Dieselkonvertering

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Satt och drog en bira med ett par polare för ett par dagar sedan och kom in på en lustig diskution...
...kan man konvertera en bensinmotor till att bli en dieselmotor?

Eftersom jag saknar den teoretiska kunskapen om vad som exakt skiljer motortyperna åt så ber jag om hjälp här.

Jag vill också att man bortser från eventuell drivning av dieselpump etc.

Att öka kompressionen till 22:1 borde inte vara några större problem (eller i alla fall ett problem som faktiskt går att lösa), glödstift istället för tändstift likaså. Vad är det mer som skiljer motorerna åt? Antal kolvringar? Smörjning? Kamaxelslipning vet jag, men det är också ett problem som går att lösa...

Jag tänkte Hayabusamotor eftersom dem har stabila prylar original och att växellådan verkar hålla för allt och lite till.

Naturligtvis snackar vi turbodiesel :D

Jag tänkte 1300cc 150hk 400Nm borde inte vara några problem då man kan plocka 450hk ur 3000cc Mercedes diesel.

Snälla inga inlägg om besiktning och skit, vem fan bryr sig om det. Och att en hoj med motor som ovan blir okörbar spelar heller ingen roll, det är inte er fyllefantasi, det är min.

Har för mig att US-försvaret tog fram någon offroadare som går på diesel men vet inte om de konverterade eller byggde från grunden.

Några av problemen att lösa: Utmaningar som vi säger på jobbet.

En Diesel kräver i princip att den är långslagig. Det måste vara väldigt lite kylande ytor i förbränningsrummet.
Samt att det är inte så lätt att komma upp i 20:1 i komp. Detta kräver ett Platt förbränningsrum.
Eftersom att bränslet tillsätt direkt i förbränningsögonblicket måste man ha en virvelbildning på luften för att kunna utnyttja alla luft som finns att tillgå.
Förbränningstrycket är väldigt högt i en diesel, lager behöver dimantioneras upp. Vevstakar håller nog, eftersom att varvtalet inte kommer att bli så högt.
Har du satt ett glödstift i tändstiftshålet.... vart ska du sätta insprutaren då?
Några 400Nm går det heller aldrig att få ut ur en 1300cc´s motor. Det skulle vara med 2 stegs turboladdning och ett laddtryck på 8 bar.... typ!
Det går säkert att få igång en bensinmotor som har blivit koverterad.... Men glöm allt vad som gäller effektivitet.. och hållbarhet.
Men....En diesel i en MC, skulle vara kul att prova faktiskt. Men som verkligen är utvecklad för det.

Mats

Har för mig att US-försvaret tog fram någon offroadare som går på diesel men vet inte om de konverterade eller byggde från grunden.

De tog bla fram en tvåtakts tändstiftständ dieselelded motor som jag provkört. Har laddat upp bilder på den i dieseltråden.

Här är ett urartat men skönt dieselfall. Kunde inte låta bli :gnissla Rättshaverist som moddat sin Caterpillar. Polisen skjuter med allt de har och skickar tom in en väghyvel, men det hjälper ju inte...

[YOUTUBE-ID]24n77GgRtrw&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Lite basic grejs. För det första så lär man räkna litegrann. 400 nm och 150 hk. Vilka varvtal handlar det om tro? Är det möjligt för en dieselmotor?

Ponera att man har en grundmotor som har 200 nm i vridmoment och 150 hk. För att öka vridmomentet till det dubbla utan att öka effekten alls, så måste man i teorin halvera varvtalet, eftersom att effekten är summan av varvtalet och vridmomentet.

Nu orkar jag inte sätta mig och räkna med formler just nu, men dieselmotorer är inte så förtjusta i höga varv eftersom att man lär ha en pump som hinner med, alternativt commonrail-teknik. Så låga varv + högt laddtryck är melodin iallafall...

Så med detta i åtanke så lär man behöva byta till specialslipade kammar så man inte blåser igenom all luft på låga varv, vilket är resultatet om man överladdar och kör kammar med "vassa värden". Insprutningen klarar knappast att leverera diesel på ett bra sätt upp till det varvtal där busa-kammarna är avstämda :P

Kompressionstrycket måste ju vara hysteriskt högt för att få förbränningen så komplett som möjligt, så tjocka cylinderväggar och rejäla kraftiga kolvar är ett måste och då måste ju även veven + lagren tåla det. Motorn tänder ju med hjälp av värmen som uppstår av komptrycket.
Det gäller även att dra ihop motorn rejält så att den inte separerar sig av det höga trycket, men det är ju logiskt.

Men om man leker med tanken att man faktiskt lyckas bygga en sån motor så tillkommer ju fler problem. Men har man kommit såpass långt så är nog de problemen relativt enkla i jämförelse ;)

//Robert

Cheva konverterade sin bensin 350sb till diesel den hette 5.7dx eller nåt. Den blev känd som en riktigt urusel motor.

Mycke småskit o tänka på o m det ska funka bra.

http://members.tripod.com/~A350Diesel/disaster.html[/URL]

Vevlagren hade för liten yta på dessa.
Det är det vanliga felet när många försöker dieselkonvertera bensinare. De tänker inte på att påkänningarna på bottendelen mångdubblas.

Busan behöver inte dieselkonverteras för att få dessa värden, effekten är betydligt mer än 150 hp, och vridmomentet på bakhjulet är troligen högre än 400 Nm på alla växlar :)

Vevlagren hade för liten yta på dessa.
Det är det vanliga felet när många försöker dieselkonvertera bensinare. De tänker inte på att påkänningarna på bottendelen mångdubblas.

Enligt han skrev länken var det dessutom för klena topplocksbultar, klena bultar i ramlageröverfall, dålig bränslepumps konstruktion, dåliga topplockspackningar och även dålig dieselkvalite' i amerikat på 70-talet som bidrog till motorns dåliga rykte.

Enligt han skrev länken var det dessutom för klena topplocksbultar, klena bultar i ramlageröverfall, dålig bränslepumps konstruktion, dåliga topplockspackningar och även dålig dieselkvalite' i amerikat på 70-talet som bidrog till motorns dåliga rykte.

Ja veverna gick ner sig i förtid. Jag har en mycket kort tid som mycket ung ägt en Olds Delta 88 med 350 diesel :gnissla

Ja veverna gick ner sig i förtid. Jag har en mycket kort tid som mycket ung ägt en Olds Delta 88 med 350 diesel :gnissla

Nu tänkte jag skriva att det var en ocool bil, men så drog jag mig till minnes att min första bil var en ford scorpio 2.0 aut. Så jag får nog vara tyst:rolleyes:

Nåt som vore riktigt fränt är ju en dieselkonverterad HD. Vem skulle märka skillnaden? :D
En sån skulle jag lätt vilja ha...

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back