Dieseltråden.

Vad är problemet?
Dåliga jämfört med vad?
Cummins i allmänhet eller bara de motorerna?
Jag trodde att det var bra skit.

Nu har jag bara jobbat med marinmotorerna, men de är fruktansvärt tungjobbade, inte alls byggda för att skruva på. Kylvatten och oljeläckage inträffar åtminstone 2 gånger i månaden och det tar ca 2 dagar att riva/demontera för att skifta o-ringar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men till och med Caterpillar är bättre (mindre dåligt) De har dock inget att sätta emot Wärtsilä, MAN, MAK eller Bergen diesel. Anledningen att det sitter Cummins på den båt jag jobbar på var att det var det enda som fanns på lagerhyllan, kvalitetsmotorer från tex Wärtsilä var det nästan två års väntetid på.
 
Nu har jag bara jobbat med marinmotorerna, men de är fruktansvärt tungjobbade, inte alls byggda för att skruva på. Kylvatten och oljeläckage inträffar åtminstone 2 gånger i månaden och det tar ca 2 dagar att riva/demontera för att skifta o-ringar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men till och med Caterpillar är bättre (mindre dåligt) De har dock inget att sätta emot Wärtsilä, MAN, MAK eller Bergen diesel. Anledningen att det sitter Cummins på den båt jag jobbar på var att det var det enda som fanns på lagerhyllan, kvalitetsmotorer från tex Wärtsilä var det nästan två års väntetid på.

Åfan.
Då lärde man sig något nytt.
Tack.
 
Nu har jag bara jobbat med marinmotorerna, men de är fruktansvärt tungjobbade, inte alls byggda för att skruva på. Kylvatten och oljeläckage inträffar åtminstone 2 gånger i månaden och det tar ca 2 dagar att riva/demontera för att skifta o-ringar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men till och med Caterpillar är bättre (mindre dåligt) De har dock inget att sätta emot Wärtsilä, MAN, MAK eller Bergen diesel. Anledningen att det sitter Cummins på den båt jag jobbar på var att det var det enda som fanns på lagerhyllan, kvalitetsmotorer från tex Wärtsilä var det nästan två års väntetid på.

Du glömmer ju ett gammalt nerlagt fint Svenskt märke som vi har i 2 pråmar, Hedemora!!!

Tillägg till Cumminshatet är ju att Engelsmännen inte kan lära sej att använda mm, lite kul när man får byta verktyg från tum till millimeter när man skruvar på den TYSKA kvalitetsgrävmaskinen.
 
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?
 
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?

Bägge diesel?

Man tar ut mer effekt.
Därför att det finns i princip inga emissionskrav på sjön och heller inte samma krav på livslängd och bränsleförbrukning.
 
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?

Der brukar väl vara andra kammar för flackare momentkurva?
 
Der brukar väl vara andra kammar för flackare momentkurva?

Kortare duration, inget luftfilter, större förgasare (obegripligt för mig) och färskvattenkylning.
Båda var bensinare.
Effekten på 350n (som var helt uppfrätt invändigt trots att den bara gått i sötvatten) vet jag inte, men 305an var en vanlig, otrimmad capricemotor med holleyförgasare - ungefär 200 hk.
 
Vad är det för effekt på en sån? Vridet är säkert helt tillräckligt för alla tänkbara behov.

Powerstroke 94-97 har 215 hästar original men det är ganska lätt att skrämma upp den. Fast inte lika lätt eller billigt som att få fart på en cummin varför många tjör just cummin på strippen.
 
Jag har sett ett antal Dodge Ram med cummins diesel till salu på blocket. Är det något att ha och vad skall man se upp med? Kan man använda en 2wd på vintern eller ska man satsa på 4wd (drar väl mer soppa). All info mottages tacksamt.:Bugar
 
Jag har sett ett antal Dodge Ram med cummins diesel till salu på blocket. Är det något att ha och vad skall man se upp med? Kan man använda en 2wd på vintern eller ska man satsa på 4wd (drar väl mer soppa). All info mottages tacksamt.:Bugar

Om du behöver 4wd för den vinter som blir i Staffanstorp, då blir jag rädd!
 
Jag har sett ett antal Dodge Ram med cummins diesel till salu på blocket. Är det något att ha och vad skall man se upp med? Kan man använda en 2wd på vintern eller ska man satsa på 4wd (drar väl mer soppa). All info mottages tacksamt.:Bugar

Det är bra skit. Jag gillar den tidigare 12-ventilsmotorn bättre än 24-ventilaren. Desutom har 12-ventilaren bättre dieselpump, inte för att det borde vara något fel på den nyare men ändå.

Skulle satsa på 4x4 i alla fall. Jag kör till 98% med 2wd men i några fall har 4x4:an varit oumbärlig. Dessutom får man ut mer av motorn om man skall dra tunga saker eller folk upp ur diken + att den är betydligt lättare att bli av med.

Hittar du en b-reggad till bra pris så slå till. Dessa går som smör...
 
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?

Det brukar ju bla vara vattenkylda grenrör, då kallade limpor, plus raisers eller knän för att få i sjökylvattnet i avgasslangarna. Sjövattenpump, värmeväxlare, ofta gnistskyddad generator och startmotor, ibland flamskydd isf luftfilter. Oljekylare som växlar mot sjövattnet, ibland större tråg samt ibland pump/suganordning för att kunna byta olja.
 
w123

Hoppas Jörgen inte blir sur nu...:gnissla

[YOUTUBE-ID]24afjVqm2Uw[/YOUTUBE-ID]

Går hyfsat brett:näsblod
 
Hoppas Jörgen inte blir sur nu...:gnissla

[YOUTUBE-ID]24afjVqm2Uw[/YOUTUBE-ID]

Går hyfsat brett:näsblod

Den var upp för några inlägg sedan.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4909270#post4909270

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4912807#post4912807

Men det låter inte som han har skrämt originalmotorn, dvs den den femcylindriga trelitersmotorn med järntopp, dvs OM617.

Jag tycker på ljudet mer att det låter som den nyare motorn som kom i 124-karossen. Dvs den sexcylindriga kortslagiga OM 603 eller OM 606 med alutopp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top