bevisa att just du, bortom allt tvivel just du, har brutit mot lagen. Så ett ägaransvar är bara ett steg i det hela, de måste skriva om trafikreglerna så att hastighetsöverträdelse inte längre är ett lagbrott utan ett trafikregelbrott... eller är jag ute och cyklar nu?

En annan intressant sak är att fortkörning idag är ett lagbrott, för att dömas för ett lagbrott måste det gå att bevisa att just du, bortom allt tvivel just du, har brutit mot lagen. Så ett ägaransvar är bara ett steg i det hela, de måste skriva om trafikreglerna så att hastighetsöverträdelse inte längre är ett lagbrott utan ett trafikregelbrott... eller är jag ute och cyklar nu?

om de nu är så som du säger, så kan man ju inte ha en lag som "hoppar över" en annan, dehär börjar likna IPRED.

Inte helt otippat att diskussionen är uppe igen.
Det händer ju rätt ofta att man ser en sporthoj blåsa förbi en fartkamera i 200knyck bara för att...

Om alla skulle börja tänka efter lite, och sakta ner vid fartkameror istället för att brassa helvet!!11 så skulle nog diskussionen dö ut...

Du är inte ute och cyklar, om man inför ägaransvar blir fortkörning inget lagbrott och då kan man inte bli av med körkortet pga förtkörning.

Utskottet är less på denna attityd från oss sporthojsåkare

de fula är väll som sådant att de som har denna attityd säljer sin hoj å hittar på något annat. medans folk som verkligen gillar å åka hoj blir drabbade.

och att sedan sätta in ägaransvar enbart på hojar är skrämmande, de skall gälla alla fordon isådantfall.

blir mer och mer stört system vi har, ägaransvar på MC?, betyder med andra ord att man aldrig kommer kunna låna ut en hoj, och blir den stulen blir man av med körkortet och får böter... fint system, först bryter de grundlagen med omvänd bevisbörda i ipred-skiten, (DU måste bevisa att du INTE brutit mot lagen, annars åker du dit) och nu detta.

Inom en snar framtid kommer alla få bära explosiva implantat med GPS sändare i, så staten har koll på alla alltid, och är du då nånstans där staten inte tycker du ska vara, eller tar en genväg över grannens gräsmatta så kapoff!!!, blir det köttfärs

Så om vi nu är ganska överrens om att vi inte kan ha kvar hastighetsöverträdelser som lagbrott samtidigt som vi inför ägaransvar på MC... då kanske vi kan fastslå att det krävs någon sorts grundlagsändring för att det här skall gå igenom... och då kan vi även fastställa att det krävs två omröstningar för förslaget i två olika riksdagsmandat.

Personligen tror jag att det är griniga gubbar/kärringar på trafikutskottet som vill sätta dit de som känner sig lite friare än andra och nu slår på stora trumman och hoppas att ingen synar bluffen.

Kan vi inte införa obligatorisk pungspark på alla sopor till bilförare som inte vet vad blinkers eller backspegel är? Eller varför inte införa obligatorisk rullstolstransport fram och tillbaka till jobbet, det är ju bra mkt säkrare att sitta i rullstol än att gå!

Själv kommer jag att börja använda rosa cykelhjälm när jag går och handlar mjölk..
En mås kanske självdör och bestämmer sig för att krascha i mitt huvud.

Vi kanske borde skapa ett MC-parti?

Tokhöja alla avgifter för alla som kör bil, tvinga dem att ha regskkylt i pannan, köra med stödhjul?
:rofl :rofl :rofl

Men skämt och sidor. Till och med Vägverket har ju äntligen erkänt att minst hälften av alla mc-olyckor orsakas av BILAR.

Dessutom tror jag inte att krav på regplåt fram kommer att bita på den klick åkare som åker på bakhjulet förbi kameran och fuckar. De kommer helt enkelt att skita i nummerplåten.

Jag börjar bli j***igt less på den här hetsjakten på mc-kollektivet med skatter och speciallagar och nedläggning av banor, men samtidigt kanske det är dags att alla mcförare skärper sig och kör lugnare i städerna där folk mest retar sig på oss. Om vi inte får "dålig" publicitet HELA tiden så kanske vi kan få vara lite ifred.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back