Dewil´s SPORTster-projekt

Hade lite lagom huvudvärk pga svarven, det är mycket den ska användas till och jag hade inte fått svar från någon av dem jag mailat ang reservdelar så jag fick göra det bästa av situationen

Skruvade loss verktygshållaren, markerade 2 hål 90 grader mot de ursprungliga och borrade försiktigt upp. Därefter blev det gängtappen och resultatet blev bra!
Kan nog hålla.

När jag kom hem hade jag fått svar av en firma i england så jag passade på att beställa hem en ny toppslid från dem så jag inte står med bralllorna nere nästa gång.

Har dessutom skrynkellackat bakre remskivan, blev bra tycker jag.

Fick dessutom hem nya bakhjulet för en tid sen! Viktmässigt borde det vara lättare än det som sitter på nu, men framförallt ser det bättre ut och kommer dessutom matcha Buell xb framhjulet som oxå det är "ekrat".

Här kommer det bilder!:)

Borrar nya hål med succesivt större borr för att inte belasta materialet mer än nödvändigt.
IMG_0153.jpg

Huvudvärk stoppar inte en riktig man från att gänga!
IMG_0154.jpg

Remskiva före
DSCF1257.jpg

remskiva efter
DSCF1263.jpg

nya hjulet
IMG_0113.jpg

Kommer bli bra när det är pulverlackat svart så det matchar...
IMG_0112.jpg

..framhjulet som kommer att ara från en Buell xb, med fälgmonterad bromsskiva
0907_hbkp_05_z+buyers_guide_wheels+buell_XB_wheel.jpg

fan c99pnn! Verkar som vi är på precis samma våglängd asså! Jag har fyra burkar vht wrinkle + hemma och redan tjuvlackat bakre remhjulet. Blev ok resultat men inser att det e viktigt som fan att få det jämntjockt.

Vilken färg har du på cylindrarna och topparna? Jag körde på feltemas 600 graders färg som dock mattades kraftigt när den härdade.

Ditt framhjul har precis det stuket jag vill ha på min hoj med, vilka dimensioner har du fram?

Här kommer bilden jag nämnde tidigare, hojen som fick mig in på denhär banan (:banana). Gillar skarpt när aktern är i jämnhöjd med tanken..

View attachment 326483

Great minds think alike ;-)

För cyllarna använde jag nån värmebeständig färg från mekonomen. Minns inte vad den hette, slängt burken.

Framhjulet är 4,25x16 med ett tjockt 150-däck på. Har 5.5x16 bak. De tjocka däcken ger större totaldiameter än polarens 17" med typiska sportdäck.

Grymt avis på att du ger dig på trimmet i samma veva. Önskar att jag hade haft tiden att ta det när jag ändå är igång. Budgeten har skenat iväg lite väl också. Jeah well de får jag ta nästa vinter. Köpte du trimdelarna av Tassen? Får man fråga vad du fick ge för grejerna?

Great minds think alike ;-)

För cyllarna använde jag nån värmebeständig färg från mekonomen. Minns inte vad den hette, slängt burken.

Framhjulet är 4,25x16 med ett tjockt 150-däck på. Har 5.5x16 bak. De tjocka däcken ger större totaldiameter än polarens 17" med typiska sportdäck.

Grymt avis på att du ger dig på trimmet i samma veva. Önskar att jag hade haft tiden att ta det när jag ändå är igång. Budgeten har skenat iväg lite väl också. Jeah well de får jag ta nästa vinter. Köpte du trimdelarna av Tassen? Får man fråga vad du fick ge för grejerna?

Ser grymt ut med det framdäcket!

Jag tänkte satsa på 130/80-17 till nya framhjulet, men det blir klubbat först när jag fått hem grejjerna, monterat ihop gaffeln och kunnat mäta lite. Med facit i hand ångrar jag lite att jag körde på buell xb gaffeln eftersom den vad jag vet bara funkar med xb-hjulet som har den lite speciella fälgmonterade bromsskivan. Hade vart fint att kunnat ekra upp hjul och kunnat välja exempelvis vintage firestone-däck i samma storlek fram o bak.

här kommer lite bilder från dagens jobb! Svarvade till fästen för gaffelkronorna så jag kan fräsa ner styrhållarna och svarva till styrstoppen.

Svarvar till fästet, 56 mm diameter.
IMG_0155.jpg

Så blev den, passade på att skoja till den lite bara för att se hjur det blev (för andra projekt)
IMG_0156.jpg

Ett par hål och bultar sen sitter det stabilt i koordinatorbordet.
IMG_0159.jpg

Planade av styrstoppen så jag kan styra fritt, sen monteras allt ihop och ett par insexbultar skruvas fast och gör att jag får styrutslagen precis som jag vill.
IMG_0161.jpg

Övre gaffelkronan som står på tur. Jag kommer använda cliponstyren så därför åker hållarna av, dessa tar emot tanken annars och begränsar styrutslaget.
IMG_0147.jpg

XB gafflarna kommer ge ettt muskligare stuk och dessutom sänka höjden där fram.
IMG_0146.jpg

Det var allt för idag!

