Digitalkamera HJÄLP!!!

Syss skrev:
Hur är det att ta bilder på objekt i rörelse med den?

Hur menar du? Alla kameror borde väl kunna ta bilder på objekt i rörelse så länge slutartiden går att ställa in? Det underlättar ju dock om den har en snabb autofokus. Kolla på www.dpreview.com, dom skriver bra recensioner.

Någon som har en dimage G600?
Mina bilder blir inte så bra med den, fattar inte vad jag gör för fel..

Mitten på kortet blir knivskarpt medans ytterkanterna blir lite suddiga.
Hur ska man få focus på hela kortet :va

Ps ja ja har läst instruktionsboken men jag blev inte klokare på det Ds

Jag hade Minolta DiMage med 5 megpixlar (heter val G500 da) Tycker den funkade finfint. Det blev riktigt snygga bilder med den basta upplosningen och den var ratt smidig. Tyvarr snodd har i Barca av nat klafingrit as men koper jag en ny blir det nog den med 6 megapixlar.

stony skrev:
Någon som har en dimage G600?
Mina bilder blir inte så bra med den, fattar inte vad jag gör för fel..

Mitten på kortet blir knivskarpt medans ytterkanterna blir lite suddiga.
Hur ska man få focus på hela kortet :va

Ps ja ja har läst instruktionsboken men jag blev inte klokare på det Ds

Bilder på digitalkameror tenderar till att vara oskarpa i kanterna. Har att göra med ljusets infallsvinkel på sensorn eller nått. Det är nog en fråga om kvalitet helt enkelt. (Om det nu inte är väldigt stor skillnad)

eisbaer skrev:
Hur menar du? Alla kameror borde väl kunna ta bilder på objekt i rörelse så länge slutartiden går att ställa in? Det underlättar ju dock om den har en snabb autofokus. Kolla på www.dpreview.com, dom skriver bra recensioner.

Jag kan ju ingenting om sånt här, men jag vill lära mig, det är därför jag frågar... :7peta Med den kamera jag har nu blir hojarna sneda, ju. :näsblod Antar att allt är bättre än den, men jag vill ju inte köpa en skitkamera om jag nu ska slänga ut några tusen på en...
Som om jag skulle märka någon skillnad i kvalité, iofs. :huvet

Syss skrev:
Jag kan ju ingenting om sånt här, men jag vill lära mig, det är därför jag frågar... :7peta Med den kamera jag har nu blir hojarna sneda, ju. :näsblod Antar att allt är bättre än den, men jag vill ju inte köpa en skitkamera om jag nu ska slänga ut några tusen på en...
Som om jag skulle märka någon skillnad i kvalité, iofs. :huvet

Blir dom sneda? =) Om du ska fota saker som rör sig och vill att motivet ska vara skarpt måste du anpassa inställningarna efter det. Ofta finns det olika "program" på kameran typ, sport, landskap, barn. Dessa program är förinställda med t ex lämpliga slutartider för området. Annars så går det med största sannolikhet på alla nyare kameror (som inte är skitbilliga) att ställa sånt manuellt. Är ofta ganska enkelt fast det är ju mkt som spelar in (ljuset framförallt).

Vad har du för kamera?

Köp dig en Kodak DX6490 för 3000.

10x zoom, 4,2 megapixlar och så manuella inställningar om man vill. Det enda som man saknar på den är manuell focus men du verkar vara novis och då är det i flesta fall onödigt.

Titta in på min fotosession på farsans CBR 954.. den tar otroligt bra bilder:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=75566

Har fotat cirka 2000 problemfria bilder. Den här kameran är perfekt för den som inte ännu är redo för en DSLR. Kodaken har gjort sitt för mig och jag ska updatera mig till antingen en EOS 350D eller en Nikon D70.

eisbaer skrev:
Blir dom sneda? =) Om du ska fota saker som rör sig och vill att motivet ska vara skarpt måste du anpassa inställningarna efter det. Ofta finns det olika "program" på kameran typ, sport, landskap, barn. Dessa program är förinställda med t ex lämpliga slutartider för området. Annars så går det med största sannolikhet på alla nyare kameror (som inte är skitbilliga) att ställa sånt manuellt. Är ofta ganska enkelt fast det är ju mkt som spelar in (ljuset framförallt).

