Dewil´s SPORTster-projekt

Inte sugen på en proffsigt förädlad lampkeps till din sportster?
Man blir ju lite sugen. "Chilled for looks" :rofl

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1991...5090677QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Hahaha, ska man borra i något kan man ju iaf försöka göra det någorlunda symmetriskt! :P

Dags för en liten prioriteringslista eftersom jag känner att jag inte har någon struktur just nu!



1: kolla upp bra och prisvärd pulverlackerare i gbg. Få hjulen lackade så däck kan monteras på.

1: Beställa däck

1: Köpa rör, rörbockningmaskin och börja bocka till förstärkningen av svingen.

1: Lacka klart kamaxelkåpan och kopplingskåpan, kontrollera stötstångslängd, squish osv.- Montera ihop motorn.


2: Få igång svarven (ny motor i månadsskiftet) göra klart framgaffeln/styrkronan.

2: Få hem svetsen, köpa tillbehör (Gas, hjälm, regulator, handskar, skräp-metall) öva, svetsa förstärkningen till svingen.



3: Montera hjulen på hojen, mäta vinklar och kolla upp lämplig längd på bak-dämparna, ev fräsa till och svetsa höjda dämparfästen på svingen.
Skicka sving till pulverlackering.


4: Beställa dämpare i rätt längd.


5: Trycka in motorn i ramen.



Sen, kapa skärm, tillverka/modifiera fotpinnesats, tillverka kolfiberluftburk, köpa hastighetsmätare, reglage, vajrar och ledningar/slangar, svetsa avgassystem, lacka m.m

Så! lite bättre koll! :D Som tidigare nämnt mottages tips på kompetent och prisvärd pulverlackare i Gbg tacksamt!


En bild på min ganska maffiga bromsskiva som jag fick hem idag.
IMG_0260.jpg
 
Så! lite bättre koll! :D Som tidigare nämnt mottages tips på kompetent och prisvärd pulverlackare i Gbg tacksamt!

När jag gjorde mina fälgar och ram så körde jag inte pulverlack utan en polyuretanlack= starkare, krackelerar inte lika lätt vid tex stenskott.

Finns en firma vid bilskroten i kållered som gör det.
Tror jag betalade 1500:- ink blästring för 2 fälgar, ram och styrkrona mm.
 
När jag gjorde mina fälgar och ram så körde jag inte pulverlack utan en polyuretanlack= starkare, krackelerar inte lika lätt vid tex stenskott.

Finns en firma vid bilskroten i kållered som gör det.
Tror jag betalade 1500:- ink blästring för 2 fälgar, ram och styrkrona mm.

lät ju väldigt rimligt!

Vad är fördelar/ nackdelar med pulver/polyuretan? Håller de färgen lika bra och sitter den lika hårt?

Om du kommer på namnet på firman vore det kanon!:krama
 
lät ju väldigt rimligt!

Vad är fördelar/ nackdelar med pulver/polyuretan? Håller de färgen lika bra och sitter den lika hårt?

Om du kommer på namnet på firman vore det kanon!:krama

Googlade lite och hittade Kållereds Blästring & Målning
 
1: kolla upp bra och prisvärd pulverlackerare i gbg. Få hjulen lackade så däck kan monteras på.


Lackade hos Guson Industrilackering i klippan för några år sen. Då kostade det 300:- för en bakfälg, helblank pulver, så det blir väl nån eller några hundringar dyrare per fälg nu. Har inte släppt något än iaf, trots närmare 1000 mil och en del gruskörning så pulverlackens eventuella känslighet har iaf inte varit något problem för mig.
 
Lackade hos Guson Industrilackering i klippan för några år sen. Då kostade det 300:- för en bakfälg, helblank pulver, så det blir väl nån eller några hundringar dyrare per fälg nu. Har inte släppt något än iaf, trots närmare 1000 mil och en del gruskörning så pulverlackens eventuella känslighet har iaf inte varit något problem för mig.

Tack för tipset!

Googlade lite i morse och det var flera som nämnde Guson, så jag pratade faktiskt med honom för en timme sen. Han ville ha 250:-/ fälg men kunde inte blästra dem så det gör en firma i kungälv, för ytterligare 250:-.

Jag kommer lämna grejjerna till honom då han samtidigt kunde skrynkellacka mina motorkåpor med värmebeständig pulverlack så jag slipper ha det jobbet själv med allt kladd som det innebär.

Ringde till yamahacenter för att se om de ville pressa ut mina hjullager till ett sjysst pris för en gammal anställd. 900:- SPÄNN!!!:huvet

Tassen kunde göra det för ett par hundralappar!.. Känns lite mer rimligt..

Dags för en hundpromenad i.. snön..:näsblod
 
Nu var jag uppe hos tassen i torsdags och han hjälpte mig pressa ut hjullagren. Rejäla doningar på bakhjulet kan jag säga, säkert ett halvt kilo styck! Det är väll Harleys signum, inte räkna så mycket utan hellre överdimensionera!

Hjulen är nu inlämnade för blästring och kommer åka in på pulverlack under nästa vecka förhoppningsvis.

Motorkåporna är av så de tänkte jag lämna in på måndag för pulver-skrynkellack.
Däck är beställda från mc däck online, Metzeler me 880 marathon. 130/80-17 fram och 150/80-16 bak. Om jag inte räknat fel kommer hjulen ha samma diameter (+/- 0,5cm).

För att ha något att göra blir det ett litet helgprojekt!

