Dieseltråden.

Vad tror dieselmaffian om o köpa en Dodge Ram med 24V cumminsdieseln årsmodell -00. Bilen har gått 35000 mil, lådan är renoverad för över 50k med kvitto på boulder maskin för 5000 mil sen, då byttes även insprutningspumpen (VP44 säger mig inget) och turbon.

Är det safe, eller ska jag backa? Bilen är grymt fin, och allt fungerar som det ska.
 
Hallå diesel gubbar!

Jag har kompletterat fordonsparken med en andra diesel, en Cheva 3500 6.5 -98

Behöver hjälp med tips för byte av dieselpumpen... Någon vis och erfaren?
Läge att köpa pump från US and A eller renoverad här hemma?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.
 
tjena grabbar.

för ett tag sedan läste jag diskussioner kring injection cleaner för dieselmotorer här på sporthoj. hittar dock inte inläggen längre.

jag har en a4 1,9tdi -98 som rullat massor med mil. tänkte unna den någon tillsats i tanken, finns det något som fungerar?
 
Hallå diesel gubbar!

Jag har kompletterat fordonsparken med en andra diesel, en Cheva 3500 6.5 -98

Behöver hjälp med tips för byte av dieselpumpen... Någon vis och erfaren?
Läge att köpa pump från US and A eller renoverad här hemma?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Tjöp på ijbäj! Billigt å bra! De där pumparna suger luft efter en 20k mil sådär och då är det byte eller renovering som gäller. Jag skulle köpa en ny och börja från ny kula SAS.
 
Nu kan ni få chansen att ge tips till en oinvigd.

Jag är svårt sugen på 4x4 diesel, i värstafall kan jag tänka mig en stor bensin 8 också men helst diesel.

Vad ska jag ha?
Det ska vara stort, v8, helst suv typ tahoe eller suburban men flak kan funka också, amerikanskt & jag har inte obegränsad ekonomi så det får inte bralla iväg i pris ca 150000:- typ.

Kom gärna med tips & tankar!!

Tack
 
Nu kan ni få chansen att ge tips till en oinvigd.

Jag är svårt sugen på 4x4 diesel, i värstafall kan jag tänka mig en stor bensin 8 också men helst diesel.

Vad ska jag ha?
Det ska vara stort, v8, helst suv typ tahoe eller suburban men flak kan funka också, amerikanskt & jag har inte obegränsad ekonomi så det får inte bralla iväg i pris ca 150000:- typ.

Kom gärna med tips & tankar!!

Tack

Leta efter en Ford Excursion. Det är den största suven som finns. Byggt på F250-chassit. Finns både med 7.3-turbodiesel eller som här med V10 :)

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_excursion_4x4_30453776.htm?ca=11&w=3
 
Hört skräckhistorier om dyra avancerade dieselpumpar som havererat på moderna dieselbilar. Är det något man ska dra öronen åt sig om man funderar på att köpa en modernare dieselbil idag?

Är drift/service kostnaderna ungefär likadana för en bensin kontra diesel motor om vi utgår från samma bilmärke. T ex en Mercedes eller BMW för sakens skull.

Min erfarenhet av dieselbilar sträcker sig inte längre än någon hyrbil här hemma eller söderut. Antar att man kan strunta i historierna hur det var att äga en dieselbil för 30 år sedan där värme och kallstarter var ett bekymmer.
 
Leta efter en Ford Excursion. Det är den största suven som finns. Byggt på F250-chassit. Finns både med 7.3-turbodiesel eller som här med V10 :)

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_excursion_4x4_30453776.htm?ca=11&w=3


Förstår att mitt tidigare inlägg kanske verkade lite lätt oresiöst men det var faktiskt menat.

Excursion är ett roligt alternativ tyvär så är den C-reggad vilket innebär att både jag & min kära sambo måste ta nya körkort...
 
Hört skräckhistorier....

Min pickis är iofs gammal(98) men den dieselpumpen kostar 30 000kr ny.
En bekant blev tvungen att byta pump på sin Nissan Patrol(som ju är JÄVLIGT bra bilar rent generellt) Det kostade 60 000(!)kr men gick på garantin.

Andra erfarenheter av Audi Allroad och VW gör att jag nog anser att diesel bilar generellt är dyrare att serva.

Tjöp på ijbäj! Billigt å bra! De där pumparna suger luft efter en 20k mil sådär och då är det byte eller renovering som gäller. Jag skulle köpa en ny och börja från ny kula SAS.

Jag är besviken Teo, jag trodde jag skulle få svar av dej inom 2 minuter då det gällde en diesel-pickis. Men eftersom det även gick två veckor innan jag såg ditt svar så är du förlåten.

Blev så att jag kollade ebay å blocket och var inne på att beställa från usa. Men hittade en pump från 05 som gått 7000Mil bara ett par mil här ifrån. Ägaren trodde den pajat och köpte ny, men det var boxen som hade gått på hans bil. Gav 2500:-, känns helt ok. (iofs vet jag inte om den funkar än för den ligger fortfarande bredvid bilen.:gnissla)
 
Last edited:
Förstår att mitt tidigare inlägg kanske verkade lite lätt oresiöst men det var faktiskt menat.

Excursion är ett roligt alternativ tyvär så är den C-reggad vilket innebär att både jag & min kära sambo måste ta nya körkort...

Nej, det behöver ni inte. Man måste ha C-kort för lastbilar över 3.5 ton, och den där väger inte 3.5 ton.
 
Nej, det behöver ni inte. Man måste ha C-kort för lastbilar över 3.5 ton, och den där väger inte 3.5 ton.

Excursions kan vara B eller C reggade. Den i annonsen är C-reggad och då behövs C-kort. Den har en totallvikt (och tjänstevikt) över 3,5ton
 
Last edited:
Jag är besviken Teo, jag trodde jag skulle få svar av dej inom 2 minuter då det gällde en diesel-pickis. Men eftersom det även gick två veckor innan jag såg ditt svar så är du förlåten.

Blev så att jag kollade ebay å blocket och var inne på att beställa från usa. Men hittade en pump från 05 som gått 7000Mil bara ett par mil här ifrån. Ägaren trodde den pajat och köpte ny, men det var boxen som hade gått på hans bil. Gav 2500:-, känns helt ok. (iofs vet jag inte om den funkar än för den ligger fortfarande bredvid bilen.:gnissla)

Grymt att det löste sig! Plocka ur den gamla pumpen, tvätta upp den och ställ den i bokhyllan. Cheyerna blir jättekåta om man har en dieselpump i bokhyllan.
 
Kan man regga om dom hur som helst?

Jag hade en C-reggad cheva som jag B-regga, men den hade fortfarande en vikt över 3500kg och för att få köra den på B-kort då måste man ha tagit b-kortet innan sep -96(om jag minns rätt), eller ha C-kort. Sedan är det inte klokt att b-regga en diesel (om den inte är gammal och skattebefriad) för skatten blir apdyr.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top