Vad har du för kamera?

Jag var snål för några år sedan och skulle testa digitalt, och införskaffade en Trust730S.... Nu var väl inte det så intelligent, men visst, jag har kommit till insikt nu. :näsblod
Eller, rättare sagt, jag vill ha en bättre kamera. Och gränser går som ALLRA mest vid 3500:-....

Skulle vilja ha någon slags kamera där man kan börja leka lite med olika slutarinställningar och vad annars man nu kan pilla med, men det får inte vara FÖR kvalificerat eftersom jag inte sysslat med något fotograferande i någon större skala förr.

H4 skrev:
Köp dig en Kodak DX6490 för 3000.

10x zoom, 4,2 megapixlar och så manuella inställningar om man vill. Det enda som man saknar på den är manuell focus men du verkar vara novis och då är det i flesta fall onödigt.

Titta in på min fotosession på farsans CBR 954.. den tar otroligt bra bilder:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=75566

Har fotat cirka 2000 problemfria bilder. Den här kameran är perfekt för den som inte ännu är redo för en DSLR. Kodaken har gjort sitt för mig och jag ska updatera mig till antingen en EOS 350D eller en Nikon D70.

Tjenare, vilka bilder! Motivet var ju inte heller fel... :drool
Det är typ något sådant jag är ute efter... :tummenupp

Så du ska byta upp dig? Då ska du väl sälja Kodaken väldigt billigt? ;)

Syss skrev:
Tjenare, vilka bilder! Motivet var ju inte heller fel... :drool
Det är typ något sådant jag är ute efter... :tummenupp

Så du ska byta upp dig? Då ska du väl sälja Kodaken väldigt billigt? ;)

Jag skulle rekommendera Olympus C-765 framför Kodaken även om den är bra.

Är mindre, väger mindre, bättre närgräns, USB 2.0, bättre ljusstyrka på optiken, bätre bildkvalitet. Något billigare dessutom.

Men frågan är om det är kameran för dig. Vad ska du använda den till? Är det något du tycker är viktigare än annat? Vikt/storlek/zoom/pris? Du kan få en bra digitalkamera under 2000.

eisbaer skrev:
Jag skulle rekommendera Olympus C-765 framför Kodaken även om den är bra.

Är mindre, väger mindre, bättre närgräns, USB 2.0, bättre ljusstyrka på optiken, bätre bildkvalitet. Något billigare dessutom.

Men frågan är om det är kameran för dig. Vad ska du använda den till? Är det något du tycker är viktigare än annat? Vikt/storlek/zoom/pris? Du kan få en bra digitalkamera under 2000.

Hm, jag tar mest kort på bilar o hojar, så det måste den funka till. Helst vara ganska snabb, då jag vill ta flera bilder i serie, typ. Jag vill också kunna ta bilder på hojar i farten, det är ju det jag huvudsakligen vill, faktiskt... :tungan Och så kanske vissa bilder där även folk är med. Kunna filma korta snuttar.
En del zoom, storlek o vikt spelar ingen större roll, pris är som sagt absolut max 3500:-
Färgerna måste bli bra, inte bleka eller så.
Och så lite funktioner som man kan "leka lite" med, jag vill ju lära mig fotografering. :)

Egentligen har jag inte så höga krav, allting är bättre än det jag har nu. :tummenupp