Ser grymt ut med det framdäcket!

Jag tänkte satsa på 130/80-17 till nya framhjulet, men det blir klubbat först när jag fått hem grejjerna, monterat ihop gaffeln och kunnat mäta lite. Med facit i hand ångrar jag lite att jag körde på buell xb gaffeln eftersom den vad jag vet bara funkar med xb-hjulet som har den lite speciella fälgmonterade bromsskivan. Hade vart fint att kunnat ekra upp hjul och kunnat välja exempelvis vintage firestone-däck i samma storlek fram o bak.

Jag har hört att dessa Italienare kan göra ekerfälgar till XB´n.
http://www.alpinaraggi.it/eng/prodotti.php#

Skitfränt projekt :)

Kul att det verkar hålla så att du kan fortsätta fibbla & bra verkar det ju bli med.

Trevliga bitar !:tummenupp

Ingen dum idé, problemet är att gängorna e kassa med pga sprickan. När det väl börjat gå sönder lite blir det bara värre och värre. Slidern ser ut som att den vart med om någon slipning och sen snabb avkylning för gängorna är väldigt spröda...

Ska ta bättre bilder och se om man kanske skulle kunna lösa det med en försänkt mutter /helicoil/ svetsning. Något ska jag nog kunna komma på!
Har ju mailat några firmor nu i natt så jag hoppas på svar från dem.

Jag skulle snarast byta ut brickorna till skruvarna som låser toppslidens vinkel. Det ser ut som vanliga standard fzb brickor. Dom är tunna och mjuka så dom deformeras. Jag gissar att det är någon typ av "kina" maskin och stålet i sådana brukar vara riktigt uselt så dom deformerade brickorna gör så att godset spricker även där. Svarva till ett par tjockare brickor i hyfsat material innan det händer.

Tack för kommentarerna och tipset till ekerfälgarna. Ska kika runt på sidan och se vad jag kan hitta. I värsta fall hittar jag en lösning och då öppnar man ju upp för ekerhjul bak, garanterat bredare än orginal, ny breddad sving osv osv:rolleyes: farligt för plånboken med sånnahär projekt!:P

Jag skulle snarast byta ut brickorna till skruvarna som låser toppslidens vinkel. Det ser ut som vanliga standard fzb brickor. Dom är tunna och mjuka så dom deformeras. Jag gissar att det är någon typ av "kina" maskin och stålet i sådana brukar vara riktigt uselt så dom deformerade brickorna gör så att godset spricker även där. Svarva till ett par tjockare brickor i hyfsat material innan det händer.

Tack för tipset om brickorna! Ska lösa något bättre där. Maskinen är tillverkad i Östtyskland och har bra rykte, tror sprickorna beror på någon tidigare ägares handhavande faktiskt. Nu är dock en ny toppslid påväg och mitt hem-meck funkar så länge så allt är bra:banana

Tack för tipset om brickorna! Ska lösa något bättre där. Maskinen är tillverkad i Östtyskland och har bra rykte, tror sprickorna beror på någon tidigare ägares handhavande faktiskt. Nu är dock en ny toppslid påväg och mitt hem-meck funkar så länge så allt är bra:banana

Ok Östtysk där ser man. Om något spruckigt beror det antagligen på taskigt stål och/eller värmebehandling i alla fall.

Huvudsaken är att man kan använda den och är medveten om vad man betalat för.

Just bygge du håller på med. Kolla i min byggtråd så kan du se hur jag löste detta med markfrigång/USD gaffel och brett framhjul.

Hann bara hastigast kika i din tråd men såg snabbt att jag blev avundsjuk på dina maskiner! Ska kika ordentligt när jag har mer tid!

Övre gaffelkronan till rakning igår!

Grymt tidskonsumerande aktivitet att med min lilla fräs plana ner styrhållarna som är gjutna i kronan. Nu är de dock väck men med två fula oregelbundna hål som minne.

Funderade lite fram och tillbaka på hur jag skulle kunna täcka igen dem på ett bra sätt och var en stund inne på att borra dem runda för att svarva till två pluggar i aluminium som jag sedan med tryck plus värme kyla skulle pressa in.
Jag la dock ner den tanken efter lite övervägande pga toleranserna samt avsaknande av 18mm borr osv osv.

Lösningen blir senare idag kemisk metall. De "blombladsformade" fräsningarna i hålen är just för att det ska bita fast ordentligt, sen när allt är slipat och jämnt blir det svart skrynkellack.

Såhär ser det ut när det fräser för fullt (tacksam att jag har automatisk matning!)
IMG_0163.jpg

Ena fästet är historia och likaså en dryg timme av min lördagkväll!
IMG_0164.jpg

Båda fästen borta. Här ser man de ganska fula hålen.
IMG_0165.jpg

Här ser ni "blomblads"-fräsningarna kring hålen.
IMG_0168.jpg

fortsättning följer senare (idag hoppas jag)

där fick jag en bra idé om hur jag kan bygga om min styrkrona ;)

Övre gaffelkronan till rakning igår!

