Dieseltråden.

Jag skulle vilja ha en BM430 som gårdstraktor.
Jag älskar den maskinen. Lagom liten, lagom stor.

Drar betydligt mindre bränsle vid vedmaskinen än 650n också.

En trecylindrig Perkins levererar vrid till ett mysigt dunkande utan att bry sig om att tulla på dieseln.
Otroligt trevliga maskiner.
Väljer man en Massey Ferguson 135, 240 eller liknande, så har man en traktor som tar över många sysslor.

Ljummet öl, polisonger och svängig musik.
 
Det här är lite Beppe Wolgers-känsla för oss sextiotalister...
Låter fint, lite som den BM vi 'lånade' från kamratens fars brädgård när vi skulle bygga trädkoja. Innan avfärd spändes ståltråd genom en grov fjäder vid dieselpumpen så den inte kunde sträckas. Sedan brakade vi iväg med kamraten vid ratten och ett lass brädor plus tre 12/13-åringar som studsade runt på flakvagnen. BM:en gick betydligt fortare än vad som var lämpligt på de små grusvägar vi valt för att slippa träffa på några poliser.
 
Hittade äntligen truckerlåten med dieseltema jag hörde på en fest för typ 100 år sedan. "Stick Shift!
Den har allt! Amerikansk gammal lågvarvig lastbilsmotor med det skönt slöa soundet, klonk från osynkad låda, snutjag ...och nice bopp.
http://www.youtube.com/watch?v=9CNcehcJayc

"Stick shift" betyder alltså manuell låda för de som inte visste det.
 
Last edited:
Jag hittade din Förd igår Teo fast med norsk regplåt.
Rätt modell
rätt motor
rätt flak
rätt färg
tom samma lampor och höjd på däck dock lite fjantigare fälgar men annars exakt likadan som din, jag stog bara å dregglade så jag glömde ta bild på den :huvet
 
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.
 
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.

Motorn lär nog gå men räkna med igensatt bränslefilter och ökat slitage på pump och spridare. Inte värt det.
 
Motorn lär nog gå men räkna med igensatt bränslefilter och ökat slitage på pump och spridare. Inte värt det.

Går den på det torra miljöblasket dom kallar diesel på macken så lär inte pumpen slitas mer med nånting som smörjer. Sen lär man ju inte ska köra på ren spillolja...
Beror ju på vad han menar med modern diesel, eftersom han inte skriver vad det gäller för bil/motor är det rätt svårt att gissa.
 
Går den på det torra miljöblasket dom kallar diesel på macken så lär inte pumpen slitas mer med nånting som smörjer. Sen lär man ju inte ska köra på ren spillolja...
Beror ju på vad han menar med modern diesel, eftersom han inte skriver vad det gäller för bil/motor är det rätt svårt att gissa.

Problemet med slitage kommer av partiklarna i spilloljan, allt kommer inte fastna i filtret.

Är det så pass modernt som commonrail eller annat med extrema tryck så kanske pumpen tar direkt skada av så pass tjock olja dessutom. Men det är ren spekulation från min sida.
Vill man absolut köra på spillolja så är välfiltrerad begangnad frityrolja bättre än gammal motorolja iaf.
 
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.

Problemet med spillolja är att filtren sätter igen fort, samt att smörjoljor (redan innan de blivit begagnade) har högre ask- och kokstal än mer dedikerade dieselbränslen. Det blir lätt sotkrona på spridarna samt intern igenkoksning. Speciellt moderna dieselmotorer med höga insprutningstryck och härav små men månghåliga spridarmunstycken lider mer av lågvärdiga bränslen.

Tändkulemotorer och liknande allätare hade låga insprutningstryck, ett enda stort spridarhål per cyl osv. De litade dessutom (tac vare det låga varvtalet) mer till förångning i förbränningsrummet, för att kompensera för den dåliga tryckförstoffningen (spridarfinfördelningen) av bränslet. På tändkulemotorer är det dessutom lätt att rycka spridarna och rengöra, det gjorde fiskarna tom ofta till sjöss eller bönderna ute i skogen, när det begav sig.

Tror det är bättre att du satsar på att förestra vegoljor eller kör på billigare eldnings-/marinbunkeroljor (destillat typ gasoil) om du vill spara pengar och har kontakter.

Spillolja är ju väldigt ospecificerat, det kan innehålla motorolja, transformatorolja, kylkompressorolja, hydraulolja, oljesludge, skärolja osv.
 
Last edited:
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.

Ska du blanda det i dieseln så rekommenderar jag en centrifug för att få bort partiklar.

Jag har en ev tillsalu.

Har haft den till att rena gammal frityrolja i min gamla Golf Mk2 TD med 2 tanksystem. (RIP)

Finns lite matnyttigt här inne.

http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se
 
Problemet med spillolja är att filtren sätter igen fort, samt att smörjoljor (redan innan de blivit begagnade) har högre ask- och kokstal än mer dedikerade dieselbränslen. Det blir lätt sotkrona på spridarna samt intern igenkoksning. Speciellt moderna dieselmotorer med höga insprutningstryck och härav små men månghåliga spridarmunstycken lider mer av lågvärdiga bränslen.

Tändkulemotorer och liknande allätare hade låga insprutningstryck, ett enda stort spridarhål per cyl osv. De litade dessutom (tac vare det låga varvtalet) mer till förångning i förbränningsrummet, för att kompensera för den dåliga tryckförstoffningen (spridarfinfördelningen) av bränslet. På tändkulemotorer är det dessutom lätt att rycka spridarna och rengöra, det gjorde fiskarna tom ofta till sjöss eller bönderna ute i skogen, när det begav sig.

Tror det är bättre att du satsar på att förestra vegoljor eller kör på billigare eldnings-/marinbunkeroljor (destillat typ gasoil) om du vill spara pengar och har kontakter.

Spillolja är ju väldigt ospecificerat, det kan innehålla motorolja, transformatorolja, kylkompressorolja, hydraulolja, oljesludge, skärolja osv.

Men han skrev ju "motorolja".
Jag har en elektrisk pump med filter (vanligt oljefilter).
Kan mycket väl tänka mig att blanda en procent eller så i dieseln.
Ingen större besparing med en liter/tank, men varför inte?
 
Men han skrev ju "motorolja".
Jag har en elektrisk pump med filter (vanligt oljefilter).
Kan mycket väl tänka mig att blanda en procent eller så i dieseln.
Ingen större besparing med en liter/tank, men varför inte?

Ett vanligt motoroljefilter filtrerar bort partiklar ner till 20-50 micron vilket bör vara ca 10ggr större än pump/spridare tycker är ok. Förhoppningsvis tar bränslefiltret hand om det men det lär sätta igen rätt fort isf.
 
Men han skrev ju "motorolja".
Jag har en elektrisk pump med filter (vanligt oljefilter).
Kan mycket väl tänka mig att blanda en procent eller så i dieseln.
Ingen större besparing med en liter/tank, men varför inte?
Ok, missade det.
Ja är det ren motorolja som spilloljan innhåller, då har man ju uteslutit en massa oklarheter.
Men fortfarande högt ask och kokstal, så bättre med tvåtaktsolja eller naftenbasolja utan tillsatser om man bara vill ha tillsats för smörjning. Och då räcker det med säg 0.5-1%. Additivpaketet är ju i princip linjärt mot asktalet i en motorolja. Så det smutsar ned motorn. Tror den kostnaden överstiger besparingen, om man nu inte kör ned skrotbilar och inte tar höjd för underhållet i budgeten
 
Last edited:
Back
Top