Syss skrev:
Hm, jag tar mest kort på bilar o hojar, så det måste den funka till. Helst vara ganska snabb, då jag vill ta flera bilder i serie, typ. Jag vill också kunna ta bilder på hojar i farten, det är ju det jag huvudsakligen vill, faktiskt... :tungan Och så kanske vissa bilder där även folk är med. Kunna filma korta snuttar.
En del zoom, storlek o vikt spelar ingen större roll, pris är som sagt absolut max 3500:-
Färgerna måste bli bra, inte bleka eller så.
Och så lite funktioner som man kan "leka lite" med, jag vill ju lära mig fotografering. :)

Egentligen har jag inte så höga krav, allting är bättre än det jag har nu. :tummenupp

Okej, Canon PowerShot A95 är ett siiiitbra val. Den är snabb (inte supersnabb men snabb) med bra sekvenstagning och mkt bra bildkvalitet. Hyffsad zoom, liten och nätt =) Kostar 3000.
"Negativt" med den är att den drivs med AA-batterier och varken batteriladdare eller batterier ingår. Dock är batteritiden väldans bra!

Varken Olympusen eller Kodaken är nå vidare på sekvenstagning.

Last edited:
Ville bara sticka in huvudet för att säga två saker:

Första: Skoj att det blivit liv i denna tråden igen :)

Andra: Sony kommer med en brutalt CP bra kamera i sommar, så jag rekomenderar de som vill ha en bra kamera att vänta några veckor till. Den är iofs ganska dyr men den är riktigt bra.

eisbaer skrev:
Okej, Canon PowerShot A95 är ett siiiitbra val. Den är snabb (inte supersnabb men snabb) med bra sekvenstagning och mkt bra bildkvalitet. Hyffsad zoom, liten och nätt =) Kostar 3000.
"Negativt" med den är att den drivs med AA-batterier och varken batteriladdare eller batterier ingår. Dock är batteritiden väldans bra!

Varken Olympusen eller Kodaken är nå vidare på sekvenstagning.

Ska kolla upp det! :tummenupp
Ser att den finns för 2400:- på pricerunner, det är ju helt okej. :)

Tack för hjälpen!

akora skrev:
Ville bara sticka in huvudet för att säga två saker:

Första: Skoj att det blivit liv i denna tråden igen :)

Andra: Sony kommer med en brutalt CP bra kamera i sommar, så jag rekomenderar de som vill ha en bra kamera att vänta några veckor till. Den är iofs ganska dyr men den är riktigt bra.

Okej? Systemkamera eller?

eisbaer skrev:
Vad heter den? Massa megapixlar behöver inte vara bra vet du =) Måste ha en sensor som är anpassad för dem.
Jo jag vet, men folk blir ofta helt ifrån sig då en kamera skenar iväg på megapixlarna ;)
Kommer inte ihåg vad den heter, hade utbildning om den för några veckor sedan.
Riktigt bra!

Rasorblade skrev:
Hmm, vad/hur é snabb slutartid?? Tänkte köpa en Canon Powershot A85 med slutartid: 15-1/2000 sekunder
:confused:

Eller har någon ett bättre alternativ under 2k?

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/220197/details

Det där behöver du inte oroa dig över. Tror runt 1/800 (en åttahundradels sekund) är tillräckligt för de mesta fartfoton. Ska inte svära på det dock, kanske krävs kortare om man ska fånga en snabb hoj men 1/2000 räcker!

15-1/2000 innebär helt enkelt den tiden slutaren är öppen. Dvs om du låter den vara öppen i 15 sekunder så hinner allt på bilden röra sig i 15 sekunder. Lång slutartid kräver stativ och fast motiv om du nu inte vill skapa oskärpa. Har du den öppen i en tvåtusendelssekund så hinner inte motivet så långt under den tiden om du förstår =)

Under 2000 skulle jag rekommendera Dimage 530 http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/g530.php
Väldigt snabb!, helt okej bildkvalitet. Vet inte hur många kort sekvenstagningen är på dock. Kostar 2000 cirkus.

Edit. Missade A85an. Den har utgått men om den är ungefär lika bra som 95an så är det ett bra köp.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph