Dieseltråden.

Ja alltså det var främst beggad motorolja jag tänkte på. Fordonet kanske nån halvrisig 90-talsjapan.
Ett vanligt sketet standardbränslefilter kostar ju inte så många kronor. Räcker det för att få bort skadliga fasta partiklar?
Går det köra på 50/50 diesel/olja?

Om inte, kan man tanka oljan i farsans Belarus?
 
Här är krabaten. det visade sig ju vara en blandning mellan ottomotor och diesel. Imponerande prestanda, går på de flesta bränslen: bensin, flygfotogen, diesel, natobränsle etc.

http://www.2si.com/460_mf_spec.htm

Den remdrivna saken vid sidan av topparna är en kompressor för spolluft till spridarkanalerna i topparna. Samma system spm Piaggio använder, sk FAST-isprutning: “Fully Atomized Stratified Turbulence. De två övre K&N-filtren är alltså för denna luft. Huvudmängden av förbränningsluften tas in genom ett reedventilförsett spjällhus i vevhusen. Vanlig vevhusspolning med överströmmare mao.

Helt elektronisk styrd med bla bränsle- och tändmapp i mjukvara.

Notera twinspark-topparna :D

Ska bli kul att få höra hur spektaklet låter.
>3 år!
Hur gick det nurå?!
 
Projektet avbröts. Jag bedömde motorn för opålitlig som drivkälla. Kallstartsproblem, igensotning av stift på låglast etc. Dvs ungefär samma nackdelar som gjorde att den liknande Hesselmanmotorn konkurrerades ut av dieselmotor på 40-50-talet

Denna motortyp har dock en annan feature, den kan gå på både diesel och bensin, och alla blandningar av båda. Så för sådana applikationer är den nog fortfarande en bra grej. Vårt projekt var dock inriktat på dieselolja enbart, så multifuel-fördelen var helt onödig i vårt fall. Motorn utvärderades mtp att den har så lågt vikt/effektförhållande i förhållande till motsvarande dieselmotorer.
Jag såg en risk för alltför stor andel oplanerat underhåll. Det vart bara testmotorn inköpt. Blir konventionell 4T dieselmotor för serieproduktionen.



>3 år!
Hur gick det nurå?!
 
Last edited:
Eller så börjar man destillera plast :banana... http://existenz.se/out.php?id=56711

Kul grej. Bra med mindre sopberg.
Men det skulle släppa ut 80% mindre CO2 som olja än som plast när man eldade det, det får jag inte riktigt ihop. Och om man värmer plasten med japansk el så går det nog åt mer olja/naturgas för att göra elen än man får ut ur plasten. I de delar av välden som inte har i princip fri tillgång till förnyelsebar el måste det väl vara bättre att elda upp plasten i ett värmekraftverk?
 
Hoppar in här och hoppas att någon kanske har ett svar. Har en BMW 530d med dieselbox, som helt plötsligt börjat säga (ibland, inte alltid) "fuel injection system" när man gasar på, och då blir alldeles, alldeles orkeslös.. Den gör det bara ibland, långt ifrån alla gånger. Varför? :(
 
Hoppar in här och hoppas att någon kanske har ett svar. Har en BMW 530d med dieselbox, som helt plötsligt börjat säga (ibland, inte alltid) "fuel injection system" när man gasar på, och då blir alldeles, alldeles orkeslös.. Den gör det bara ibland, långt ifrån alla gånger. Varför? :(

Prova att köra utan trimlådan och se om den uppför sig likadant.

Du kan även låta någon läsa ur ecu vad den tror är felet.
 
Hoppar in här och hoppas att någon kanske har ett svar. Har en BMW 530d med dieselbox, som helt plötsligt börjat säga (ibland, inte alltid) "fuel injection system" när man gasar på, och då blir alldeles, alldeles orkeslös.. Den gör det bara ibland, långt ifrån alla gånger. Varför? :(

Pc:
http://www.ebay.co.uk/itm/Bluetooth...iagnostic_Tools_Equipment&hash=item3a68cb8da9

Android: http://www.ebay.co.uk/itm/Android-T...iagnostic_Tools_Equipment&hash=item4ab9fdddb6
Funkar fint!
Då kan du kolla och nolla felkoder samt även kolla laddtryck och lite annat roligt.
 
Ja, jag är inte efterbliven.

Ledsen om jag framstod som dryg, men konstigare saker har hänt, även bland personer med dokumenterade kunskaper.

Anledningen till rågan var att om den bara gjorde 70 med den urkopplad är det något mysko om den går med den i.

Jag skulle kolla upp felkoder utan den i kopplad, kan ju vara tryckgivare eller liknande om den funkar med den i.
 
Ledsen om jag framstod som dryg, men konstigare saker har hänt, även bland personer med dokumenterade kunskaper.

Anledningen till rågan var att om den bara gjorde 70 med den urkopplad är det något mysko om den går med den i.

Jag skulle kolla upp felkoder utan den i kopplad, kan ju vara tryckgivare eller liknande om den funkar med den i.

Jag vet att folk i regel är efterblivna, men jag har kort stubin och hann surna till lite.. Sorry!
Felkoder som den är nu (med den i) är det alltså ingen mening med? Den plingar till och så står det fuel injection system i displayen, och då blir den lika slö som utan den. Köpte den med boxen till, men den satt inte i från början. Sjukt stor skillnad på hur den var original och med boxen i, men jag är inte riktigt nöjd med de där "pop-up-meddelandena"... :gnissla
 
Hoppar in här och hoppas att någon kanske har ett svar. Har en BMW 530d med dieselbox, som helt plötsligt börjat säga (ibland, inte alltid) "fuel injection system" när man gasar på, och då blir alldeles, alldeles orkeslös.. Den gör det bara ibland, långt ifrån alla gånger. Varför? :(

Med lite otur så är det pumpen.
 
Jag vet att folk i regel är efterblivna, men jag har kort stubin och hann surna till lite.. Sorry!
Felkoder som den är nu (med den i) är det alltså ingen mening med? Den plingar till och så står det fuel injection system i displayen, och då blir den lika slö som utan den. Köpte den med boxen till, men den satt inte i från början. Sjukt stor skillnad på hur den var original och med boxen i, men jag är inte riktigt nöjd med de där "pop-up-meddelandena"... :gnissla
Utan skall den ju gå som en original, men ta bort den töm minnet och läs ut igen. Tar inte längre tid än att bara läsa ut.

Nisse kan tyvärr ha rätt, något i pumpen verkar inte stå rätt till men kolla vad.
 
Utan skall den ju gå som en original, men ta bort den töm minnet och läs ut igen. Tar inte längre tid än att bara läsa ut.

Nisse kan tyvärr ha rätt, något i pumpen verkar inte stå rätt till men kolla vad.

Jag hatar bilar... :( Har alltid sådan otur med de.. :gnissla
 
Jag hatar bilar... :( Har alltid sådan otur med de.. :gnissla

Låt mig gissa, din förra bil krånglade oxå?


Det var en bumse det oxå va?


Vill du göra ett test utan att krångla så byt map-sensorn på insuget för att testa, antar att det är en pryl boxen lurar.
 
Testa att dränera bränslefiltret från vatten.
Har råkat ut för det en firmabil jag hade för några år sen.

annars så regga dig på dieselclubsweden.se så ska du nog kunna få lite hjälp därinne.

Läste lite och det kan vara vad som helst iom att vi inte fått fram felkoden.
Så en felsökning är inte fel.
 
Back
Top