Grymt tidskonsumerande aktivitet att med min lilla fräs plana ner styrhållarna som är gjutna i kronan. Nu är de dock väck men med två fula oregelbundna hål som minne.

Funderade lite fram och tillbaka på hur jag skulle kunna täcka igen dem på ett bra sätt och var en stund inne på att borra dem runda för att svarva till två pluggar i aluminium som jag sedan med tryck plus värme kyla skulle pressa in.
Jag la dock ner den tanken efter lite övervägande pga toleranserna samt avsaknande av 18mm borr osv osv.

Lösningen blir senare idag kemisk metall. De "blombladsformade" fräsningarna i hålen är just för att det ska bita fast ordentligt, sen när allt är slipat och jämnt blir det svart skrynkellack.

Såhär ser det ut när det fräser för fullt (tacksam att jag har automatisk matning!)
IMG_0163.jpg

Ena fästet är historia och likaså en dryg timme av min lördagkväll!
IMG_0164.jpg

Båda fästen borta. Här ser man de ganska fula hålen.
IMG_0165.jpg

Här ser ni "blomblads"-fräsningarna kring hålen.
IMG_0168.jpg

fortsättning följer senare (idag hoppas jag)

Coolt! Kul att se ett bygge med ordentliga verktyg/maskinpark! :tummenupp

Jippo: Alltid kul att kunna hjälpa till med inspiration och idéer!

Eter242: Grymt glad att jag fick tag på en svarv/fräs! Har länge velat ha en så jag letade reda på en mindre variant för att se hur mycket användning jag kunde få för den. När jag i framtiden har mer yta kommer det bli större maskiner för det är verkligen grymt kul att kunna tillverka "vad man vill". Kan rekommenderas att köpa något liknande om du har plats, pengamässigt kan man få en sån maskin jag har i toppskick för mindre än 10 loppor begagnat.

Allright!

Blev inte mycket gjort igår pga inbrott i bilen... Sne på att folk inte kan låta ens saker vara i fred.:mad:

Hursomhelst kladdade jag på Kemisk metall som jag hittade i garaget men det ville inte härda ordentligt på hela natten. Förmodligen pga att den var från mellankrigstiden vilket jag sen insåg när jag skärskådade paketet.

Letade efter JB weld men gav sen upp och nöjde mig med en ny tub plasik padding anno 2011 + finspackel då den kemiska metallen gärna vill "dras ur" hålen istället för att slätas över som normalt spackel.

Bara primning/sprutspackling och sen krymplack kvar på den övre...

Måste få tid att leta reda på någon som säljer stålrör/ rundstång i stål. Har någon tips på var jag kan hitta någon i Göteborg och vilken kvalité på stålet som är att rekomendera till styrstammen?
Det ska vara starkt och relativt lätt att svarva till. Diameter min 27mm.

Plastic padding och aluminiumnät
IMG_0172.jpg

Aluminiumnät på baksidan och på med kladdet. Kanske inte utställningsfinish men ingen kommer ju någonsin att se undersidan...
IMG_0173.jpg

Utsidan är det viktiga som pappa alltid brukade säga. Här tillslipat och jämnt.
IMG_0174.jpg

Fortsättning följer och kom gärna med tips på stålet!:krama

Allright!

Blev inte mycket gjort igår pga inbrott i bilen... Sne på att folk inte kan låta ens saker vara i fred.:mad:

Hursomhelst kladdade jag på Kemisk metall som jag hittade i garaget men det ville inte härda ordentligt på hela natten. Förmodligen pga att den var från mellankrigstiden vilket jag sen insåg när jag skärskådade paketet.

Letade efter JB weld men gav sen upp och nöjde mig med en ny tub plasik padding anno 2011 + finspackel då den kemiska metallen gärna vill "dras ur" hålen istället för att slätas över som normalt spackel.

Bara primning/sprutspackling och sen krymplack kvar på den övre...

Måste få tid att leta reda på någon som säljer stålrör/ rundstång i stål. Har någon tips på var jag kan hitta någon i Göteborg och vilken kvalité på stålet som är att rekomendera till styrstammen?
Det ska vara starkt och relativt lätt att svarva till. Diameter min 27mm.

Plastic padding och aluminiumnät

Aluminiumnät på baksidan och på med kladdet. Kanske inte utställningsfinish men ingen kommer ju någonsin att se undersidan...

Utsidan är det viktiga som pappa alltid brukade säga. Här tillslipat och jämnt.

Fortsättning följer och kom gärna med tips på stålet!:krama

Tråkigt med inbrottet, så surt sånt där.

Varför inte låte svetsa igen hålen? Kan ju vara en fördel om du/ngn tex vill pulverlacka delarna senare.

Last edited:
Fan, hur har man kunnat missa detta projekt!? Asfräckt ju, kan bli fruktansvärt bra detta!:yoparty Bygg på för tusan!:yoparty

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph