Detta visste ni inte... (bara för smarta)

hmmm en tanke, liksom antalet människor ökar hela tiden på jorden, och om alla själar är eviga, hur många sitter just nu på avbytarbänken?

Själarnas antal är oändligt, vilket är en konstant!

Om det ökar någonstans, så minskar det samtidigt någon annanstans...själen kan även till/från djurkroppar, och det finns ju liv även på miljarder andra planeter och galaxer... :tummenupp

Själarnas antal är oändligt, vilket är en konstant!

Om det ökar någonstans, så minskar det samtidigt någon annanstans...själen kan även till/från djurkroppar, och det finns ju liv även på miljarder andra planeter och galaxer som man kan födas till/från... :tummenupp

Men majoriteten av själarna lever i de andliga världarna, men vi kan också återvända tillbaka dit om vi vill, men då måste man överge sin rebelliska attityd mot Gud, för rebellerna tar sig ner hit till den materiella jämmerdalen...

Last edited:
Mycket bra resonemang! Mycket bra må jag säga! Inte alls odumt!

Men tyvärr har även du min kära medmänniska förts bakom ljuset i den eviga religionsfråga. För vi alla vet ju att matoismen (www.matoism.com) är den sanna läran. Jag tvingar inte på er någon religion, för jag avskyr folk som gör det. Jag ser heller inte ogillande på att ni har någon annan religion. För det påverkar väl inte mig? Det jag ger er här är en introduktion till en lära som är kanske inte helt sann, men heller inte långt ifrån sanningen. Lyssnar till erat eget förnuft så kommer ni snart inse att denna religion är den snusförnuftigaste och vettigaste religion ni hit till denna dag skådat! Den hycklar inte alltför mycket och grundlurar er inte helt och hållet, utan bara måttligt lagom! (och som vi alla vet är lagom bäst). Så mina kära medbröder, vågar ni ta steget in i denna underbara nästan helt pliktsfria religion eller tänker ni klammra er fast vid era gammalmodiga religioner, valet är ert...

Hur kan jag skriva sånhär dynga? :rofl

Edit:

Nej. Jag pratade om ALL religion.

Fel, är du en fundamentalist inom kristendomen vänder du andra kinden till . Är du en fundamentalist inom islam konverterar du alla andra till den rätta läran, och utrotar de som inte konverterar. Även om det finns många som har islam som religion som är helt vettiga och tolkar många delar av den på ett bra sätt (exempelvis delen med många fruar, så måste man älska dem alla lika mycket vilket är en praktiskt omöjlighet och därför ska man hålla sig till en), så är de få. Själv har jag tyvärr inte läst varken bibeln eller koranen igående än. Så jag har (egentligen) inte tillräckligt goda grunder för att göra något riktigt konstaterande eller dömma ut någon. Men jag vet folk som har och vilken linje de är inne på. Får se om jag kan ta mig tiden att läsa igenom dessa heliga skrifter under året.

Last edited:

Fel, är du en fundamentalist inom kristendomen vänder du andra kinden till . .
Själv har jag tyvärr inte läst varken bibeln eller koranen igående än.

Du kanske ska göra det då innan du säger att jag har fel.
ALL religion går i princip ut på samma sak och består ALLTID av en heriarki där "Den helige ande" (använder det uttrycket för att bäst beskriva Gud oavsett religion, må det vara Allah, Jehova eller Nirvana etc,) är på toppen och DU, den svage alltid är på botten, såvida du inte är präst då vill säga.

Problemet är ju bara att inte NÅGON religion har hittills kunnat bevisa att deras Gud existerar, så istället så har man satt en människa som Hans språkrör, mottagare av offergåvor etc. Praktiskt va? Att en människa helt plötsligt sitter på makt över en massa svaga, "troende" (läs: lurade) människor som låter sig styras av någon annans bullshit.

Som jag skrev innan, det är inte värst långt mellan religion och politik. Religioner behöver anhängare precis på samma sätt som Nazisterna behövde väljare, och en Nazist med en åsikt är inte värst farlig, det är när han skaffar sig en anhängare genom att utnyttja en svagare människa som det börjar bli farligt.

Tro på vad du vill, jag tänker inte hindra dig, men håll skiten för dig själv.

1. Att du citerar skeptically.org säger en hel del om källkritiken. I nästa inlägg ska jag nog citera einsteinwasamuslim.com...

2. Du sov tydligen på religionlektionerna. Den typ av religös övertygelse du beskriver som ateistisk eller agnostisk kallas i själva verket för panteism. Om denna syn sedan är en sann religion är dock något som kan diskuteras med rimliga filosofiska argument, vilket av dina tidigare inlägg att döma - du saknar.

3. Jag har aldrig påstått att Einstein dyrkade en personlig gud, utan endast att han var "troende". Om du läser på lite om panteism (pantheism på engelska), särskilt det som kallas naturalistisk panteism så kommer du att upptäcka att det visst innehåller en tro på vissa övernaturliga fenomen, och som namnet antyder; en gud som är "allt".

4. Det sista du väljer att skriva säger det mesta om din respektlösa och arroganta syn på religion. Jag vet inte om ditt inlägg var menat som någon form av inkorrekt rättning, eller mindre troligt - ett debattinlägg, dock så anser jag att du i framtiden bör tänka både en och två gånger innan du förolämpar en grupp människor, särskilt när du helt saknar kött på benen.
Nu var vi igång, brabra.:)
Citatkälla var jag lat och tog första träffen på google för jag tyckte inte att de var manipulerade nog jämfört med vad jag tidigare läst mig till i litteratur om Einstein för att jag skulle orka söka längre. Självklart är den ensidig.
Jag varken rättade eller tänkte börja diskutera något, jag har inte påstått att du sade att Einstein trodde på en personlig gud. Jag är medveten om att troende kan man vara på flera sätt, och det är inte det att man kallar Einstein troende som jag egentligen reagerar på utan sättet man gör det. Hade det varit underförstått att det var panteism eller något annat som mer beskriver hans tro på ett korrekt sett hade jag inte brytt mig, men om man bara säger att han var troende lovar jag att nio av tio kopplar det till att han trodde på en personlig gud. Förespråkare för abrahamistiska religioner gör sitt till för att övertyga folk om det också, men jag borde egentligen inte klandra dem för det utan de gör det de tror på. Jag förstår om inte du gör samma koppling, men jag gillar det inte bara inte.

Och att jag skulle vara arrogant mot religioner, well, you got me there. I viss mån iaf. Det har jag tillräckligt med självinsikt för att erkänna.

Mvh Neanderthalaren

Last edited:
Skulle inte tro inte det...
Från förstasidan:
"Hamsterpaj är ingen barnsida, är du under 13 så använd www.lunarstorm.se"
:hihi
Hihi, har signaturen Smartass brutit mot reglerna för medlemsskap även där :2cool :squid :klappar :klappar

Men om man har något gott att komma med, bör man då inte dela med sig... :yoparty

När du reggade dig här stod det i reglerna dels att du kan bli bannad utan anledning och att du måste ha en motorcykel för att få regga dig (med undantag för snygga tjejer).

Varför behöver inte de en motorcykel då? :confused:

Pågår det diskriminering här?

Last edited:
Smartman, vad är dina åsikter, tankar och motargument till
Torbjörn Fagerström (f d prorektor vid Sveriges lantbruksuniversitet och f d professor i teoretisk ekologi vid Lunds universitet.) artikel?
Han motargumenterar mot dig, jag hade röstat på honom just nu.

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14414456.asp

Men snälla, sätt han på pottan och ge mig vägledning!

Last edited:
Du kanske ska göra det då innan du säger att jag har fel.
ALL religion går i princip ut på samma sak och består ALLTID av en heriarki där "Den helige ande" (använder det uttrycket för att bäst beskriva Gud oavsett religion, må det vara Allah, Jehova eller Nirvana etc,) är på toppen och DU, den svage alltid är på botten, såvida du inte är präst då vill säga.

Problemet är ju bara att inte NÅGON religion har hittills kunnat bevisa att deras Gud existerar, så istället så har man satt en människa som Hans språkrör, mottagare av offergåvor etc. Praktiskt va? Att en människa helt plötsligt sitter på makt över en massa svaga, "troende" (läs: lurade) människor som låter sig styras av någon annans bullshit.

