I princip har du rätt Ulf,
speciellt om CV-fuggar, rör inte, byt dessa mot riktiga fuggar först.
MEN...
... burken är i de flesta fall där för att dämpa insugsljudet i första hand
... optimering av burken för prestanda i insugen är svårt på en motorcykel
pga utrymme och design (ska se snyggt ut).
Kolla lite på mapp-specar på
www.powercommander.com
K&N-filter som har högre genomsläpplighet än pappfilter påverkar inte
valet av mapp öht, medan K&N-podar behöver lite mer bensin.
Det är alltså inte filtret som är boven eftersom oftast har filtret i burken
minst lika stor filteryta som en pod så bromsen sitter någon annanstans.
Objektivt så är det små skillnader vi pratar om, högst +-2-3 hk,
Subjektivt så känns min motor lite rappare, den brölar skönt och
det har en viss posörfaktor också
Ett tips för den som vill testa själv:
i många luftburkar sitter filtret under ett stort lock,
ta bort locket och se till att filtet hålls på plats ändå (gaffatejp?)
och provkör så för att se om det svarar bättre på gasen.