Frambroms reservoaren har en tråkig täcklucka som kan skojjas till lite. Halva jobbet gjort, resten ska jag fixa nu efter lite mat, så sitt klistrade framför datorn! :näsblod

IMG_0267.jpg

IMG_0266.jpg
 
fortsättning på dagens projekt..
IMG_0268.jpg


Efter lite mer fräsande..
IMG_0271.jpg

IMG_0272.jpg


Just nu ligger locket i eloxeringen, hoppas resultatet blir bra!
 
Fördigeloxerat.
Riktigt nöjd med resultatet måste jag erkänna. Blandade i mer orange i den gula färgen för att få lite mer värme och det har jag ju fått (som man ser på bilden med hjulaxel-skyddet och kedjestäckningsbrickan)

Får se hur den ser ut i dagsljus och i jämförelse med de kopplings & bromshandtag jag beställt som oxå är guldeloxerade.

IMG_0273.jpg

IMG_0275.jpg

IMG_0277.jpg
 
Fördigeloxerat.
Riktigt nöjd med resultatet måste jag erkänna. Blandade i mer orange i den gula färgen för att få lite mer värme och det har jag ju fått (som man ser på bilden med hjulaxel-skyddet och kedjestäckningsbrickan)

Får se hur den ser ut i dagsljus och i jämförelse med de kopplings & bromshandtag jag beställt som oxå är guldeloxerade.

Ang lock till bromspumpen.
Tänk på att du måste ha en luftkanal till ovansidan på gummimembranet.
Syns inte på bilderna, så jag ville bara kolla så att du tänkt på detta. Kan bli låsta hjul alt förlust av bromsfunktion annars.
 
Ang lock till bromspumpen.
Tänk på att du måste ha en luftkanal till ovansidan på gummimembranet.
Syns inte på bilderna, så jag ville bara kolla så att du tänkt på detta. Kan bli låsta hjul alt förlust av bromsfunktion annars.

tack för tipset, jag dremlade till det innan jag eloxerade locket.

Nu sitter jag och försöker få i kolvarna i cylindrarna.. hopplöst att få in oljeringen ju! Något tips som inte involverar specialverktyg?

edit: löste det!
 
Last edited:
Fick ett stort paket idag!

Kommer bli grymt när jag krängt på dem på fälgarna :banana

Bak 150/80-16, fram 130/80-17
IMG_0278.jpg


Fram och bak
IMG_0279.jpg
 
inte jätte-spännande men nu e fälgarna blästrade. Sriab i Kungälv gjorde ett bra jobb för en femhundring.

Imorgon lämnar jag in dem för pulverlack så hoppas jag det går snabbt.

IMG_0283.jpg

IMG_0284.jpg
 
liten uppdatering

Bra och dåliga nyheter.

De dåliga är att motorn till min svarv blir ytterligare 2 v försenad och borde komma i mitten av april. Det suger eftersom jag är beroende av den för att kunna få klart allt!
Lite negativt är att mina fina vortex clip ons inte riktigt ville lira med bromscylindern. Har köpt ett annat par som passar så vill någon köpa de helt oanvända clip on styrena är det bara att pm:a.

Det som är bra är att fälgarna till hojen e klara och blev bra, bortsett från en liten miss i maskeringen men det löste sig med en liten putsskiva på dremeln. Däcken är också monterade, så jag ska köpa en gängad stång och klämma in lagrena på sin plats.

Kul är oxå att min svets är hemma och provkörd, skall öva lite mer idag och sen under nästa vecka handla rör till förstärkningen av svingen.

Bilder på min "första" TIG-svetsade fog samt hjulen.

IMG_0296.jpg

IMG_0298.jpg

IMG_0301.jpg
 
klämde i lagren i hjulen. Inte dumt att sitta ute och grejja med sin hoj i vårsolen! Pappsen fick assistera.

IMG_0305.jpg

IMG_0302.jpg
 
Va ute och grejade lite idag med det jag kunde göra. Vissa delar behövdes göras om hos lackeraren plus att de hade glömt transkåpan, den största av alla delarna jag lämnade in.. lite "inte se skogen för alla träden"-syndrom där tror jag...

Jag har i alla fall börjat plocka ihop motorn så nu börjar det gå åt rätt håll!

La på lite färg på bakre skivan så den inte skulle se så jäkla trist ut. Ganska lustig borrning på skivan! Varför har man valt att borra helt oregelbundna hål?:rolleyes:

Passade även på att kupera bakskärmen och bakre delen av ramen, blev symmetriskt och bra. Kommer bli snyggt med lite ny lack.

Imorgon blir det ev mätning av squish och om tiden räcker börjar jag svetsa på svingförstärkningen.

IMG_0317.jpg

IMG_0319.jpg

IMG_0320.jpg
 
Nu är motorn klar!

* 883 --> 1200 cc
* Portade toppar
* Andrews N4 kammar
* Choppad kam-kåpa
* Lackad

Behöver bara koppla in förgasare m.m men det kommer göras när den sitter i ramen. Det kommer den göra först när sving och framgaffel är klar.

Jag mätte squishen med lödtenn och fick den till mellan .60-.65 mm, vilket är under rekommenderat. Som tur fick jag tag på Tassen och kunde byta topplockspackningen mot en lite tjockare så jag kunde montera klart allt. Lite meck med att få ihop vipparmskåporna eftersom de som pulverlackade inte var direkt experter på att maskera.

Här kommer före och efter bild!

Före:
motorfre.jpg


Efter:
IMG_0342.jpg

IMG_0343.jpg

IMG_0340.jpg
 
Tjusigt som attan!:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top