Som jag skrev innan, det är inte värst långt mellan religion och politik. Religioner behöver anhängare precis på samma sätt som Nazisterna behövde väljare, och en Nazist med en åsikt är inte värst farlig, det är när han skaffar sig en anhängare genom att utnyttja en svagare människa som det börjar bli farligt.

Har du själv läst hela koranen samt bibeln?

Märkligt att du generaliserar samt klankar ner på religiösa & alltid ser en troende som svag gentemot deras "gud". F.ö. så är det väl bara kristendomen som har "den heliga anden" vilken ingår i treenigheten, allah är benämningen på gud för arabisktalande kristna, muslimer & judar.

För vem, ska folk bevisa att deras gud existerar för, förutom dom själva?
Din paralell mellan nazismen och religion var väl kanske sådär..

Fråga: Vad kom först; det Kosmiska ägget eller Skaparguden? :va

Svar: Det Kosmiska ägget kom faktiskt först! :2cool

Det Kosmiska ägget skapades av Gud (Evig), varur sedan Skaparguden föddes och som i sin tur skapade alla planeter och livsformer i Universum:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_egg
http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_egg

:2cool

Så det är den suveränt Intelligente Skaparguden som är allas vår Gemensamma Urfader (inte den intelligensbefriade amöban :hoppskrat ), och Människan kommer från Manu, Skapargudens son (ordet för Människa på engelska, "Man", kommer från Manu), och inte från ett par intelligensbefriade apdjur :hoppskrat , som den flummiga, sjuka evolutionsmyten gör gällande... :smasha

Människan har alltså mycket logiskt och naturligt nog alltid varit Människa, ända sedan skapelsens begynnelse!

Detsamma inom djurriket, såsom apdjuren, hunddjuren, kattdjuren osv...som skapades just som apdjur, hunddjur, kattdjur osv! :yoparty

Mycket logiskt, naturligt och okomplicerat! :tummenupp

Skaparen, dvs Orsaken till universum, måste med nödvändighet ha varit Intelligent, vid Liv, vid Medvetande, och Seende, för hur annars kan allt detta finnas i dess verkan, i Hans skapelse? :2cool

En totalt blind, intelligensbefriad, stendöd kaotisk Smäll (Big Bang-flummet ) kan omöjligtvis alstra fram något Liv, Intelligens eller Naturlagar... :hoppskrat

Så vare sig amöban eller apdjuren är vårt ursprung, utan vårt allas gemensamma ursprung här i den temporära materiella världen är ju utan tvivel Skaparguden, som föddes ur det Kosmiska ägget... :tummenupp

Frågor och kommentarer på detta logiska resonemang?

:klappar

Är du alldeles säker på det?

1. Men om man har något gott att komma med, bör man då inte dela med sig... :yoparty

2.Varför behöver inte de en motorcykel då? :confused:

3.Pågår det diskriminering här?

1. Jo, men det du skrev var inte bra, det är skräp och slöseri med bokstäver.
2. Därför att snygga brewdar är just snygga brewdar!
3. Japp, SH.com är en diktatur där Swedie är ensam majestät. Dom som inte tillför alt. är allmänt irriterande åker ut (bannas).

Men om man har något gott att komma med, bör man då inte dela med sig... :yoparty

...

'gott' ligger onekligen i betraktarens öga, men det faktum att dina drogfantasier blev sågade tilloch med av en grupp 11-åringar på ditt hemforum hamsterpaj borde ju vara en indikation på att det kanske är dags att gå hem och slipa lite på idéerna ett par varv till.

Dessutom, att vara registrerad som 'pojke, 41 år' på en site för barn känns.... inte bra.

...en indikation på att det kanske är dags att gå hem och slipa lite på idéerna ett par varv till.

Dessutom, att vara registrerad som 'pojke, 41 år' på en site för barn känns.... inte bra.
Nja, idéer som närts i ensamhet blir sällan bättre av mer ensamma funderingar. Men det är iofs bara vad jag tror.

Brr, det andra ger taskiga vibbar :gnissla

Jag har hört att universum skapades när någon dumbom stoppade in
huvudet i en pölsaklump. Någon som vet om det stämmer?

Back