Dingvall vill sänka hastighetsgränserna en omgång till!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Nu är han på krigsstigen igen, vår käre Dingvall: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ska-dodsfallen-pa-vara-vagar-bli-annu-farre

Det är lite intressant att det verkar som att anledningen till att lika många inte dör längre enbart beror på säkrare vägar och bilar, det står ingenting om att folk har slutat köra av vägarna och krocka :rolleyes: Helt rätt väg att gå, vaddera hela världen och tillåt inga hastigheter över krypfart så blir allt så bra så bra. Självklart måste alla åka 3tons-SUV också :tummenupp

Jag kan ju ha missat ngt stycke, men det stod väl inte att hastighetsgränserna skulle sänkas. Handlade inte det uttalandet om att man ska få trafikanter att hålla sig till skyltad hastighet istället för 20 km/h över den?

Jag kan ju ha missat ngt stycke, men det stod väl inte att hastighetsgränserna skulle sänkas. Handlade inte det uttalandet om att man ska få trafikanter att hålla sig till skyltad hastighet istället för 20 km/h över den?

Dingvall skrev:
– Vi har också en resa kvar att göra när det gäller hastigheterna på vägarna, säger han.
Jag tror inte att han menar att dom ska vara som dom är idag, bara lite noggrannare övervakning, fick han som han ville skulle det vara 30 på motorvägar och 20 i resten av Sverige. Dessutom ligger ju all fokus på passiv säkerhet, mitträcken och säkrare bilar, det finns ju inte ens en antydan om individens ansvar.

Jag tror inte att han menar att dom ska vara som dom är idag, bara lite noggrannare övervakning, fick han som han ville skulle det vara 30 på motorvägar och 20 i resten av Sverige. Dessutom ligger ju all fokus på passiv säkerhet, mitträcken och säkrare bilar, det finns ju inte ens en antydan om individens ansvar.
Ja men är inte det bra? Sänker till 30 resp. 20 som du föreslår och sen kräver individens ansvar att hålla hastigheten. Alla nöjda och glada, eller? :brynad

Ska inte alla SHare ta och ställa sig med hoj på denne mans gata under våren? med tillhörande mätutrustning så vi kan se att alla (inklusive han själv) kör enligt skyltad hastighet.

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar 30km_h.gif

Det här är väl inget som rör oss:va Vi har ju inte brytt oss innnan liksom:tungan

Tycker det är helt underbart att han inte verkar tänka tanken att göra körkortet svårare att få... Jag körde upp 2011 och inte fan var det svårt. Lägg mer fokus på att bilägarna ska kunna kontrollera bilarna på samma sätt som motorcyklister ska kunna hantera motorcyklarna.

Ja men är inte det bra? Sänker till 30 resp. 20 som du föreslår och sen kräver individens ansvar att hålla hastigheten. Alla nöjda och glada, eller? :brynad

Jösses, passa dig. Idioter förstår inte ironi och de har säkert folk som spökläser oss här.
Shhhhhhh! Ge dem inga idéer!

Nedlagda pengar mot nytta verkar vara en total bortglömd storhet hos herr Dingvall.

Hörde på radion häromdagen att fallolyckor i hemmet tar fler dödsoffer redan idag än vad trafiken skapar per år. Tror det var 2010 som diskuterades. Och kurvan stiger brant dessutom.

Men all form av trafik är legetimt att gå på politiskt verkar det som. Det är våra skattepengar som missbrukas å det grövsta.

Nedlagda pengar mot nytta verkar vara en total bortglömd storhet hos herr Dingvall.

Hörde på radion häromdagen att fallolyckor i hemmet tar fler dödsoffer redan idag än vad trafiken skapar per år. Tror det var 2010 som diskuterades. Och kurvan stiger brant dessutom.

Men all form av trafik är legetimt att gå på politiskt verkar det som. Det är våra skattepengar som missbrukas å det grövsta.

För att inte tala om psykvården... Få sparade liv per krona att plöja ner pengar i trafiken jämfört med psykvården. Som idén att göra det svårare att komma till järnvägsspåren. Måste vara billigare att lägga pengarna på att få de som mår dåligt att inte vilja ställa sig på spåret i jämförelse med att göra spåren otillgängliga...?

För att inte tala om psykvården... Få sparade liv per krona att plöja ner pengar i trafiken jämfört med psykvården. Som idén att göra det svårare att komma till järnvägsspåren. Måste vara billigare att lägga pengarna på att få de som mår dåligt att inte vilja ställa sig på spåret i jämförelse med att göra spåren otillgängliga...?
Precis så tänkte jag också när jag såg förslaget om att försvåra spårtilltäde.

Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag, om det är 90 så sänker man hastigheten till 60. Sen kan man ta bort pricksystemet också så att en fartbot stannar vid att vara en bot. Då kan man få hur många fartböter som helst utan att bli av med körkortet. Sen kallar vi det fartskatt istället och låter oss som har råd att köra fort göra det. Lite som trängselskatten. Klassamhället FTW!! :arsele

Tyvärr är det nog som Lars-Otto Frick säger....
"Trafikverkets nollvision har förvanskat trafiksäkerhetsproblematiken genom vilseledande påståenden om att säkerhetsnivån är låg och hastigheterna för högt satta. Dess förespråkare har avvisat all kritik och debatten har uteblivit. Vem vågar ifrågasätta en nollvision? Motororganisationerna är lika tysta."

Men inte SMC, som samtycker till att 70-vägar ska bli 60-vägar i framtiden!:mad:
SMC kommer också bergis att samtycka till en "frivillig" svart låda som registrerar hur du kör, för vi vill väl inte att människor ska dö? :huvet

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ska-dodsfallen-pa-vara-vagar-bli-annu-farre

"– Det är inte lätt att bryta en negativ trend där, men det har vi gjort. Både antalet dödade och svårt skadade motorcyklister minskar, säger Claes Tingvall." :huvet

Jag vill gärna bryta den negativa trenden att det bara är låga hastigheter och passiv säkerhet som är enda lösningen!

Efter över 30 år i Sporthojssadeln är jag mer rädd för Prostatacancer eller att få en hjärn- eller hjärtinfarkt. Men dö kommer jag att göra... Bara inte än...

Och här spekulerar snillena igen som vanligt.... :D ;)

Och här spekulerar snillena igen som vanligt.... :D ;)

Att hastigheterna ska sänkas är visserligen ingen nyhet, och SMC hade inget emot att det blir 60 på våra 70-vägar heller, men att tro att det inte kommer att hända är i min värld som att tro på tomten!

Men jag respekterar att du vill köra sakta och inte vill utsätta dig för risken att dö! :tummenupp

Att hastigheterna ska sänkas är visserligen ingen nyhet, och SMC hade inget emot att det blir 60 på våra 70-vägar heller, men att tro att det inte kommer att hända är i min värld som att tro på tomten!

Men jag respekterar att du vill köra sakta och inte vill utsätta dig för risken att dö! :tummenupp

Var det inte Folksam eller nån som hade en framtidsreklam där man körde i 280 eller nåt sånt... jag längtar till den verkligheten. :näsblod

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park