Direkt direct airfilter?

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
Hej!
Nån som har erfarenhet av att plocka bort hela filterboxen och sätta luftfilter direkt på "trattarna" på förgasarna? Borde ju bli bra eller? Men det som talar emot kan ju vara varm insugsluft?
 
Ja, jag har gjort det. Det funkade bra. Hojen kommer iofs låta lite av som ett tröskvärk då allt motorljud nu helt plötsligt blir mycket högre.

Hojen gick bra lågt, men på höga varv tyckte jag den gick lite tunnare (vilket den troligen gjorde då såna trattar låter hojen andas MYCKET mer).
 
det ska ju tydligen inte vara bra om man har vakumförgasare då dom behöver de motsuget för att orka att åka hela vägen upp. Har dock sett folk som haft det!

/ Hannes
 
Ooh.. ta inte bort trattarna.. trattar är grymt effektivt

Det kan man inte tro att de där små trattarna kan göra så stor skillnad
 
Jag har oxo K&N poddar direkt på injektorhusen, brutalt insugsljud! :D
Man bör fetta på lite grann med bensin eftersom man får mer luft.

Jag har ju insprutning och PCIII så det är lätt fixat,
ombestyckning av förgasare kan behövas på din båge.

<twinvarning>
Så här kan det låta
</twinvarning>

Varning för att mixtra med CV-förgasare dock,
som nämndes ovan.
 
injektorhusen e de samma sak som luftburk fast på insprut?
 
HanneZ skrev:
injektorhusen e de samma sak som luftburk fast på insprut?

Nix,
samma sak som fuggen snarare,
den del av insugsröret där bensinspruten sitter.

Kika på filmen så ser du tydligt.
 
Man brukar ju montera större luftbox inte ta bort den.
Va jag vet funkar det helt kass om du har vaccumförgasare.
Har precis beställt en Harris luftbox med mycket större volym, en sån man monterar spjällhuset inuti, ger lite mera pulver.
Köp ett bättre luftfillter i stället och montera det i orginalboxen ev modda burken för mera luft.





heigo skrev:
Hej!
Nån som har erfarenhet av att plocka bort hela filterboxen och sätta luftfilter direkt på "trattarna" på förgasarna? Borde ju bli bra eller? Men det som talar emot kan ju vara varm insugsluft?
 
Luftburk o insugrör är så skräddarsydda o väl avstämda att man bör tänka sig för innan man roddar omkring alltför mycket. FRAMFÖRALLT m cv fuggar !!
Även annars är risken stor att man får en vridkurva som en berg-o-dal-bana; kan säkert kännas vass iofs.
M vassa kammar o stora insug är avstämningen viktig; vissa motorer har tom 'variabel insugslängd'.
Separata filter är i princip dumt, varje filter måste klara samma flöde som ett gemensamt filter m luftburk, pga det ojämna flödet. Sen går dom flesta motorer bättre m långa trattar, spec i mellanregistret. O risken att den suger i sig varm luft ökar. Ger lägre effekt o större risk f knackning etc.

Vill man VETA om luftburken/filtret bromsar så får man väl ansluta en tryckmätare i nåt undanskymt hörn (där luften står stilla) av burken o mäta under körning o jämföra.

Men jag kan mycket väl tänka mig att luftintaget är i minsta laget ibland, framförallt pga bullerkraven, så lite labbande kanske kan ge nåt. Fast kall luft ska det vara. Finns ju termometrar att kolla med....
/u
 
I princip har du rätt Ulf,
speciellt om CV-fuggar, rör inte, byt dessa mot riktiga fuggar först.

MEN...

... burken är i de flesta fall där för att dämpa insugsljudet i första hand
... optimering av burken för prestanda i insugen är svårt på en motorcykel
pga utrymme och design (ska se snyggt ut).

Kolla lite på mapp-specar på www.powercommander.com
K&N-filter som har högre genomsläpplighet än pappfilter påverkar inte
valet av mapp öht, medan K&N-podar behöver lite mer bensin.
Det är alltså inte filtret som är boven eftersom oftast har filtret i burken
minst lika stor filteryta som en pod så bromsen sitter någon annanstans.

Objektivt så är det små skillnader vi pratar om, högst +-2-3 hk,
Subjektivt så känns min motor lite rappare, den brölar skönt och
det har en viss posörfaktor också :tuttar

Ett tips för den som vill testa själv:
i många luftburkar sitter filtret under ett stort lock,
ta bort locket och se till att filtet hålls på plats ändå (gaffatejp?)
och provkör så för att se om det svarar bättre på gasen.
 
Last edited:
Gthyni: Håller med. Troligen oftast öppningen/röret/intaget in till burken som begränsar, o inte filtret i sig. Inser självklart att ingen luftburk == oändligt stor luftburk.
Lite reflektioner bara:
Ju större öppning ju mer likt ingen burk alls. Ändrar givetvis resonanserna ihop med trattar/insugrör. Vad/hur mycket det betyder för en speciell motor är omöjligt att säga innan. Om den går bättre m borttaget lock t.ex. så borde man prova fram hur mycket större öppning som behövs. Troligen klarar man sig bra m mindre ökning än hela locket.

Vill poängtera att varm luft sänker effekten (vid bibehållen korrekt blandning). 30 graders höjning ger nånstans runt 10 % lägre effekt. Varm luft innehåller inte så mycket syre helt enkelt, alltså räknat per liter. Därför som laddluftkylare nästan är ett måste på turbomotorer där ju insugstempen åker upp rätt bra vid tryckökningen.

Sen ska luften tas där trycket är högst vid bra fart. Inte i nåt område med lågt tryck vid hög fart. Svårt kolla i bänk.

Vore intressant mäta trycket i burken jämfört med högsta möjliga, i nosen på kåpan.
/u
 
ja för fan.. bort med originallådan å på med K&N filter.. jag gjorde de å den varvar upp mycket bättre, svar bättre på gasen, mer lätt startad å drar mindre soppa.... väl plaserade stålar.. :yoparty
jag ska bara montera lite större huvudmunstycken för att matcha med de nya avgassystemet å insuget.... för tidigare hörde man bara insugs ljudet å nästan inget motor ljud om man gasade på... heheheh :hihi
 
GårillaRaggare skrev:
ja för fan.. bort med originallådan å på med K&N filter.. jag gjorde de å den varvar upp mycket bättre, svar bättre på gasen, mer lätt startad å drar mindre soppa.... väl plaserade stålar..
Kan ju bero på hur bra/dåligt den är konstruerad från början......
/u
 
ulf_lundin skrev:
Kan ju bero på hur bra/dåligt den är konstruerad från början......
/u

exakt... men min original låda var så "tät" att man fick blåsa med tryckluft rakt in i den för att den skulle starta utan choken i... så utan den å med mina nya filet så går den mycket bättre.... fast min hoj e ju ganska gammal å tekniken har ju gått framåt.... :Bugar

/raggarn
 
jag måste va som lucky luke... jag trycker av snabbare än min skugga.. för jag lyckas alltid posta två inlägg på rad... sorry grabbar :gnissla
 
Last edited:
Nu fick jag tag på bilden av mina podar:

post-5-1071814751.jpg


Bättre sent än aldrig
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top