Faster
Snabbare än du!
Satt och drog en bira med ett par polare för ett par dagar sedan och kom in på en lustig diskution...
...kan man konvertera en bensinmotor till att bli en dieselmotor?
Eftersom jag saknar den teoretiska kunskapen om vad som exakt skiljer motortyperna åt så ber jag om hjälp här.
Jag vill också att man bortser från eventuell drivning av dieselpump etc.
Att öka kompressionen till 22:1 borde inte vara några större problem (eller i alla fall ett problem som faktiskt går att lösa), glödstift istället för tändstift likaså. Vad är det mer som skiljer motorerna åt? Antal kolvringar? Smörjning? Kamaxelslipning vet jag, men det är också ett problem som går att lösa...
Jag tänkte Hayabusamotor eftersom dem har stabila prylar original och att växellådan verkar hålla för allt och lite till.
Naturligtvis snackar vi turbodiesel
Jag tänkte 1300cc 150hk 400Nm borde inte vara några problem då man kan plocka 450hk ur 3000cc Mercedes diesel.
Snälla inga inlägg om besiktning och skit, vem fan bryr sig om det. Och att en hoj med motor som ovan blir okörbar spelar heller ingen roll, det är inte er fyllefantasi, det är min.
...kan man konvertera en bensinmotor till att bli en dieselmotor?
Eftersom jag saknar den teoretiska kunskapen om vad som exakt skiljer motortyperna åt så ber jag om hjälp här.
Jag vill också att man bortser från eventuell drivning av dieselpump etc.
Att öka kompressionen till 22:1 borde inte vara några större problem (eller i alla fall ett problem som faktiskt går att lösa), glödstift istället för tändstift likaså. Vad är det mer som skiljer motorerna åt? Antal kolvringar? Smörjning? Kamaxelslipning vet jag, men det är också ett problem som går att lösa...
Jag tänkte Hayabusamotor eftersom dem har stabila prylar original och att växellådan verkar hålla för allt och lite till.
Naturligtvis snackar vi turbodiesel
Jag tänkte 1300cc 150hk 400Nm borde inte vara några problem då man kan plocka 450hk ur 3000cc Mercedes diesel.
Snälla inga inlägg om besiktning och skit, vem fan bryr sig om det. Och att en hoj med motor som ovan blir okörbar spelar heller ingen roll, det är inte er fyllefantasi, det är min.
Rättshaverist som moddat sin Caterpillar. Polisen skjuter med allt de har och skickar tom in en väghyvel, men det hjälper ju inte...
Fast jag tänkte mer då på att konvertera en hd-motor, de är ju såå tjusiga. Äsch, jag är bara förvirrad efter provkörningen igår. Körde Suka gsxr1000, HD kvällsexpressen med kortkorta rör som levde fan och sen en vrod. Förutfattade meningar har bytts mot en spirande beundran...