Digitalkamera HJÄLP!!!

Ninjaboy skrev:
Men Exilimen är en ripoff av Pentax Optio S. De köper optiken från Pentax men då köper man ju hellre en kamera gjord av Pentax än av Casio.
Ripoff är inte riktigt sant... Nog för att Casio tar optiken till sina Exilim kameror från Pentax men det betyder inte att det är samma kamera...
Casio släppte sin Exilim serie innan Pentax släppte sin Optio serie... :)

Två stora skillnader mellan dessa två är att Pentaxen är mindre men Casion har större display dessutom ganska mycket större...

raukroland skrev:
Ripoff är inte riktigt sant... Nog för att Casio tar optiken till sina Exilim kameror från Pentax men det betyder inte att det är samma kamera...
Casio släppte sin Exilim serie innan Pentax släppte sin Optio serie... :)

Två stora skillnader mellan dessa två är att Pentaxen är mindre men Casion har större display dessutom ganska mycket större...

Det är ju helt klart syskonmodeller även om de har variationer. De mest uppenbara är väl att Casio har större display och Pentax mindre hus. Då Pentax har en helt ok display så tycker jag att husets storlek är viktigare. Dessutom som sagt, de mer dolda sakerna som eventuellt skiljer torde väl tala till Pentax fördel. Casio gör ju mest armbandsur (som jag inte heller skulle köpa). :hihi

Halloj!!

Hur gick det med ditt köp??

Ixusen är väldans bra, men har du stora fickor så köp en annan kamera..

Tyvärr har digitalkompakterna så jädra lång "shutterlag".. alltså, tiden det tar från att du har tryckt ner knappen tills att bilden tas.

Har inte kunnat bestämma mig än :(
Tror att jag skulle ha mest användning för en liten kamera då jag alltid skulle kunna ha med den, men samtidigt så är det ju inge skoj å ha en kamera som tar kassa kort :(

Funderar faktiskt till och med på att skita i att handla kamera då ingen verkar bra då man läser allas inlägg

Last edited:
klart du ska ha en kamera..

alla kameror tar helt okej bilder!!

man man får vad man betalar för och storleken..

klart en minikamera inte tar lika bra som e stor..

själv har jag en minolta av större format som tar heltsjysta kort.

men vad hjälpr det när den e så stor att den oftast ligger hemma, när det där super fototillfället kommer!!

Jonne_boy skrev:
klart du ska ha en kamera..

alla kameror tar helt okej bilder!!

man man får vad man betalar för och storleken..

klart en minikamera inte tar lika bra som e stor..

själv har jag en minolta av större format som tar heltsjysta kort.

men vad hjälpr det när den e så stor att den oftast ligger hemma, när det där super fototillfället kommer!!

exakt ! bifogar en bild tagen med minolta g400 i dag på torö
inte skarpast i världen men det duger, väldigt hårt jpegád men ändå...

Bifogat

• toro.jpg
    toro.jpg
    140.6 KB · Visningar: 88
En kompis till mig köpte sig en Olympus MJU400, lite osäker på modellen.
Men den är väl ungefär lika stor som min casio, den tar inga proffsbilder, men det gör inga kameror i denna prisklassen.
Det som är trevligt med hans kamera är att den blir väldigt skyddad, man drar för linsskyddet så att objektivet blir helt skyddat.
Lägg därtill ett chassi i metall och du har en suverän kamera.
Som jag ser det med digitalkamera är väl att man får vara beredd på att en del bilder blir sådär bra, en del blir ruggigt bra, precis som när man hade pocketkameran men 35mm film.
Skillnaden är att man inte som jag låter rullarna ligga i kylskåpet i 3 år.
Man plockar in bilderna i datorn och lägger dom eventuellt på en skiva.
Sedan är det ju så at man tar ju kameran med sig.
Det är ju så kul, man har ju bilderna "framkallade" när man kommer hem.
Men är man ute efter "systemkamerabilder" så får du nog plocka på ngr tusen innan du är nöjd, helt klart.
//Tobbe

Har sjalv en Olympus mju 300 digital som racker fint til mina andamål, och nu finns ju storabroren på marknaden Olympus mju 410 digital. Den stora grejen for mig med detta kamera ar at det ar det enda som har riktiga skydd framfør linsan, och det ar det enda som ar fuktskyddat ( det ska gå at ta bilder i regn med det ) eftersom jag har med mig kameran på mc turar och skoter turar i all slags vader..Tekniskt ar nog canon digital ixus likvardig men ar inte så bra skyddat.

Tänkte på det där med väderskydd häromdagen då jag hade kameran i innerfickan på en VARM hojtur.
Det blir lätt lite fuktigt i fickan av annat än regn med :gnissla
Tycker att det är en utmärkt skyddad kamera, tar även fina bilder. :tummenupp
//Tobbe

Kan verkligen inte bestämma mig för vad jag ska ha för kamera :(
Är dock väldigt fast vid både minoltan G400 och CASIO QV-R51 (Gillar den stora displayen).

Men det som jag är mest nyfiken på nu är vilka olika funktioner som finns på de olika kamerorna. Det står ju inte på www.cyberphoto.se

ring och fråga då. de har mkt kunnig personal både på cyberphoto och scandinavianphoto

Jag är småsugen på nåt i stil med canon 300d + tillbehör, men det lär dröja innan man får råd.

jolio skrev:
exakt ! bifogar en bild tagen med minolta g400 i dag på torö
inte skarpast i världen men det duger, väldigt hårt jpegád men ändå...
Fasiken vilken snygg hoj du har :yoparty :Bugar

Tror dock att motivet kunde ha gjort sig bättre om du kunnat experimentera med att justera bländare, slutartid, ISO-värde m.m. manuellt. Det ger ju helt nya möjligheter. Ett polariseringsfilter hade gjort susen med.

Systemkamera är mer sport :)

Nu är det bestämt. En CASIO EX-Z40 får det bli!
Har nu sett många bilder från en liknande model och är mycket nöjd med dem. Visst kanske man får bättre bilder av en större kamera, men grejen är den att har jag en stor kamera så är chansen att jag har med den när fototillfället tittar fram ganska liten. Alltså, hällre en halvbra bild än ingen bild alls!
Tack för hjälpen allihop :tummenupp

Vill du ha en kamera som är startsnabb så ta en G400. 0,7 se från att du öppnar luckan tills du kan ta en bild.. Öppna ta en bild, stäng på ca 2 sekunder.

Wille skrev:
Vill du ha en kamera som är startsnabb så ta en G400. 0,7 se från att du öppnar luckan tills du kan ta en bild.. Öppna ta en bild, stäng på ca 2 sekunder.
Thanx :)

Nu har jag i alla fall handlat den lille, får den inte än. Fylla år grej lixom :)

akora skrev:
Nu är det bestämt. En CASIO EX-Z40 får det bli!
Har nu sett många bilder från en liknande model och är mycket nöjd med dem. Visst kanske man får bättre bilder av en större kamera, men grejen är den att har jag en stor kamera så är chansen att jag har med den när fototillfället tittar fram ganska liten. Alltså, hällre en halvbra bild än ingen bild alls!
Tack för hjälpen allihop :tummenupp
Hoppas du blir nöjd nu :tummenupp
//Tobbe

nomolas skrev:
Jag har en Minolta DiMage Z1 3,2 megapixels och 10 ggr optisk zoom, funkar prima! :tummenupp

Hur är det att ta bilder på objekt i rörelse med den? Funderar på en i Z-serien, men priset skiljer ju en hel del... Och kvalitén också, kanske?

Någon som har testat dessa kameror?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...